2833
Sök

200sx s13.5 with engine from bmw

392 Inlägg
21 augusti 2011
#41
Hur kommer du göra vid besiktningen då?
Går det att regga den på nå vis så man köra "lagligt" med Bmw-motor+turbo?
Blev själv sugen på att kasta i min Bmw-motor jag har liggandes i min S14.
Bara för att jag råkade hitta din projekt-tråd smile

Lycka till med bygget.
Kommer bli hur jä_la coolt som helst.

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

213 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#42
Orange_Dragon skrev:
Hur kommer du göra vid besiktningen då?
Går det att regga den på nå vis så man köra "lagligt" med Bmw-motor+turbo?
Blev själv sugen på att kasta i min Bmw-motor jag har liggandes i min S14.
Bara för att jag råkade hitta din projekt-tråd smile

Lycka till med bygget.
Kommer bli hur jä_la coolt som helst.

MVH//Jonas
det har kommit ett litet kryp hål så man kan regga ombyggt fordon med konverterad motor dok måste köras på e85 sen har man ju alla andra regler att följa med lite bök men det ska gå,, smile


1 215 Inlägg
23 augusti 2011
#43
nitro177 skrev:
Orange_Dragon skrev:
Hur kommer du göra vid besiktningen då?
Går det att regga den på nå vis så man köra "lagligt" med Bmw-motor+turbo?
Blev själv sugen på att kasta i min Bmw-motor jag har liggandes i min S14.
Bara för att jag råkade hitta din projekt-tråd smile

Lycka till med bygget.
Kommer bli hur jä_la coolt som helst.

MVH//Jonas
det har kommit ett litet kryp hål så man kan regga ombyggt fordon med konverterad motor dok måste köras på e85 sen har man ju alla andra regler att följa med lite bök men det ska gå,, smile
så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

www.Alive.se
122 Inlägg
23 augusti 2011
#44
ska följas !!! big_smile riktigt brutalt bygge!


213 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#45
Pavva skrev:
nitro177 skrev:
Orange_Dragon skrev:
Hur kommer du göra vid besiktningen då?
Går det att regga den på nå vis så man köra "lagligt" med Bmw-motor+turbo?
Blev själv sugen på att kasta i min Bmw-motor jag har liggandes i min S14.
Bara för att jag råkade hitta din projekt-tråd smile

Lycka till med bygget.
Kommer bli hur jä_la coolt som helst.

MVH//Jonas
det har kommit ett litet kryp hål så man kan regga ombyggt fordon med konverterad motor dok måste köras på e85 sen har man ju alla andra regler att följa med lite bök men det ska gå,, smile
så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes
det är ett kryp hål!! sen har du en del annat som ska följas, smile


1 215 Inlägg
23 augusti 2011
#46
nitro177 skrev:
Pavva skrev:
nitro177 skrev:

det har kommit ett litet kryp hål så man kan regga ombyggt fordon med konverterad motor dok måste köras på e85 sen har man ju alla andra regler att följa med lite bök men det ska gå,, smile
så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes
det är ett kryp hål!! sen har du en del annat som ska följas, smile
okey vadå t.ex? tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

213 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#47
Pavva skrev:
nitro177 skrev:
Pavva skrev:

så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes
det är ett kryp hål!! sen har du en del annat som ska följas, smile
okey vadå t.ex? tongue
tex, bilen ska klassas som ombyggt eller amatörbyggt fordon..


1 215 Inlägg
23 augusti 2011
#48
nitro177 skrev:
Pavva skrev:
nitro177 skrev:

det är ett kryp hål!! sen har du en del annat som ska följas, smile
okey vadå t.ex? tongue
tex, bilen ska klassas som ombyggt eller amatörbyggt fordon..
ofan tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

392 Inlägg
23 augusti 2011
#49
Så om man stoppar i en bmw turbo-motor i en 200sx, koverterar om den till etanol och inte laddar allt för jävligt alá 500hk, så ska det gå att regga den med den setupen?
Vad krävs för att det ska klassas som ombyggt fordon då?
Värre bromsar?
Mer?

Vad kommer du regga den som?

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Unknown_Orebro
23 augusti 2011
#50
Johan du har PM.
Senast redigerat av Woodpecker (23 augusti 2011)

1 215 Inlägg
23 augusti 2011
#51
Orange_Dragon skrev:
Så om man stoppar i en bmw turbo-motor i en 200sx, koverterar om den till etanol och inte laddar allt för jävligt alá 500hk, så ska det gå att regga den med den setupen?
Vad krävs för att det ska klassas som ombyggt fordon då?
Värre bromsar?
Mer?

Vad kommer du regga den som?

MVH//Jonas
jag har för mig att man måste byta hela drivlinan. testa googla

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

213 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#52
Pavva skrev:
Orange_Dragon skrev:
Så om man stoppar i en bmw turbo-motor i en 200sx, koverterar om den till etanol och inte laddar allt för jävligt alá 500hk, så ska det gå att regga den med den setupen?
Vad krävs för att det ska klassas som ombyggt fordon då?
Värre bromsar?
Mer?

Vad kommer du regga den som?

MVH//Jonas
jag har för mig att man måste byta hela drivlinan. testa googla
ombyggt fordon blir reggad som,,  det är lite olika vad man ska göra för att klassas som det del vis om byggd drivlina, motor byte, ändrig av broms system, kaross ,m,m går att kombinera vissa saker för att kunna klassas som om byggt fordon..


