3539
Sök

Nekad Lån!

x40
1 209 Inlägg
6 augusti 2010
ta inte ett lån om en bank säger nej det e pga att du har ej ekonomin att betala tillbaka, om du nu tar ett lån på ex. g.money så kommer du att få betala det bubla när du e klar, då tycker jag nästan att det e la lika bra att gå till en bil firma o ta en billån, när jag köpte mn bil så fick en ränta på 4%..

Volvo S40 turbo.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 augusti 2010
Mitt tips kör på GE-Money bank. Det handlar ju ändå bara om 20 000 ? smile , så det betalar du lixom av relatvit snabbt + vet inte hur lång avbetalningsplan du har lagt med dom. Men jag hade kört med, bra bemötanade och så. Du får nog tyvärr räkna med höga räntor pga du är "ny" på marknaden!smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

RMR-Crew
478 Inlägg
6 augusti 2010
Fixa bilen istället, elelr gick den av på mitten?

4 005 Inlägg
6 augusti 2010
Om vi får fel bild av dig så kanske du ska tänka över vad du skriver?

Skriver man "hjälp jag har inga pengar, hur ska jag göra för att få lån?" och sedan fyller i att man inte har några utgifter att tala om och rätt bra totalinkomst ändå och trots detta inte har några pengar för att man har levt kung i baren och bränt alla pengar så går det inte tolka på något annat sätt än att du har varit oansvarig.

2 011 Inlägg
6 augusti 2010
Håller med Memme. Ett lån på 20 Papp och du skall kunna betala detta på 4 månader utan problem. 12% på sketna 20 lakan är ju inte mycket. Med kostnader för upplåningsavgift, så hamnar du på c:a 21300:- i slutändan.

Sen för övrigt ang Swedbanken du har, så hade jag bett dem dra. Har du fler swedbank där du bor, så pröva en annan handläggare.
Men jag hade prövat en annan bank. Kan de inte ställa upp nu, så varför ska de tjäna pengar på dig senare.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 011 Inlägg
6 augusti 2010
Missförstå inte nu att 20 lappar inte är någonting. Om man inga pengar har, så är det en del.
Har du nu bråttom kan du även faxa till dem, så går allt snabbt.
Sen tror jag att det kan vara lite som Linuslinje säger. Det är nog inte den billigaste fungerande telefonen du köpt osv. Klandrar dig inte för det, men du måste se det från bankens sida också.
Ge tar 12% för de ser dig som en relativt stor risk att låna ut pengar till. Är det nu så viktigt för dig, så ta lånet. Visa dem att du kan betala och sköta dig, så får du garanterat bättre ränta nästa gång.

Du får helt enkelt dra in på vissa saker om det nu inte överens stämmer med verkligheten som du skrivit i början. Du hade inga utgifter från början, men det har blivit en del på dessa 3 sidor.

Som sagt klandrar dig inte för du försöker vara kung i baren, men du kan ju hålla dig till att vara prins i 4 månader smile

Men hade jag vart dig hade jag tänkt över det med byte av bank om inte tidigare, så ser du nästa gång du skall låna pengar. Det är du som är deras kund och inte tvärtom.

Lycka till

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Ödesutmanare
389 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Nu har jag pratat med bankmannen, blev nekad, för de såg inget kapital från förra året, så de gick inte..
Blir G-E moneybank nu, men jag sa till Den där ****** på Swedbank att jag vill inte va kund hos er och byta bank, då blev han tjurig o sa "det är upp till dig, hej då *klick*

Tänkte bli kund hos S.E.B, hört att de är jädrigt bra, har bra service och tar hand om sina kunder, vilket inte Swedbank har gjort, gått 5 dagar för att få höra ett "nej", haha.

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Mensa -09
132 Inlägg
6 augusti 2010
helt sjukt om du blir nekad lån när du har en borgenär när det rör sig om dem små summorna.
då är det något som skrämmer banken duktigt..

i min värld har du ju redan gjort ett val när du istället för att spara till en fungerande bil som du "måste" ha för att behålla jobbet istället  -citat " va kung i baren och köpte massa lyxprylar"
Senast redigerat av pale (6 augusti 2010)

Röda bilar är SNABBAST!

Ödesutmanare
389 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
pale skrev:
helt sjukt om du blir nekad lån när du har en borgenär när det rör sig om dem små summorna.
då är det något som skrämmer banken duktigt..

i min värld har du ju redan gjort ett val när du istället för att spara till en fungerande bil som du "måste" ha för att behålla jobbet istället  -citat " va kung i baren och köpte massa lyxprylar"

de tar inte borgenär lån längre.
Nej, han tyckte inte jag jobbat tillräckligt länge och att jag inte hade något kapital från förra året.

