3396
Sök

Ström i ena jord kabeln till spridarna.. b230fk volvo 940

1 008 Inlägg
27 juli 2010
Anledningen till att du får "lite ström i jordkabeln"  är gissningsvis för att du mäter med en eller flera spridare inkopplade i kontakterna, alltså plussen går igenom spridaren/spridarna, koppla bort samtliga och mät igen så ska du se att du bara har +12v på ett av stiften per spridarkontakt.

Spridarrelät förser spridarna (via motståndena) och tändspolen med +12v.

Vilka spridare har du nu?   originalspridarna Måste gå via motstånden, annars sticker spridarutgången på bränsleboxen.
968:orna är högohm så dom ska som du skrivit tidigare ha +12v direkt, utan motstånd.
Sedan är det myckt viktigt att jordkablarna på fuelrailen/insuget sitter fast och jordfläta mellan torped och ventilkåpa finns på plats, detta är nämligen jordkablarna till bränsleboxen bland annat, så det är inte bra att lossa denna med systemet igång, jorden har en förmåga att leta sig igenom andra komponenter med ev skador som följd.
Senast redigerat av 240bns (27 juli 2010)

10 287 Inlägg
27 juli 2010
Läser man hela tråden så ser det ut som du har bränt styrboxen av en eller annan anledning.
Innan man byter så bör man dock kontrollera att man inte har skador på isoleringen till någon av kabelhärvorna i motorutrymmet.

Och båda sidorna av spridarkontakten mäter plus när det inte går någon ström är helt korrekt om man bara lyfter på en kontakt som 240bns skriver.

Är du 100% säker på att det är högohmiga spridare? Mät och kolla vad resistansen är på en spridare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

127 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Okey, Japp det är 968 spridarna, dom gröna. Om jag tar min mpbx och kopplar in i en lika dan 940 med samma system, ( Box nr stämmer ) om den ej vill starta då, är min box sönder, antar jag, vågar inte låna en box för man vet ju aldrig om det är något annatoch fel bränner hans box med, känns lite dumt att betala två nya:P.
Tack för svar!smile

127 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Felet är nu fixat. Testa min bränsle box i polarens turbo och den starta ej, tog då hans box och stte i min bil, men starta ej. bytte sedan  spridar relät och vipps så starta den. Var alltså fel på Bränsle boxen och spridar relät. Tack alla för alla svar=)

Sök