Happ då får man starta en tråd här igen, då man är lite fundersam på om det är något speciellt som bör tänkas på då jag ska göra mitt första kamrems byte.
Bilen det ska bytas på är min Volvo 940 -93 med motorn B230FB, som gått 28 700 mil , senaste kamrems byte gjordes 16 300 mil, så jag tyckte det känns dax när spännrullen gnisslar...
Grejen är det att som sagt , jag har aldrig gjort detta förut.
Så lite frågor:
* Några verktyg som är att rekommendera?
* Är detta något man bör vara två på , eller går det (för en novis) att fixa detta själv (använder mig av guiden nedan).
* Man nollar motorn har jag läst mig till, (på denna mycket fina guide jag tänker använda mig av:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf, men vad menas med att motorn "kuggar"?
Är det när remskivan / kamdrevet rör sig när man tar av den gammla remmen?
* För att "nolla motorn" , dvs ställa markeringarna så dom står som dom ska, då ska den gammla remmen vara borttagen antar jag?
* Och sist men inte minst, vad kan gå fel, så jag inte slaktar min stackars motor (jo det är svårt på b230 men vafan man vet aldrig
).
Detta känns inte jätte komplicerat, och jag tänkte uppdatera tråden om jag kör fast helt när jag väl sätter igång.
Men om ni har lust / vill svara på någon av frågorna så är det mycket tacksamt!
MVH