3613
Sök

Volvo 940: Kamrems byte (Första gången).

629 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#1
Happ då får man starta en tråd här igen, då man är lite fundersam på om det är något speciellt som bör tänkas på då jag ska göra mitt första kamrems byte.
Bilen det ska bytas på är min Volvo 940 -93 med motorn B230FB, som gått 28 700 mil  , senaste kamrems byte gjordes 16 300 mil, så jag tyckte det känns dax när spännrullen gnisslar...

Grejen är det att som sagt , jag har aldrig gjort detta förut.
Så lite frågor:

* Några verktyg som är att rekommendera?

* Är detta något man bör vara två på , eller går det (för en novis) att fixa detta själv (använder mig av guiden nedan).

* Man nollar motorn har jag läst mig till, (på denna mycket fina guide jag tänker använda mig av: http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf, men vad menas med att motorn "kuggar"?
Är det när remskivan / kamdrevet rör sig när man tar av den gammla remmen?

* För att "nolla motorn" , dvs ställa markeringarna så dom står som dom ska, då ska den gammla remmen vara borttagen antar jag?

* Och sist men inte minst, vad kan gå fel, så jag inte slaktar min stackars motor (jo det är svårt på b230 men vafan man vet aldrig smile).

Detta känns inte jätte komplicerat, och jag tänkte uppdatera tråden om jag kör fast helt när jag väl sätter igång.
Men om ni har lust / vill svara på någon av frågorna så är det mycket tacksamt!

MVH
Senast redigerat av Dagge88 (26 juli 2010)

Mröh

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 juli 2010
#2
Ja precis, när du drar i remmen för att kunna lossa den så kommer dreven flytta lite på sig. bara att vrida tillbaka dom sen.

Med den guiden så ska det inte vara så svårt att genomföra. Det jag har råkat ut för vid rembyte är att spännskruvar till servopump, generator och ev ac kompressor kan vara rostiga och jävliga. Sen är ju ett skruvstäd att rekomendera när du ska byta spännrullen.

Jonas

4 005 Inlägg
26 juli 2010
#3
Jag har själv använt den där guiden för S90n som är ungefär likadan. Funkar bra.

Men skruvstäd är bra för att trycka ihop spännaren som volvomannen säger


629 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#4
Okej, det är alltså bara att se till att motorn fortfarande är "nollad" när den nya remmen sitter på!

Såg det fanns diverse markeringar på remmen jag köpte (biltemas), 3 olika.
Två stycken av dom är heltsträckade , och ett är två mindre sträck brevid varann.

Har dessa någon betydelse hur dom sitter eller är det bara för att underlätta vid monterin så man slipper dra egna sträck?

Mröh

huh?
10 427 Inlägg
26 juli 2010
#5
Jag bytte på min 16V nyligen för första gången, var nästan löjligt enkelt
så borde nog gå bra på en 8V.

Här ser du lite markeringar iaf:


Men det är ju lite annan motor, kanske kan vara till någon hjälp.


629 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#6
steifan skrev:
Jag bytte på min 16V nyligen för första gången, var nästan löjligt enkelt
så borde nog gå bra på en 8V.

Här ser du lite markeringar iaf:


Men det är ju lite annan motor, kanske kan vara till någon hjälp.

Jodå det är ungefär samma som min , dom nämnade dom där markeringarna i guiden jag bifogade oxå.

Det sista som du gör, drar du åt kamaxelremskivans bult bara eller flyttar hela drev historien runt sig?

Om ni tittar i guiden, på sida 15 så står det något om att man ska dra bort den blanka brickan , men tittar man på övriga bilder så sitter den kvar?

Mröh

1 562 Inlägg
26 juli 2010
#7
det är löjligt enkelt som steifan skrev. du kommer att behöva en 24mm hylsa till vevaxelremskivan, och det är bra om du har en mutterdragare när du ska lossa den för den brukar sitta hårt. men den brukar gå att lossa utan oxå med lite tålamod. minimal risk att dreven rör sig men du kan ju dra runt motorn något varv innan du provstartar.

629 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#8
Okej, har tyvärr ingen mutterknack tillgänglig , så kanske kör fulmek stilen för att lossa bulten, dvs låta startmotorn lossa den om den sitter för hårt smile.

Mröh

1 562 Inlägg
26 juli 2010
#9
ja bruka gå med ett längre dragskaft om du bromsat fast bilen. problemet är att det brukar vilja fjädra en bit.

huh?
10 427 Inlägg
26 juli 2010
#10
Dagge88 skrev:
steifan skrev:
Jag bytte på min 16V nyligen för första gången, var nästan löjligt enkelt
så borde nog gå bra på en 8V.

Här ser du lite markeringar iaf:


Men det är ju lite annan motor, kanske kan vara till någon hjälp.

Jodå det är ungefär samma som min , dom nämnade dom där markeringarna i guiden jag bifogade oxå.

