men säger att det finns kryp hål!! konverterad med e85..
Inte på en bil nyare än 1976. Glöm det.
Du får allt redogöra för dina källor annars. Min källa är SFROs senaste bygghandbok.
min källa är nyare än en handbok !
Hehe, du måste skämta. Seriöst, glöm det. Inte en chans. En E85 konvertering ger inga juridiska fördelar. Vid en E85 konvertering får man bygga om och ändra det som krävs, och dit hör KNAPPAST en turbokonverterad BMW-motor.
Orange_Dragon skrev:
Nu är jag verkligen sugen på at höra hur det egentligen ligger till. Hoppas verkligen det finns ett sätt att regga med bmw turbo-motor.
MVH/Jonas
Jag och en go vän håller just nu på att sätta en CA18DET motor i en Mazda Miata som ska ombyggtfordons besiktigas, den ska även E85 konverteras, vi har djup och regelbunden kontakt med SFRO, jag vet hur det ligger till och svaret på din fråga är att det går att reggbesiktiga en bil med en turbokonverterad bmwmotor. Det som krävs är 1: Bilen måste vara av 1975 års modell eller äldre. 2: Effektintyg kommer krävas och motorns effekt och vridmoment får inte överstiga maxvärdena på effekt och vrid som din bil erhållit från SFRO (15kW/100kg tjänstevikt).
Du får allt redogöra för dina källor annars. Min källa är SFROs senaste bygghandbok.
min källa är nyare än en handbok !
Hehe, du måste skämta. Seriöst, glöm det. Inte en chans. En E85 konvertering ger inga juridiska fördelar. Vid en E85 konvertering får man bygga om och ändra det som krävs, och dit hör KNAPPAST en turbokonverterad BMW-motor.
jag prata med en person som sitter o diskuterar med sfros nya frågor det är min källa men han värkar ha fel!!
Orange_Dragon skrev:
Nu är jag verkligen sugen på at höra hur det egentligen ligger till. Hoppas verkligen det finns ett sätt att regga med bmw turbo-motor.
MVH/Jonas
Jag och en go vän håller just nu på att sätta en CA18DET motor i en Mazda Miata som ska ombyggtfordons besiktigas, den ska även E85 konverteras, vi har djup och regelbunden kontakt med SFRO, jag vet hur det ligger till och svaret på din fråga är att det går att reggbesiktiga en bil med en turbokonverterad bmwmotor. Det som krävs är 1: Bilen måste vara av 1975 års modell eller äldre. 2: Effektintyg kommer krävas och motorns effekt och vridmoment får inte överstiga maxvärdena på effekt och vrid som din bil erhållit från SFRO (15kW/100kg tjänstevikt).
Hehe, du måste skämta. Seriöst, glöm det. Inte en chans. En E85 konvertering ger inga juridiska fördelar. Vid en E85 konvertering får man bygga om och ändra det som krävs, och dit hör KNAPPAST en turbokonverterad BMW-motor.
jag prata med en person som sitter o diskuterar med sfros nya frågor det är min källa men han värkar ha fel!!
Orange_Dragon skrev:
Nu är jag verkligen sugen på at höra hur det egentligen ligger till. Hoppas verkligen det finns ett sätt att regga med bmw turbo-motor.
MVH/Jonas
Jag och en go vän håller just nu på att sätta en CA18DET motor i en Mazda Miata som ska ombyggtfordons besiktigas, den ska även E85 konverteras, vi har djup och regelbunden kontakt med SFRO, jag vet hur det ligger till och svaret på din fråga är att det går att reggbesiktiga en bil med en turbokonverterad bmwmotor. Det som krävs är 1: Bilen måste vara av 1975 års modell eller äldre. 2: Effektintyg kommer krävas och motorns effekt och vridmoment får inte överstiga maxvärdena på effekt och vrid som din bil erhållit från SFRO (15kW/100kg tjänstevikt).
Det har han helt klart. Har du reggbesiktigat din bil med den motorn i originalutförande eller ska du göra det? Man får bygga om och ändra motorn vad som krävs för att få den att passa men ditt insug hade inte godkänts.
Hehe, du måste skämta. Seriöst, glöm det. Inte en chans. En E85 konvertering ger inga juridiska fördelar. Vid en E85 konvertering får man bygga om och ändra det som krävs, och dit hör KNAPPAST en turbokonverterad BMW-motor.
jag prata med en person som sitter o diskuterar med sfros nya frågor det är min källa men han värkar ha fel!!
Jag och en go vän håller just nu på att sätta en CA18DET motor i en Mazda Miata som ska ombyggtfordons besiktigas, den ska även E85 konverteras, vi har djup och regelbunden kontakt med SFRO, jag vet hur det ligger till och svaret på din fråga är att det går att reggbesiktiga en bil med en turbokonverterad bmwmotor. Det som krävs är 1: Bilen måste vara av 1975 års modell eller äldre. 2: Effektintyg kommer krävas och motorns effekt och vridmoment får inte överstiga maxvärdena på effekt och vrid som din bil erhållit från SFRO (15kW/100kg tjänstevikt).
Det har han helt klart. Har du reggbesiktigat din bil med den motorn i originalutförande eller ska du göra det? Man får bygga om och ändra motorn vad som krävs för att få den att passa men ditt insug hade inte godkänts.
orginal m50 insug passar utmärkt i min bil om man vill köra med det!! jag har också hand boken så det är lungt!
Det har han helt klart. Har du reggbesiktigat din bil med den motorn i originalutförande eller ska du göra det? Man får bygga om och ändra motorn vad som krävs för att få den att passa men ditt insug hade inte godkänts.
orginal m50 insug passar utmärkt i min bil om man vill köra med det!! jag har också hand boken så det är lungt!
