3395
Sök

850 T5 har börjat att rycka

546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#1
har fått ett problem med min 850 den här nämlingen börjat att rycka.när man accelererar/kör som folk då kommer det inge rök. men när man ska börja trampa på mm då kommer det rök. den kan små röka lite om man står och varvar upp den bara.  kan säga att alla packningar är nya. turbon har gått ca 500-1000mil
kan det vara katten som fått stryck men tanke på att det tog väldigt lång tid innan ja fick i gång den tänkte om det komit bränsle i katten så den gått sönder? lr kan det vara Lambdasond?
någon som har nå ider på vad som inte står rätt till?

PS kan säga att röken är vitt

MVH

8 250 Inlägg
26 juli 2010
#2
Vit rök är ju vatten. Hade det varit katalysatorn hade det rykt svart.


546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#3
hmmm okej vart skulle du tro det kommer in vatten då? för oljan är ju inte skummig

132 Inlägg
26 juli 2010
#4
hur ny är motoroljan? vatten i avgassystemet? läckande topp-packning?.
som sagt vit rök" vatten..


546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#5
hmmm byte oljan i fredas topp-packningen har ju inte ens gått 100mil:S om det är vatten i avgassystemet hur mkt skulle du gissa på att ja måste köra innan det försvinner?
Senast redigerat av ante123 (26 juli 2010)

8 250 Inlägg
26 juli 2010
#6
Finns inte så många alternativ: toppackning, sprucken topp, spräckt turbo eller spräckt cylinderfoder.


8 250 Inlägg
26 juli 2010
#7
Vatten i avgassystemet kondenseras fort. Så fort katalysatorn tänds så tar det inte lång stund. Kollat om det försvinner kylarvatten?


546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#8
hmmm okej toppen lämna jag in för planing och där ja lämna den dom sa att den var okej. hur kollar jag om turbon är spräckt? om cylinderfoder är spräckt ska inte bilen koka då? för motorn jag har satt i är testad mm och det var inge fel på den.

Arg Snickare
875 Inlägg
26 juli 2010
#9
säger bara: Vevhusventilationen!!! nästan säker på att den är igensatt.

546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#10
hmmm r-optik där sa du något kan det ha att göra med att den trycker er sig olja med? för jag har ingen aning om när Vevhusventilationen gjordes rent vad ska jag använda för att göra rent den?

Arg Snickare
875 Inlägg
26 juli 2010
#11
ante123 skrev:
hmmm r-optik där sa du något kan det ha att göra med att den trycker er sig olja med? för jag har ingen aning om när Vevhusventilationen gjordes rent vad ska jag använda för att göra rent den?

lossa på insuget. ta bort den svarta burken som sitter där. gör rent ner i hålet i blocket. kan vara krångligt. hålet är ca 10 cm långt.
sen använder du förtunning när du ska göra rent den svarta boxen. eller så köper du en ny. då vet du att den är ren.


ja den skjuter ur sig olja när det blir täppt där. = vit/blå rök.  kan ryka som om turbon skulle gått eller något annat.

546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#12
okej har hört man kan använda T-röd/disel att göra rent med stämmer det?
om vattnet skulle gå in i motorn då ska väl oljan bli skummig?
Senast redigerat av ante123 (26 juli 2010)

Arg Snickare
875 Inlägg
26 juli 2010
#13
nja använd förtunning.
ja den skulle bli grå typ.

546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#14
hmmm okej bara hoppas att ditt tips hjälper:D
okej jo för nu ser oljan ut som den ska om jag säger så

132 Inlägg
26 juli 2010
#15
men nu var ju röken vit å inte blå så varför skulle den då dra isig olja???, på nått sätt så drar den isig vatten..
har du kollat om det går åt något kylarvatten??


546 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#16
svinto23 ska ta och kolla upp det
vild gissning vad skulle ni först ta och kolla?
Senast redigerat av ante123 (26 juli 2010)

132 Inlägg
27 juli 2010
#17
felmonterad packning eller skräp/trasig packning vid montering..


546 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#18
hmm okej liten dum fråga om man tar bort toppen visst är det ny packning/bulltar som gäller då?

8 250 Inlägg
27 juli 2010
#19
ante123 skrev:
hmm okej liten dum fråga om man tar bort toppen visst är det ny packning/bulltar som gäller då?

Alltid ny packning och nya bultar. Man får ju enligt volvo återanvända bultarna om dem inte är längre än ett visst mått av någon anledning. Det är ju sträckbult och det är generellt sett en engångsvara.


546 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#20
okej okej hmmm kom på en sak nu när jag satt och fundera nu har jag ju en motor från en 2.4L T.
men packningen jag satte på ska sitta på en 2.3L T. där har jag felet?


Sök