3585
Sök

Volvo 940: Kamrems byte (Första gången).

Smålänning
7 883 Inlägg
4 augusti 2010
Knacket är bara inbillning troligen. Kan vara att någon av dom andra kilremmarna är för spänd med.

Glöm inte att lossa gummipluggen efter några mil och släppa på muttern till spännaren och dra åt igen. Ofta man glömmer det (jag också tongue ). Inte hela världen, men ska det va ska det vara riktigt.

Att inte merkeringarna stämde 100 kan vara om du satte remmen lite fel bara, den ska nästan vara fullt sträckt på "aggregatsidan" och allt slack ska vara på spännsidan när du släpper spännaren smile

Annars en perfekt bil och motor att börja på, blir inte mycket enklare, och helt ofarligt att göra fel då ventilerna inte kan ta i kolvarna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
4 augusti 2010
twin_cam skrev:
blir inte mycket enklare

Undantaget B21/B23 då, där behöver man ju inte plocka bort remskivan. smile

Det där med remmarkeringarna brukar misstämma vad jag har sett iaf, strecket kommer mellan kuggarna istället för mitt på. Fast det kanske beror på att remmen är piratfabrikat, vet inte riktigt.
Senast redigerat av Drönirettab (4 augusti 2010)

Trafikledare
563 Inlägg
4 augusti 2010
Growe skrev:
så räcker det med att hålla koll på markeringen vid kammen och veven
blir det fel rasar inte motorn för det heller eftersom det är en 8v dessa motorer går inte sönder bara för att remmen går av

Det finns faktiskt en motor som går toksönder vid ett kamremsras fast det är en 8v.
Visserligen är det B230K som sitter i vissa 240, har inte sett den i någon annan Volvo ialf...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

629 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Twin_cam: okej gött sliper jag vara rädd för dom små tickningarna då , jo det var riktigt lärorikt , bra bil att lära sig på som sagt smile.

Melin: Är för att på B230K sitter förbränningsrummen i kolvarna (har jag för mig iallfall) , därför dessa är känsligare.
Senast redigerat av Dagge88 (5 augusti 2010)

Mröh

Pim_Pim
5 augusti 2010
Vad kostar en kamrem till b230f på mekonomen?
Datorn gillar inte mekonomens hemsida så kan inte kolla..
Senast redigerat av Pim_Pim (5 augusti 2010)

629 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Vet icke, köpte min kamrem + spännrulle på feltema för 500kr (goodyear grejer iaf, så kan inte vara ren skit).

Mröh

1 562 Inlägg
5 augusti 2010
Pim_Pim skrev:
Vad kostar en kamrem till b230f på mekonomen?
Datorn gillar inte mekonomens hemsida så kan inte kolla..

bara remmen kring en hundring, med spännrulle mycket mer.

42 Inlägg
7 augusti 2012
Dagge88 skrev:
Det fixade sig, jag som hade dummat mig lite med remskivan bara, så nu är remmen och spännrullen bytt, gick hyffsat lätt och bra! smile

Tackför hjälpen alla!

Kan du förklara vad som hade hänt? Kanske ska försöka byta på min 940 så kan vara bra att veta.

Sök