Det sista som du gör, drar du åt kamaxelremskivans bult bara eller flyttar hela drev historien runt sig?

Om ni tittar i guiden, på sida 15 så står det något om att man ska dra bort den blanka brickan , men tittar man på övriga bilder så sitter den kvar?

Jag drar runt hela motorn bara, för att kolla att markeringarna stämmer (eller visa att de är ok).
Först trodde jag även att remmens markering skulle överensstämma med
alla markeringarna efter att man dragit runt några varv, men så är det ju inte tongue

Värsta är väl att jag inte vet om remspänningen är rätt, det har ju volvoverkstäderna
ett speciellt verktyg att mäta upp med. Dock finns det inte så stora justeringsmöjligheter
för att remspänningen var såpass lowtech tongue (Flytta hela spännrullen åt höger eller vänster
genom att lossa på en stor bricka, tyckte det var riktigt B). Ska ju kunna vrida remmen
ett kvarts varv och så pass spänd verkade remmen vara så jag får väl vara nöjd.


629 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#11
mange_240 skrev:
ja bruka gå med ett längre dragskaft om du bromsat fast bilen. problemet är att det brukar vilja fjädra en bit.

Bromsat fast bilen? Betyder?tongue
Är det o rycka minusen till tändspolen och sen köra?

Mröh

1 562 Inlägg
26 juli 2010
#12
lagt i växel plus handbroms. ja de borde räcka så inte bilen kan starta.

629 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#13
Idag är det dags, nu ska man ge sig på bytet!

två frågor till dock: Jag ska först dra runt motorn via vevaxelns remskiva så den är "nollad", sedan plocka bort remskivan?
Och när motorn är nollad, är både vevaxelns remskiva och kamaxel drevet "nollade" samtidigt?

Säkert dumma frågor , men vill bara höra mig för innan jag plockar ner det smile
Senast redigerat av Dagge88 (28 juli 2010)

Mröh

98 Inlägg
28 juli 2010
#14
Dom bör va nollade samtidigt om remmen står som den ska innan. Lycka till smile

629 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#15
Fritteboy skrev:
Dom bör va nollade samtidigt om remmen står som den ska innan. Lycka till smile

Gött! smile
Och om jag råkar "kugga", alltså göra så remskiva står fel är det bara att vrida tillbaka den så den stämmer alltså? smile

Tackar!
Senast redigerat av Dagge88 (28 juli 2010)

Mröh

98 Inlägg
28 juli 2010
#16
Japp bara att se till att märkningarna står rätt när nya remmen kommer på så ska det inte vara någon fara

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
28 juli 2010
#17
kör på startmotorn för att släppa är helt klart det enklaste sättet när man inte har knack

glöm inte att dra motorn 2varv efter du monterat eftersom det tar 2varv innan allt står rätt eftersom veven och kammen inte snurrar lika fort runt smile

annars är det verkligen inget att tänka på
eftersom det är en 940 så räcker det med att hålla koll på markeringen vid kammen och veven
blir det fel rasar inte motorn för det heller eftersom det är en 8v dessa motorer går inte sönder bara för att remmen går av

har stått hemma på parkeringen med vanliga verktyg och gjort detta flera gånger så enligt mig är det jobbigare att byta från sommar till vinterhjulen än att byta kamremmen på en 940

Kör fort så hinner inget hända...

629 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#18
Okej update! Var tvungen o byta kylare och vattenpump och lite annat skoj , men idag så tog  jag mig an utmaningen!

AKUTHJÄLP behövs dock: Jag vettefan hur det ska kännas och så när man drar runt motorn när nya remmen är på...
Jag tror nämligen jag gjort bort mig för veven där nere stämmer inte överens med kamdrevet där uppe...
Se bilderna nedan:

http://i37.tinypic.com/35008pf.jpg
Stämmer inte ihop med.....

http://i34.tinypic.com/2zf7bro.jpg
....Denna , och ja jag har snurrat två varv.

Det som DOCK kan ha hänt , var att jag satte tillbaka remskivan mot "jacket" som finns på baksidan av den eller vad man ska säga, den kanske inte satt så innan , dum som jag var kollade jag inte...
OM jag vrider på remskivan , så att den står mot nollan samtidigt som kamdrevet gör och vrider 2 varv, OCH det stämmer = rätt då?

Törs inte starta bil skrället, rädd för att något i motorn ska pajja hmm
Behöver hjälp nu då jag inte gör detta hemma :p
Tackar påförhand!
Senast redigerat av Dagge88 (4 augusti 2010)

Mröh

629 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#19
Det fixade sig, jag som hade dummat mig lite med remskivan bara, så nu är remmen och spännrullen bytt, gick hyffsat lätt och bra! smile

Tackför hjälpen alla!

Mröh

629 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#20
Hmmm tycker den tickar lite mer än förut efter bytet...
Kan detta bero på om den lilla undre hjulet har kuggat lite?

För övrigt går bilen lika bra som förut på tomgång / i körning.

Mröh


Sök