3573
Sök

Ström i ena jord kabeln till spridarna.. b230fk volvo 940

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej, har en liten "enkel" fråga.. Ena jordkablen som är med i samma "kabel härva" till spridarna (den bruna), ska det vara ström i ena som jordar så pump och så går igång? OM det ska vara det ska det väll inte vara det konstant? Ialf, min är på konstant och spridarna blir jätte varma, har bytt spridare men samma problem, så jag försöker starta motorn men det går ej... Drar jag ut säkringen till bränsle pumpen så kan den starta.. om jag har tur. Kolvarna suger då antagligen med sig bensin när dom går ner.. Även om säkringen är utdragen sprutar det bensin ut igenom turbon.. Tänk då vad den sprutar men bränsle pumpen igång.. Den tänder inte äns, så man kan ju ganska snabbt fatta att den blir över fylld av bensin..

Någon som kan ha en aning vad som kan vara fel? Har bytt boxar men den hjälpte inte. Bytt bränslerelät men ingen skillnad.. Ja som jag skrev innan är även spriadrna bytta.. 3 ggr. Spridar relät klickar när jag sätter jordkabeln på jorden ( en ganska krafig gnista kommer även då ) men relät ska väll klicka varje gång en spridare ska öppna? Min klickar en gång och ligger i samma läge tills jag slår av tädningen..

Snälla hjälp, har hållt på i snart en vecka och letat.. Ger snart upp hoppet...

Mvh, Nichlas

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#2
Klickar det om nån av insprutarna? kan det va en kabel som är kortsluten till spänning? Hur ser det ut om du lufter upp bryggan med insprutare, sprutar det ur alla?

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#3
Det klickar en gång i alla, sen blir dom varma. när tädningnen är på.Drar jag den på starten klickar det inte heller.. Ja det kommer soppa ur alla 4..suck... HUr kollar jag om en kabel e kortsluten?...  Fick små bränn sår från spridarna så jäävla varma:P

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#4
Du mäter från spridarens anslutning med kabelmattan lös i båda ändar.
Kom felet bara av sig själv eller har du skruvat på nånting och efter det så funkar den inte?

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#5
Okey, mäta från ena spridar kontakten till boxen då eller till relät? Ne har inge gjort nått.. plocka ur den gamla motorn och i med den nya...Skulle sätta på 3 tum lmm, 968 spridare och ställ btr.. Så vid spridar motståndet skulle jag skarva alla 5 kablar och bort med motståndet.. enligt forum här på garaget.. Det e det enda jag gjort..

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#6
Hmm.. prova att montera tillbaka motståndet.

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#7
har gjort det men hjälper inte hmm

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#8
Mät upp alla kablarna till insprutarna, se om du har kortslutning till spänning i dom, dvs om det ligger konstant matning i kablarna, med båda ändar lösa.

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#9
Jag ´kan liksom öppna och stänga en spridare för hand genom att ta ena kabeln från motstådet och koppla in den så står den öppen hela tiden och sprutar bensin.. Vart får spridarna signalen ifrån? har även bytt inpuls givaren vid sväng hjulet.

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#10
båda ändar lösa? Kontakten till spriarna och vilken andra kontakt?

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#11
Andra änden på kabelmattan. först skarven mellan motor å kaross, sen om inget fel finns där vid nästa skarv/styrenhet

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#12
har gjort detta nu.. ström lite var stans.. Men byter jag bränsle boxen mot en annan, så stänger spridarna när jorden med lite ström i jordar, men öppnar ej när man försöker starta. allt e mysko..

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#13
Troligast är ju att du kopplat fel någonstans, har du tagig kabelmattan från den gammla eller den nya motorn, hur har du kopplat bort motståndet?

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#14
Kabelmattan satt ju kvar från min motor.. Har inte rört nått mer än motstånden. Lästa på forum att man klipper kablarna tar bort motståndet och skarvar alla 5 kablarna...

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#15
Jorden med lite ström i?

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#17
inga felkoder.. Blir att ta borthela kabelmattan lr alla kontakter och kolla imorgon, funkar det inte efter det ger jag upp, pallar inte med det längre:P Tack för all hjälp ialf=)

ServiceTekniker
77 Inlägg
15 juli 2010
#18
Anslutning 18 på styrenheten ska ha kontakt med en av kablarna (GR) i kontaktstycket på alla insprutare. Den andra sladden (GN) Ska ha 12 Volt med matning från reläet (Tändning på).
Anslutning 9 på styrenheten ska ha kontakt med anslutning 2 på relät till spridarna, för styrning av relät.
Relät får sin matning från batteriet direkt.

Kolla om du har kortslutning på sladden som går från anslutning 18 på styrenheten och jord. Plocka loss kontaktstycket på styrenheten och på alla insprutare, mät ohm på anslutning 18 och jord. Det ska inte vara kontakt med jord.

ServiceTekniker Volvo/Renault

127 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#19
Okey, ska göra detta..Ska ut till garaget om någon timme och kolla. skriver ett nytt intlägg närdettae gjort.

127 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#20
Hej igen,.. Har nu bytt, Spridare relä, tändmodul, tändspole, så nu har strömmen i jord kabeln försvunnit och spridarna står ej öppna längre, MEN, nu öppnar dom inte alls, utan nu e det Plus signal i båda kablarna i kontakten till spridaren istället... WTF.. Vad är det som kan vara fel nu då?, Startar skit fint på startgas.. Är ett mkt bra tryck i returen... Kan det vara bränsleboxen som gett upp?.. Känns som om det är det enda som kan finnas kvar att byta.. Igen.. Tack.


Sök