3234
Sök

Saab 9-5 vitryker avgaser luktar bränt?!

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#21
bränna?  det är ju inte direkt VARMT där lmm sitter.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 juli 2010
#22
volvo_r-optik skrev:
bränna?  det är ju inte direkt VARMT där lmm sitter.

trådarna styrs av värme

samt att saabs lmm inte gillar öppna filter och ska det endå envisas så ska det vara oljefria
Senast redigerat av azid (19 juli 2010)

2slow

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#23
Nu har jag felsökt en del,

Resetade spjällhus så jag fick bort check engine, nu går han ok igen!

Han ryker på tomgången nu ganska kraftigt, inte blöddrande eller ojämnt men ryker ordentligt.
Pratade med några stycken saab killar. Nu drar bilen olja dessutom och turbon laddar inte.
Så verkar vara turbon.

Ringde till saab dom hade mkt svårt att tro att de kunde vara styrboxen.
och varken LMM eller luftfilter kan få bilen att ryka så pass mkt och dra olja, den sög i sig ordentligt.

Så nu blir det att kolla om turbon glappar eller om det är tok stopp med oljan så han pressar ur sig, men då har väl säkert turbon redan skurit

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#24
impellen i turbon kan glappa utan att den läcker olja.  bara så du vet.

hur är det med vevhusventilationen då?
Senast redigerat av volvo_r-optik (19 juli 2010)

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#25
jasså ohfan de visste ja inte, måste ta och kolla upp vart oljan tar vägen.

VV är den gamla versionen, hade tänkt och byta den i samma veva nu om de är turbon som är sönder.
men om den är dålig de vet ja inte hur ska man kolla på de?

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#26
oftast när turbon är slut så ryker den när du släpper gasen efter ett gaspådrag.

269 Inlägg
19 juli 2010
#27
Säkert ett turboras, min började med att "ryka till" vid start, sedan helt plötsligt så la man ut en vit rök barriär så att kalle dussin hade trott att han var tillbaks i Lutzen, turbo byte på saab= 18600 + moms...

Tjackade en turbo på maptune för ca. 4600,hade göra ca: 4 timmar och då hade jag aldrig gjort detta, ett bra tips är att när du ändå har nere avgasröret under oljetråget är att ta ned detta och göra rent inuti, köp även en ny oljesil och O-ring till densamma, sjuka på saab är att det bildas oljeslagg i tråget beroende på att olja som kommer från turbon är så varm att den "slaggar" ihop sig, det behövs ingen trågpackning då saab är limmade, jag körde med biltemas röda silicone som funkar kanon till detta, passa även på att byta packboxen i oljepumpen som har en benägenhet att börja läcka..

Ett annat bra tips är att du lossar på vattenröret uppe vid toppen då det kan vara svårt som fan att få dit banjonippeln på turbon annars..

Och ja, det är trångt som fan smile

Mopar or no car:)

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#28
volvo, ja det stämmde in ganska bra i början iaf, nu ryker den hela tiden på tomgång. vid dragläge på 1an + backen och stora rökmoln när man gasade.

Bra tips tack gurra, ska plocka ner turbon och kolla så det verkligen är den imorgon. och isåfall blir det väl att byta en del saker.

De jag funderar på att köpa är:

Ombyggnadssats Vevhusventilation 343:- (Mekonomen) är detta den senaste versionen?
Turbo packningssats 195:- (Mekonomen) Om denna passar biltema turbon?

Sen tänkte ja faktiskt dra en chansning!!!
Om turbon visar sig vara trasig.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Cha … -WGT1752S/
4000 ny turbo med 1 års garanti har hört både bra och dåligt.
Känns som antingen går den sönder inom ett år eller så håller den förmodligen 5000 mil +
hade inte tänkt och ha bilen allt för länge heller.

269 Inlägg
19 juli 2010
#29
VV är trångt som fan att byta, brukar ryka ett par knogar eller så smile
Tror packningarna är med biltema turbon, det du kanske behöver köpa är pinnbultarna och muttrar.
sedan är det viktigt som fan med oljebyten, finns en speciell saabturbo olja som saab rekommenderar, dock började min läcka olja vid kedjespännaren när jag använde den, det slutade med att multiremmen blev helt nerpissad med olja och hoppade av, så ta en lampa och lys ned vid motorfästet och checka så det inte är allt för mycket olja där, nu kör jag ett par extra oljebyten istället..

