gurragas skrev:
Som sagt, passa på att byta pinnbultarna i turbofästet också, de brukar vara rätt åtgångna av värme, oljeröret?? menar dom röret som tillför olja till turbon då??, detta har jag aldrig brytt mig att byta så det vet jag inte om det är behövligt..
Köp biltemas röda silicon (värmebeständiga) den använder du till tråget, köp med packboxen i oljepumpen, läcker den inte så kommer den börja till slut ändå, känner du för det så köp även oljereturslangen från turbon, denna brukar vara lite "spröd" av värmen så det är lätt att spräcka den när man bryter dit den på plats.
Jag brukar lossa lite på vattenröret uppe vid toppen samt oljetillförselröret vid oljepumpen, det blir lite lättare att få dit rören på turbon då.
Att ta ned tråget kräver lite ömt våld, lyft motorn så mycket det går, och sedan slita och trixa ned det, skruva bort skyddsplåtarna i tråget och skrapa/tvätta bort all oljeslagg, i med ny O-ring sedan dit med oljesilen, ta bort skyddskåpan över pumpen, även detta kan behövas lite tvingas lite, knacka bort packboxen och dit med en ny.
Kylaren har jag aldrig tagit bort, den brukar vara minsta bekymret.
Se dock till att ingången för oljan sitter absolut mitt på ovansidan, har hänt att just biltemas turboaggregat har varit lite vridna, häll i motorolja innan du sätter dit oljeröret så slipper du köra upp oljetrycket, den klarar sig den korta sekunden då.
Tråget skaver du rent kanten med ett skavstål eller liknande, sedan på med silicone..
Oj, höll på att glömma, pinnbultarna på downpipen brukar också antingen gå av eller vara djävligt anfrätta av värme så tre st nya såna med mutter brukar vara bra att ha hemma, samt att jag har för mig att nya koppartätningar till banjonipplarna ingår i packningssatsen, annars så bör du köpa såna.
Lycka till, om du behöver assitans per telefon så kan du PM:a mig så får du mitt nr..