3905
Sök

Audi A4 -03 1.8t Ang Olja och service, Råd

14 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Hejsan, Blev precis ägare till en fin audi a4 -03  1.8t   varit inne o sökt här på sidan men hittar inte några direkta svar ang vilken olja man ska ha i kärran, bilen har gått 12500 mil nu och har fixat tid till att byta kamrem m.m, men tänkte fixa olja och sånt själv,  Vilken olja kör ni Nöjda audi ägare med i er A4 1.8t ? Något speciellt man själv ska gå igenom vid servicen? läste något att nått coxa igen, någon mer info? Skriv gärna om några vanliga fel med motorn/bil, (   om det finns smile   )   väldigt nöjd annars med kärran

mvh // Christoffer

14 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Okej ja, jag misstänkte det också =P

356 Inlägg
26 augusti 2011
Gammal tråd jag vet, men nästa gång tycker jag definitivt att du ska köra castrol edge 5w-30 i din bil. det är en longlife olja och det finns absolut inget dåligt med den oljan.. den är rekommenderad och dyr av en anledning.

215 Inlägg
26 augusti 2011
Bullet--- skrev:
kan säga att du ska hålla dig borta ifrån den så kallade long-life oljan ifrån audi. Not good

Oljan i sig är det väl inget fel på ?

Jag kör på Castrol Edge som är motsvarigheten men följer dock inte principen att använda den xxx antal mil utan byter helt enkelt varje år.
Jag kör oftast under 1000mil/år.
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2011)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

356 Inlägg
27 augusti 2011
damn_fast skrev:
Bullet--- skrev:
kan säga att du ska hålla dig borta ifrån den så kallade long-life oljan ifrån audi. Not good

Oljan i sig är det väl inget fel på ?

Jag kör på Castrol Edge som är motsvarigheten men följer dock inte principen att använda den xxx antal mil utan byter helt enkelt varje år.
Jag kör oftast under 1000mil/år.

Samma här, byter också vid ca 1000mil smile

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
28 augusti 2011
longlife oljan är grym, men 3000mil är inte grymt;) byt vid 1000-1500 och kör 5w30 vinter och 5w40 sommar.
Själv kör jag på Statoils oljor!

Four rings to rule them all!

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
Kör på long-life oljan och byt efter halva tiden. Det är serviceintervallet på 3000 mil som dödar motorn. All olja som håller rätt klassning går att köra på.

Sök