Men inte visste jag att min bil skulle få motorhaveri så jag blev fast hemma, hade jag vetat tidigare att jag skulle köpa bil så hade jag ju börjat sparat, men nu blev de ju annorlunda för att motorn rasa. Men har tackat Ja till G-E moneybank, betalar av det på 3-4 månader. Nu är det bara o vänta tills måndag så man får skuldbrevet hem.

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 augusti 2010
Vilka höga avgifter ni pratar om.

Jag har inget fast jobb, inte med i facket eller något annat men har ändå möjlighet att låna till 3.35% hos Swedbank. Har bara haft bra kontakt med dem för övrigt det lilla man pratat med dem...

När jag gjorde "pensionskollen" så körde vi mina uppgifter i datorn och hade även då inget fast jobb eller ens A-kassa men ändå kreditvärdig på 300.000:- utan säkerhet.
Inga anmärkningar eller lån sedan tidigare.

Så att bli nekad lån i 20-40-tusenkronorsklassen när man har jobb låter väldigt skumt. Bankerna måste veta mer än vi andra?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

RMR-Crew
478 Inlägg
6 augusti 2010
mr_Hasse skrev:
ta inte ett lån om en bank säger nej det e pga att du har ej ekonomin att betala tillbaka, om du nu tar ett lån på ex. g.money så kommer du att få betala det bubla när du e klar, då tycker jag nästan att det e la lika bra att gå till en bil firma o ta en billån, när jag köpte mn bil så fick en ränta på 4%..

Men nu är du allt helt ute och cyklar va?
Han kan ju betala av lånet på 3 månader.
Inte fan är räntan så hög att beloppet stiger med 100% på 3 månader hoppas jag?

Muttley
6 augusti 2010
Widing_ skrev:
Nu har jag pratat med bankmannen, blev nekad, för de såg inget kapital från förra året, så de gick inte..
Blir G-E moneybank nu, men jag sa till Den där ******på Swedbank att jag vill inte va kund hos er och byta bank, då blev han tjurig o sa "det är upp till dig, hej då *klick*

Tänkte bli kund hos S.E.B, hört att de är jädrigt bra, har bra service och tar hand om sina kunder, vilket inte Swedbank har gjort, gått 5 dagar för att få höra ett "nej", haha.

varför nämner du tjänstemannens namn? Du hänger ut en person för att du inte är nöjd med bankens regler.

Bjud in tjänstemannen så får vi höra hans åsikt i med du så gärna vill prata om dem.

DFFL
9 020 Inlägg
6 augusti 2010
tkd_rille skrev:
Widing_ skrev:
Blir G-E moneybank nu, men jag sa till Den där ******* på Swedbank att jag vill inte va kund hos er och byta bank, då blev han tjurig o sa "det är upp till dig, hej då *klick*

varför nämner du tjänstemannens namn? Du hänger ut en person för att du inte är nöjd med bankens regler.

Bjud in tjänstemannen så får vi höra hans åsikt i med du så gärna vill prata om dem.

Om man kanske skulle ringt det kontoret och pratat med honom så man får höra hans åsikt?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

x40
1 209 Inlägg
6 augusti 2010
kawiZz skrev:
mr_Hasse skrev:

Men nu är du allt helt ute och cyklar va?
Han kan ju betala av lånet på 3 månader.
Inte fan är räntan så hög att beloppet stiger med 100% på 3 månader hoppas jag?

om han kan betala lånet på ca tre månader kan jag inte svara på.. om man nu tänker på varför just hans banken säger nej e pga det finns nåt bakom d, som varken du eller jag vet, eller e jag ute o cyklar?? och min tips o råd va att ta en bil lån som kanske e ju bättre ränta en vad han får på g-money..

Volvo S40 turbo.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 augusti 2010
lycka till med ge money bank istället, är inte förvånad att swedbank nekar, ibland nekar dom och ibland godkänner dom, de har ingen kontinuitet...samma sak när du fått beviljat, kan ge rätt höga räntor tills man kollar runt och återkommer, då går det helt plötsligt att pressa ett par % till...trots att man kanske varit kund hos dem i 10-20 år så skiter de i en.
Men men..de e klart de ser skumt ut för dem när du har noll i inkomst förra året, eftersom det är de deklarationen går på och att du inte är tillsvidare anställd. Konstigt om de nekar trots en borgenär med ordnad ekonomi dock...

Men som sagt, 20 papp o du säger 3-4 mån återbetalning, dåså smile

Muttley
6 augusti 2010
FireTraXX skrev:
tkd_rille skrev:
Widing_ skrev:
Blir G-E moneybank nu, men jag sa till Den där ******* på Swedbank att jag vill inte va kund hos er och byta bank, då blev han tjurig o sa "det är upp till dig, hej då *klick*

Om man kanske skulle ringt det kontoret och pratat med honom så man får höra hans åsikt?