Gött mos
1 096 Inlägg
24 augusti 2011
#53
Pavva skrev:
nitro177 skrev:
Orange_Dragon skrev:
Hur kommer du göra vid besiktningen då?
Går det att regga den på nå vis så man köra "lagligt" med Bmw-motor+turbo?
Blev själv sugen på att kasta i min Bmw-motor jag har liggandes i min S14.
Bara för att jag råkade hitta din projekt-tråd smile

Lycka till med bygget.
Kommer bli hur jä_la coolt som helst.

MVH//Jonas
det har kommit ett litet kryp hål så man kan regga ombyggt fordon med konverterad motor dok måste köras på e85 sen har man ju alla andra regler att följa med lite bök men det ska gå,, smile
så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes
Nej. Är bilen av 1976 års modell eller nyare ska motorn vara avgascertifierad och i originalskick, katalysator är inget krav men försöker man använda en motor utan katalysator blir det fantastiskt mycket svårare.

Enda möjligheten att regga en bil med överladdningskonverterad motor är att regga en sådan motor i en bil av 1975 års modell eller äldre.

I båda fallen spelar även effekt och vridmomentet roll.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

213 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#54
Nitrometanskada skrev:
Pavva skrev:
nitro177 skrev:
det har kommit ett litet kryp hål så man kan regga ombyggt fordon med konverterad motor dok måste köras på e85 sen har man ju alla andra regler att följa med lite bök men det ska gå,, smile
så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes
Nej. Är bilen av 1976 års modell eller nyare ska motorn vara avgascertifierad och i originalskick, katalysator är inget krav men försöker man använda en motor utan katalysator blir det fantastiskt mycket svårare.

Enda möjligheten att regga en bil med överladdningskonverterad motor är att regga en sådan motor i en bil av 1975 års modell eller äldre.

I båda fallen spelar även effekt och vridmomentet roll.
men säger att det finns kryp hål fick höra det rätt nydligen!! konverterad med e85.. men betydligt mkt lättare med 75 o äldre
Senast redigerat av nitro177 (24 augusti 2011)


Gött mos
1 096 Inlägg
24 augusti 2011
#55
Orange_Dragon skrev:
Så om man stoppar i en bmw turbo-motor i en 200sx, koverterar om den till etanol och inte laddar allt för jävligt alá 500hk, så ska det gå att regga den med den setupen?
Vad krävs för att det ska klassas som ombyggt fordon då?
Värre bromsar?
Mer?

Vad kommer du regga den som?

MVH//Jonas
En bmw-motor kan gå, det beror på vilken motor det är frågan om. Att regga den på E85 är inte alls omöjligt heller och då kan man även regga bilen med ett eftermarknadsprut.

Finns två sätt att göra en sådan godkänd konvertering, det ena är att använda sig av färdiga och av SFRO/Bilprovningen godkända konverteringskit och det andra är att komponera ett eget bränslesystem.

Att komponera ett eget system på en bil tagen i bruk efter 1/1 1993 är väldigt invecklat. Vill du/någon veta mer om detta kan jag berätta hur man ska gå till väga.

Edit: stavfel.
Senast redigerat av Nitrometanskada (24 augusti 2011)

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Gött mos
1 096 Inlägg
24 augusti 2011
#56
nitro177 skrev:
Nitrometanskada skrev:
Pavva skrev:

så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt? yikes
Nej. Är bilen av 1976 års modell eller nyare ska motorn vara avgascertifierad och i originalskick, katalysator är inget krav men försöker man använda en motor utan katalysator blir det fantastiskt mycket svårare.

Enda möjligheten att regga en bil med överladdningskonverterad motor är att regga en sådan motor i en bil av 1975 års modell eller äldre.

I båda fallen spelar även effekt och vridmomentet roll.
men säger att det finns kryp hål!! konverterad med e85..
Inte på en bil nyare än 1976. Glöm det.

Du får allt redogöra för dina källor annars. Min källa är SFROs senaste bygghandbok.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

213 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#57
Nitrometanskada skrev:
nitro177 skrev:
Nitrometanskada skrev:

Nej. Är bilen av 1976 års modell eller nyare ska motorn vara avgascertifierad och i originalskick, katalysator är inget krav men försöker man använda en motor utan katalysator blir det fantastiskt mycket svårare.

Enda möjligheten att regga en bil med överladdningskonverterad motor är att regga en sådan motor i en bil av 1975 års modell eller äldre.

I båda fallen spelar även effekt och vridmomentet roll.
men säger att det finns kryp hål!! konverterad med e85..
Inte på en bil nyare än 1976. Glöm det.

Du får allt redogöra för dina källor annars. Min källa är SFROs senaste bygghandbok.
min källa är nyare än en handbok !


392 Inlägg
24 augusti 2011
#58
Nu är jag verkligen sugen på at höra hur det egentligen ligger till.
Hoppas verkligen det finns ett sätt att regga med bmw turbo-motor.

MVH/Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
24 augusti 2011
#59
gött bygge.. big_smile detta kommer att följas.. och ang reggningen är de enda rätta att kolla med sfro själv och få svart på vitt om det kommer finnas någon möjlig lösning på de..
men om man kollar runt så finns de otroligt många bilar som är reggade med en hel del olika motorer från andra märken än den motorn sitter i.. hoppas att du får till de big_smile blir nog grett i slutändan big_smile

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

213 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#60
Orange_Dragon skrev:
Nu är jag verkligen sugen på at höra hur det egentligen ligger till.
Hoppas verkligen det finns ett sätt att regga med bmw turbo-motor.

MVH/Jonas
det bästa du kan göra är att ta reda på all fakta själv så slipper man frågetäcken eller ta kontakt med en sfro snubbe som du har kontakt med under byggandet.. smile



Sök