Mopar or no car:)

69 Inlägg
19 juli 2010
#30
Dra en koll så de inte e massa olja i intercoolern med ifall du har nån. Känner en bilmeck som ofta byter 9-5 turbo o många gånger har oljan letat sig ner i intercoolern ifall turbon har rasat ordentligt.


58 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#31
Kanon tips, blir att byta vevhusventen hörde något tips om att backventilen kan vara dålig och tvinga olja ut i avgaserna som gör att den ryker, men inget säkert men lika bra att börja där smile

och kolla intercoolern ska ja också göra när turbo mecket börjar !

513 Inlägg
20 juli 2010
#32
Håller med tipsen, byt vv då den gamla orsakade oljesörjan på saab.
Ingen fara vad det gäller biltemas turbo, vet dom som kör biltemas och dom funkar bra även om jag rekomenderar aeroturbon då den klarar av efekten bättre. Men biltema är ett bra val, se till att du häller olja i turbon när du satt dit den innan du startar bilen. Men det vet du säkert, som olja intercoolern. Lycka till och berätta hur det blev sen.

58 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#33
tänkte kolla nu innan man börjar handlar vad det är jag måste byta och köpa.

VV version 6 + backventil.. något mer?
Biltema turbo + packningssats något mer?

Ta ner oljetråget och byta oljesil? några packningar som behövs?


På mekonomen tyckte dom jag borde köpa nytt oljerör för 545kr också bör man göra det?


2 olje byten
Göra rent IC från olja.
Köra startmotorn med fullgas för att köra in olja i systemet.

några andra tips och förenklingar för att byta turbon, ta ner kylarn hörde jag kan vara skönt?

269 Inlägg
21 juli 2010
#34
Som sagt, passa på att byta pinnbultarna i turbofästet också, de brukar vara rätt åtgångna av värme, oljeröret?? menar dom röret som tillför olja till turbon då??, detta har jag aldrig brytt mig att byta så det vet jag inte om det är behövligt..
Köp biltemas röda silicon (värmebeständiga) den använder du till tråget, köp med packboxen i oljepumpen, läcker den inte så kommer den börja till slut ändå, känner du för det så köp även oljereturslangen från turbon, denna brukar vara lite "spröd" av värmen så det är lätt att spräcka den när man bryter dit den på plats.
Jag brukar lossa lite på vattenröret uppe vid toppen samt oljetillförselröret vid oljepumpen, det blir lite lättare att få dit rören på turbon då.
Att ta ned tråget kräver lite ömt våld, lyft motorn så mycket det går, och sedan slita och trixa ned det, skruva bort skyddsplåtarna i tråget och skrapa/tvätta bort all oljeslagg, i med ny O-ring sedan dit med oljesilen, ta bort skyddskåpan över pumpen, även detta kan behövas lite tvingas lite, knacka bort packboxen och dit med en ny.
Kylaren har jag aldrig tagit bort, den brukar vara minsta bekymret.
Se dock till att ingången för oljan sitter absolut mitt på ovansidan, har hänt att just biltemas turboaggregat har varit lite vridna, häll i motorolja innan du sätter dit oljeröret så slipper du köra upp oljetrycket, den klarar sig den korta sekunden då.

Tråget skaver du rent kanten med ett skavstål eller liknande, sedan på med silicone..

Oj, höll på att glömma, pinnbultarna på downpipen brukar också antingen gå av eller vara djävligt anfrätta av värme så tre st nya såna med mutter brukar vara bra att ha hemma, samt att jag har för mig att nya koppartätningar till banjonipplarna ingår i packningssatsen, annars så bör du köpa såna.

Lycka till, om du behöver assitans per telefon så kan du PM:a mig så får du mitt nr..