Det hade varit mycket intressant. Samt nämna att någon nämner de anställdas namn fritt på nätet enbart för han blev nekad ett lån och vill böla ut här.

2 014 Inlägg
6 augusti 2010
Nu har jag inte så hemskt mycket erfarenhet vad gäller att låna till bilar, men eftersom jag försörjt mitt bilintresse genom att låna pengar för att köpa sunkiga bostadsrätter i syfte att renovera dem och sedan sälja dyrt så har jag åtminstone lite inblick i vad banken vill se när du ansöker.

OBS! Följande text är avsedd främst för dem som har svårt att få lån beviljade och alltså kan nödgas ta till extra åtgärder för att få detta till stånd.

Prio nummer ett för banken är naturligtvis att du kan betala tillbaka ditt lån (amortering) samt att du kan betala för tjänsten de tillhandahåller i form av lån (ränta), och att du kan göra detta inom specificerad tidsrymd. Detta borde och är troligtvis inte vidare svårt att förstå.

Vad banken alltså är ute efter är någon form av säkerhet. Detta kan ordnas på olika sätt: genom pantsättning av fastighet eller värdepapper, borgensåtagande eller framförallt ordnad ekonomi för att nämna de vanligaste exemplen.

En grundförutsättning för att få lån hos respektive bank är naturligtvis att man uppfyller deras grundläggande villkor. Står det att du ska haft fast anställning (sk tillsvidareanställning), vara minst 20 år gammal, vara svensk medborgare, utan betalningsanmärkningar, osv så se till att allt detta stämmer in på dig ELLER att åtminstone någon väldigt nära anhörig är långtida kund hos banken, alternativt att du kommer överens med banken att flytta alla dina bankärenden till dem i det fall de beviljar ditt lån. Att inte vara införstådd med bankens villkor och hur du eventuellt kan kompensera för de punkter du inte uppfyller är det första tecknet som får banken att dra öronen åt sig.

Eftersom du har blivit nekad så misstänker jag att åtminstone de två första alternativen är uteslutna. Då återstår alltså begreppet "ordnad ekonomi". Nyckeln till detta ligger (förutom underförstått betalningsförmåga) i att inge förtroende. Mitt tillvägagångssätt har gått ut på att komma till banken väl förberedd; att veta vad man snackar om brukar helt enkelt inge förtroende.

Nummer ett på den listan är att kunna presentera en budget som är någorlunda pessimistik eller - framförallt - krasst realistisk. Specificera vilka intäkter du har samt alla utfgifter du har; avrunda intäkterna nedåt och utgifterna uppåt. Gå gärna tillbaka i historien och kontrollera dina kontoutdrag och/eller kontanta utlägg för att kunna få fram genomsnittliga månadsbelopp. Än så länge talar vi enbart om "räkningar" och andra utlägg som inte är så kallade "levnadsomkostnader". Till de senare hör exempelvis sådana saker som mat både på jobb och fritid, pendlingskostnader, hygienartiklar, inköp av skor och kläder samt rekreation i alla dess former (detta inbegriper även krogbesök).

Ett schablonbelopp som banker ofta använder är att varje vuxen person i ett hushåll (eller i detta fall den enda person budgeten gäller) är att man sedan ska ha femtusen kronor kvar för ovan nämnda levnadsomkostnader. Det spelar egentligen inte vidare stor roll om just du går runt på tretusen kronor i månaden för motsvarande utlägg, eftersom bankerna oftast räknar med femtusen så ska du också göra det. Dina utgifter du ska ta upp i budgeten är alltså ett snitt (helst på minst tre månader, gärna mer) av ALLA räkningar du betalar + femtusen kronor.

Därefter är det dags att räkna in kostnaderna för det du vill låna till, här det planerade bilköpet. Det innebär amortering på billånet samt ränta på detsamma, försäkring, skatt, service & underhåll, värdeminskning, bränsleförbrukning, eventuell (extra) garage-/parkeringsplats, osv. Lägg till denna kostnaden i budgeten.

Därefter ska du räkna med en eventuell räntehöjning för att se om du skulle klarar av att handskas med dina kredit även i det fall att räntan går upp. Räntor på blancolån/billån är oftast rörliga räntor, och det kan i fråga om större lånebelopp skilja tusenlappar varje månad. Kopiera din budget (alltihop görs företrädesvis i Excel eller liknande program), men beräkna räntan minst två och gärna tre eller fyra procent högre.