Nu var det inte det de var frågan om. Men du verkar inte vara mottaglig för denna typ av diskution. Det är bara för din egen skull men fine, kör på.
Det har han helt klart. Har du reggbesiktigat din bil med den motorn i originalutförande eller ska du göra det? Man får bygga om och ändra motorn vad som krävs för att få den att passa men ditt insug hade inte godkänts.
orginal m50 insug passar utmärkt i min bil om man vill köra med det!! jag har också hand boken så det är lungt!
Nu var det inte det de var frågan om. Men du verkar inte vara mottaglig för denna typ av diskution. Det är bara för din egen skull men fine, kör på.
Mvh
har haft diskussioner med folk men man har get upp det för det leder ingen vart så tar reda på min info själv.. men tack ändå mvh men kul att du bygger på ca18 motorn
orginal m50 insug passar utmärkt i min bil om man vill köra med det!! jag har också hand boken så det är lungt!
Nu var det inte det de var frågan om. Men du verkar inte vara mottaglig för denna typ av diskution. Det är bara för din egen skull men fine, kör på.
Mvh
har haft diskussioner med folk men man har get upp det för det leder ingen vart så tar reda på min info själv.. men tack ändå mvh men kul att du bygger på ca18 motorn
Diskutioner o diskutioner, regler är regler.. och en turbokonvertering av en sån motor kommer aldrig gå, tyvärr tro mig de e inte för o va taskig eller jävlas de bara är så. Du kan få bilen reggbesiktigad med motorn i originalutförande utan turbo givetvis sen kan man ju pyssla innan o efter besiktning. Det ser skitbra ut förövrigt, gillar ditt grenrör skarpt!
Jadå, de e min kompis som bygger, hans bil ja hjälper honom en hel del bara.. målet är väl 350-400 häst iallafall efter SFRO-bes. Lär bli rätt kul i en bil med redan låg tyngdpunkt som blivit banpreppad o väger 1000kg
så det går alltså att turbokonvertera typ en 740 16V -88 och få den reggad lagligt?
Nej. Är bilen av 1976 års modell eller nyare ska motorn vara avgascertifierad och i originalskick, katalysator är inget krav men försöker man använda en motor utan katalysator blir det fantastiskt mycket svårare.
Enda möjligheten att regga en bil med överladdningskonverterad motor är att regga en sådan motor i en bil av 1975 års modell eller äldre.
I båda fallen spelar även effekt och vridmomentet roll.
men säger att det finns kryp hål fick höra det rätt nydligen!! konverterad med e85.. men betydligt mkt lättare med 75 o äldre
exakt! jag bygger på en caddy från 87 och där är det fritt fram om man bygger amatörbygt fördon, dock måste HELA drivlinnan bytas. Min besman säger att det inte är några problem o köra med överladd om man kör med e85, men motor/bil/kaross får inte vara nyare än 1992. sen får man inte har mer än 15 kw/100 kg. annars är de ganska frittfram där.. Mvh Morten
Nej. Är bilen av 1976 års modell eller nyare ska motorn vara avgascertifierad och i originalskick, katalysator är inget krav men försöker man använda en motor utan katalysator blir det fantastiskt mycket svårare.
Enda möjligheten att regga en bil med överladdningskonverterad motor är att regga en sådan motor i en bil av 1975 års modell eller äldre.
I båda fallen spelar även effekt och vridmomentet roll.
men säger att det finns kryp hål fick höra det rätt nydligen!! konverterad med e85.. men betydligt mkt lättare med 75 o äldre
exakt! jag bygger på en caddy från 87 och där är det fritt fram om man bygger amatörbygt fördon, dock måste HELA drivlinnan bytas. Min besman säger att det inte är några problem o köra med överladd om man kör med e85, men motor/bil/kaross får inte vara nyare än 1992. sen får man inte har mer än 15 kw/100 kg. annars är de ganska frittfram där.. Mvh Morten
Stämmer att det är möjligt när det gäller amatörbyggt fordon, men det rör inte denna bilen som tråden handlar om.
Tillägg till din text är att avgaskraven är rejält stränga när de gäller amatörbyggda fordon.
men säger att det finns kryp hål fick höra det rätt nydligen!! konverterad med e85.. men betydligt mkt lättare med 75 o äldre
exakt! jag bygger på en caddy från 87 och där är det fritt fram om man bygger amatörbygt fördon, dock måste HELA drivlinnan bytas. Min besman säger att det inte är några problem o köra med överladd om man kör med e85, men motor/bil/kaross får inte vara nyare än 1992. sen får man inte har mer än 15 kw/100 kg. annars är de ganska frittfram där.. Mvh Morten
Stämmer att det är möjligt när det gäller amatörbyggt fordon, men det rör inte denna bilen som tråden handlar om.
Tillägg till din text är att avgaskraven är rejält stränga när de gäller amatörbyggda fordon.
ja det stämmer att avgaskraven är stränga men det är ju för att man inte ska kunna regga med mycket effekt..
exakt! jag bygger på en caddy från 87 och där är det fritt fram om man bygger amatörbygt fördon, dock måste HELA drivlinnan bytas. Min besman säger att det inte är några problem o köra med överladd om man kör med e85, men motor/bil/kaross får inte vara nyare än 1992. sen får man inte har mer än 15 kw/100 kg. annars är de ganska frittfram där.. Mvh Morten
Stämmer att det är möjligt när det gäller amatörbyggt fordon, men det rör inte denna bilen som tråden handlar om.
Tillägg till din text är att avgaskraven är rejält stränga när de gäller amatörbyggda fordon.
ja det stämmer att avgaskraven är stränga men det är ju för att man inte ska kunna regga med mycket effekt..
Haha, man kan ha mycket effekt utan att ha höga utsläpp, med väl avstämda grejer är det inga problem.