3232
Sök

Laddtrycket kan överskrida 1,5bar på min audi a4

29 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#1
hej
undrar om någon vet vad de kan vara för fel när laddtrycket kan över skrida 1,5bar?
har suttit dit en pysventil för att de inte ska över ladda men vill ju att de ska vara rätt.
kan de vara magnetventilen som spökar?
alla ideer är välkomna.
vore schysst om någon hade lust att hjälpa mig.
ha det fint.
mvh Ronny


7 274 Inlägg
17 juli 2010
#2
Du kan bara öka laddtrycket med en pysventil...
Koppla bort den skiten och fixa felet istället.

Byta alla slangar till magnetventilen.
Kolla så att det går att röra wg armen.
Funkar det fortfarande inte så prova med en ny magnetventil.


29 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#3
jo jag vet, har vart en provisorisk variant. men de går faktiskt att sänka laddtrycket riktigt ordentligt med pysventil. blir som en spärr men vet att de inte är rätt sätt. har bytt slangarna till till och från magnetventilen men ingen förbättring. waistgate armen rör sig som den ska. har skruvat upp den till max men ingen förminskning. men de verkar funka ibland och ibland över laddar den ordentligt speciellt i högra hastigheter när man trycker fullt. men tar man de lugnt på gasen hela vägen så brukar den kunna hålla någorlunda bra. kan de vara intercoolern? eller beter den sig annorlunda då?


7 274 Inlägg
17 juli 2010
#4
AudiRonny skrev:
jo jag vet, har vart en provisorisk variant. men de går faktiskt att sänka laddtrycket riktigt ordentligt med pysventil. blir som en spärr men vet att de inte är rätt sätt. har bytt slangarna till till och från magnetventilen men ingen förbättring. waistgate armen rör sig som den ska. har skruvat upp den till max men ingen förminskning. men de verkar funka ibland och ibland över laddar den ordentligt speciellt i högra hastigheter när man trycker fullt. men tar man de lugnt på gasen hela vägen så brukar den kunna hålla någorlunda bra. kan de vara intercoolern? eller beter den sig annorlunda då?

Hur sänker du laddet med en pysventil?
Ju mer du spärrar luften till wg'n desto högre laddtryck får du...

Eftersom du har lekt med armen så har du ändrat grundladdtrycket också.
Jag kan vet inte vad det är på en A4 så det får du fråga någon annan, men du lär ställa tillbaka GLT'n som den ska vara.
Sen testar du en ny magnetventil.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 juli 2010
#5
Brains skrev:
AudiRonny skrev:
jo jag vet, har vart en provisorisk variant. men de går faktiskt att sänka laddtrycket riktigt ordentligt med pysventil. blir som en spärr men vet att de inte är rätt sätt. har bytt slangarna till till och från magnetventilen men ingen förbättring. waistgate armen rör sig som den ska. har skruvat upp den till max men ingen förminskning. men de verkar funka ibland och ibland över laddar den ordentligt speciellt i högra hastigheter när man trycker fullt. men tar man de lugnt på gasen hela vägen så brukar den kunna hålla någorlunda bra. kan de vara intercoolern? eller beter den sig annorlunda då?

Hur sänker du laddet med en pysventil?
Ju mer du spärrar luften till wg'n desto högre laddtryck får du...

Eftersom du har lekt med armen så har du ändrat grundladdtrycket också.
Jag kan vet inte vad det är på en A4 så det får du fråga någon annan, men du lär ställa tillbaka GLT'n som den ska vara.
Sen testar du en ny magnetventil.

kan faktist gå lek med tanken du har 1 fel laddar 2 bar. sen sätter du på en pysventil som är stängd vips kan den gå på tex 1 bar . medans den är fullt öppen så äre 2 bar. men dock långt ifrån original laddtrycket ändå och förmodligen skadligt de med

men visst lägga pengar på en sådan man kunde fixat felet för istället hade varit smartare men men


7 274 Inlägg
17 juli 2010
#6
MrEricsson skrev:
Brains skrev:
AudiRonny skrev:
jo jag vet, har vart en provisorisk variant. men de går faktiskt att sänka laddtrycket riktigt ordentligt med pysventil. blir som en spärr men vet att de inte är rätt sätt. har bytt slangarna till till och från magnetventilen men ingen förbättring. waistgate armen rör sig som den ska. har skruvat upp den till max men ingen förminskning. men de verkar funka ibland och ibland över laddar den ordentligt speciellt i högra hastigheter när man trycker fullt. men tar man de lugnt på gasen hela vägen så brukar den kunna hålla någorlunda bra. kan de vara intercoolern? eller beter den sig annorlunda då?