Efter allt detta ska du kunna påvisa att du fortfarande får ett positivt resultat i din budget OCH att du har god mariginal för oförutsedda utgifter. Det innebär alltså en siffra på absolut minst en tusenlapp i månaden, gärna två och helst tre eller mer. Utgå kanske från att du skulle bli tvungen att sjukskriva dig en hel månad från jobbet: då har du en karensdag utan lön samt enbart 80 % av SGI under resten av månadens arbetsdagar. En normal nettolön på 15 000 kr sjunker då snabbt ner till cirka 11 400 kr, och då ska du fortfarande klara av alla dina utgifter samt ha åtminstone en liten mariginal kvar.

Dina intäkter måste du kunna påvisa i form av antingen tidigare deklarationer eller några stycken (återigen - helst minst tre stycken) tidigare lönebesked samt anställningsavtal med specificerad lön. Helst ska du även kunna påvisa dina utgifter, ta gärna med dig en sammanställning av dem samt bakgrundsinformation i form av fakturor, kvitton, kontoutrag, mm.

Kan du åstadkomma detta har du kommit en lång väg i att inge förtroende; även om din ekonomi kanske inte ser ut att vara den vassaste så visar du åtminstone att du har koll på den. Det räcker ganska långt.

Nästa steg är att ha en back-up. Vad skulle hända om du kanske blev arbetslös? Förhoppningsvis har du räknat med en generell värdeminskning på bilen i din budget, men skulle den verkligen hålla om du plötsligt tvingades sälja bilen på väldigt kort tid - säg två max veckor? Vad skulle det innebära om du blev av med jobbet och tvingades sälja bilen just precis som toppen har gått åt helvete? Här kommer vi in lite grand på hur pass bra (eller rättare sagt dålig) investering bilen faktiskt är och huruvida du har ett sparkapital eller andra reserver att ta till ifall en riktig kris inträffar. Reserverna behöver inte enbart vara i form av pengar eller omsättningsbart kapital, det kan även vara en unik kvalifikation som säkerställer att du inte skulle vara arbetslös för en längre period om du nu blev uppsagd. Det innebär helt enkelt en back-up som skulle ha mycket goda förutsättningar att fungera om allt du har just nu skiter sig.

Den tredje grejen - och den är inte mindre viktig för att jag nämner den som nummer tre på listan - är det personliga intryck du gör hos banktjänstemannen. Tänkt helt enkelt på det hela som en arbetsintervju inför en anställning som du verkligen vill ha. Se till att vara exempelvis rätt klädd (arbetar du som slamsugare enligt ditt anställningsavtal skulle det se dumt ut att komma dit i kostym), uppträda trevligt och hyfsat, ha förtroende för dig själv, ditt ansökningsunderlag och din kapacitet. Här gäller det att vara lite grand av en säljare; ingen säljare som inte tror på sin produkt blir vidare framgångsrik.

Slutligen ska du absolut inte komma med hot som att byta bank eller dylikt, och framförallt inte innan du vet huruvida du verkligen kommer att byta bank eller inte om din ansökan nu blir nekad. Försök istället uppträda diplomatiskt och säg att du ska kolla upp dina alternativ, vare sig banktjänstemannen visar sig positiv eller inte. I vissa fall spelar det ingen roll, men i andra fall kan det vända ett nekande till ett godkännande eller en högre ränta till en lägre ränta.

OBS! Som slutord vill jag återigen nämna att detta förfaringssätt riktar sig främst till dem som har eller tror sig ha svårt att få ett lån beviljat. Därtill vill jag återigen poängtera att jag huvudsakligen har haft med andra former av lån än billån att göra. Även om det i vissa av mina fall också rört sig om blancolån så är det ändå större chans att en investering i en bostad ger bättre avkastning per krona än vad ett bilköp gör.

Allt detta kan dessutom tyckas vara överkurs för ett så ynka belopp som 30 000 kr. Håll dock i minnet att även en enstaka krona är en förmögenhet om du verkligen behöver den men inte har den tillgänglig, och det är det tankesättet man ska utgå ifrån om man befinner sig i TS position.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
10 augusti 2010
Det låter konstigt. Om dom kollade din ekonomi och sa att det såg okej ut först så.

Dock brukar man, vad jag vet, alltid gå på föregående deklaration och räkna på det. Man kan alltså inte bara komma in med ett papper där det står att man har 500.000 kr i månadslön, utan dom går på beskattade uppgifter som alltså kommit från skatteverket året innan.

Och gå INTE till en annan bank och sök. Nästan alla banker har samma villkor. Det misstaget har jag gjort. Trots att jag inte har lånat till mer än en bil så får jag inte (nu när jag dessutom har sålt bilen) låna några pengar av den enkla anledningen att dom ser att jag gjort många ansökningar under en kort period. Man tittar på en treårsperiod. Går man då samma dag eller med några dagar emellan och försöker att låna så verkar bankfolket tro att man är någon pengamissbrukare eller nåt...

Sök