Mopar or no car:)

58 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#35
gurragas skrev:
Som sagt, passa på att byta pinnbultarna i turbofästet också, de brukar vara rätt åtgångna av värme, oljeröret?? menar dom röret som tillför olja till turbon då??, detta har jag aldrig brytt mig att byta så det vet jag inte om det är behövligt..
Köp biltemas röda silicon (värmebeständiga) den använder du till tråget, köp med packboxen i oljepumpen, läcker den inte så kommer den börja till slut ändå, känner du för det så köp även oljereturslangen från turbon, denna brukar vara lite "spröd" av värmen så det är lätt att spräcka den när man bryter dit den på plats.
Jag brukar lossa lite på vattenröret uppe vid toppen samt oljetillförselröret vid oljepumpen, det blir lite lättare att få dit rören på turbon då.
Att ta ned tråget kräver lite ömt våld, lyft motorn så mycket det går, och sedan slita och trixa ned det, skruva bort skyddsplåtarna i tråget och skrapa/tvätta bort all oljeslagg, i med ny O-ring sedan dit med oljesilen, ta bort skyddskåpan över pumpen, även detta kan behövas lite tvingas lite, knacka bort packboxen och dit med en ny.
Kylaren har jag aldrig tagit bort, den brukar vara minsta bekymret.
Se dock till att ingången för oljan sitter absolut mitt på ovansidan, har hänt att just biltemas turboaggregat har varit lite vridna, häll i motorolja innan du sätter dit oljeröret så slipper du köra upp oljetrycket, den klarar sig den korta sekunden då.

Tråget skaver du rent kanten med ett skavstål eller liknande, sedan på med silicone..

Oj, höll på att glömma, pinnbultarna på downpipen brukar också antingen gå av eller vara djävligt anfrätta av värme så tre st nya såna med mutter brukar vara bra att ha hemma, samt att jag har för mig att nya koppartätningar till banjonipplarna ingår i packningssatsen, annars så bör du köpa såna.

Lycka till, om du behöver assitans per telefon så kan du PM:a mig så får du mitt nr..

tack för hjälpen, vore guld om du kunde PM:a ditt nummer.. ifall de skulle krisa ihop sig vid monteringen tongue

mvh!

513 Inlägg
21 juli 2010
#36
Spot on gurra, finns inget mer att säga.
Som sagt glöm inte olja i turbon innan slangen åker tillbaka.
Lycka till...

58 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#37
En liten uppdatering på det hela..
Satte dit nya vevhusventen idag, bilen slutade ryka nästan helt en stund, men efter lite test körning så började det igen fast absolut inte lika mkt bilen kändes också gå bättre!

Sen blev de och skruva bort turbon och satan vad den var trasig, glappade som fan och flänsarna var helt åt helvete. Så nu ska jag snart slänga på Biltema turbon jag var iväg och handlade.
Fattades dock två saker.

O ring till insuget till turbon.
sen tog jag bort vet inte vad det heter men går ett tjockt grå/silver rör till en ventil in på insuget till turbon direkt efter LMM:en som det satt nån gammal rostig tätning på som gick sönder, vad frågar man efter vart köper man?

Kan tillägga att Biltema ingick det nästan komplett packningssats, jag hade redan köpt ett annat packningskit, det enda som egentligen fattades var, kopparbrickorna och o ring. resten fanns alla bultar och packningar osv.
Senast redigerat av turboharen (23 juli 2010)

513 Inlägg
23 juli 2010
#38
Röret du pratar om är till "dumpen" alltså röret som leder tillbaka luft till insugningsröret från den återcirkulerande ventilen eller lite oseriöst dump. Sitter alltså mellan dumpen och insugningsröret och du vill ha packningen vid insugningsröret.  Kom inte ihåg att det satt en metall packning där men nu vet du ju vad det handlar om.

269 Inlägg
23 juli 2010
#39
Melin82 skrev:
Röret du pratar om är till "dumpen" alltså röret som leder tillbaka luft till insugningsröret från den återcirkulerande ventilen eller lite oseriöst dump. Sitter alltså mellan dumpen och insugningsröret och du vill ha packningen vid insugningsröret.  Kom inte ihåg att det satt en metall packning där men nu vet du ju vad det handlar om.

Sitter en O-ring runt röret längst ned har jag för mig....

Mopar or no car:)

513 Inlägg
23 juli 2010
#40
Humm stämmer, var tvungen att  gräva djupt i huvudet men det sitter en gummiring där . En platt oring.
Kan man säga så, ja ja kan inte vara många kr.


Sök