Hur sänker du laddet med en pysventil?
Ju mer du spärrar luften till wg'n desto högre laddtryck får du...

Eftersom du har lekt med armen så har du ändrat grundladdtrycket också.
Jag kan vet inte vad det är på en A4 så det får du fråga någon annan, men du lär ställa tillbaka GLT'n som den ska vara.
Sen testar du en ny magnetventil.

kan faktist gå lek med tanken du har 1 fel laddar 2 bar. sen sätter du på en pysventil som är stängd vips kan den gå på tex 1 bar . medans den är fullt öppen så äre 2 bar. men dock långt ifrån original laddtrycket ändå och förmodligen skadligt de med

men visst lägga pengar på en sådan man kunde fixat felet för istället hade varit smartare men men

Med en turbo som pumpar livet ur sig...


29 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#7
jag har ju skruvat ur waistgaten så mycket som de går´och då är de under original laddtryck och då ska de omöjligt kunna bli långt över. känns som om de skulle vara någon läcka eller liknande. de är när jag kör utan pysventilen alltså bara med magnetventilen som den krämar på extra med ladd. så pysventilen behöver ni inte bry er om.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 juli 2010
#8
AudiRonny skrev:
jag har ju skruvat ur waistgaten så mycket som de går´och då är de under original laddtryck och då ska de omöjligt kunna bli långt över. känns som om de skulle vara någon läcka eller liknande. de är när jag kör utan pysventilen alltså bara med magnetventilen som den krämar på extra med ladd. så pysventilen behöver ni inte bry er om.

pysventilen i 1 system med magnetventil är bara 100% fel de kan bli. funkar på gammla skrotvolvos där allt är manuellt och inte styrs av boxar .

då till min fråga om den krämar på extra med magnetventilen är programvaran original?

för på bilar med magnetventil brukar de va chippa = mer ladd eller på nyare bilarna byta programvara "same shit diffrent name".
för äre så din inte är audi original så äre ju inte konstigt att de saftar på utav helvete då.

och dels kan ju även va nån slang som läcker med


7 274 Inlägg
17 juli 2010
#9
AudiRonny skrev:
jag har ju skruvat ur waistgaten så mycket som de går´och då är de under original laddtryck och då ska de omöjligt kunna bli långt över. känns som om de skulle vara någon läcka eller liknande. de är när jag kör utan pysventilen alltså bara med magnetventilen som den krämar på extra med ladd. så pysventilen behöver ni inte bry er om.

Du ska inte hålla på och skruva på stången. Den kan omöjligt ha skruvat in sigsjälv ellerhur?
Kasta bort pysen. Koppla in magnetventilen och se till att alla slangar till den är i bra skick.
Laddar den över då så byter du magnetventilen.

Sen till sist lär du ställa in grundladdet igen eftersom du har skruvat på wg stången...


29 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#10
Bilen är chippad. klart jag vet att de är fel att stoppa trycket med en pysventil men vad gör man när den nästan laddar 2 bar emellan åt. bättre att köra pysventil så länge tills man löst problemet vill ju inte paja hela motorn.
men tror ni de kan vara magnetventilen då?
kan den göra så den laddar över så mycket?


7 274 Inlägg
17 juli 2010
#11
AudiRonny skrev:
Bilen är chippad. klart jag vet att de är fel att stoppa trycket med en pysventil men vad gör man när den nästan laddar 2 bar emellan åt. bättre att köra pysventil så länge tills man löst problemet vill ju inte paja hela motorn.
men tror ni de kan vara magnetventilen då?
kan den göra så den laddar över så mycket?

Ja.


29 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#12
okej då ska jag investera i en ny magnetventil och återställa allt så får vi se hur de fungerar sen. tack för svaren återkommer när jag testat:)


7 274 Inlägg
17 juli 2010
#13
AudiRonny skrev:
okej då ska jag investera i en ny magnetventil och återställa allt så får vi se hur de fungerar sen. tack för svaren återkommer när jag testat:)

Nu vet jag inte vad dom kostar men du vet ingen som har en som du kan få prova med först och främst?
Iofs så tror jag att det är den då det borde inte kunna vara så mycket annat om wg armen går att röra samt att alla slangar är hela.


29 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#14
kan nog inte skada att köpa ny ändå, då vet man att den håller ett antal år till. har ju ändå suttit på bilen sen 95 hehe.


14 Inlägg
29 mars 2011
#15
tja vad är orginal ladd trycket på audi a4 1.8

Full Gas
51 Inlägg
14 april 2011
#16
oryx skrev:
tja vad är orginal ladd trycket på audi a4 1.8

ca: 0,45 - 0,55



Sök