3343
Sök

Placerng av universal vattentempgivare

simoni rimnäisi
269 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
vart ska man sätta tempgivaren på d24?
jag har köpt ett rör på biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … empgivare/ och ja undrar vilken av kylarslangarna man ska sätta den och vart?? nära kylaren? mitt emellan kylare å motor eller nära motorn?
den ska gå till en vanlig 52mm mätare från biltema.

tacksam för snabbt svar!

simoni rimnäisi

221 Inlägg
4 augusti 2010
Är väl översta slangen mellan kylare och motor.

simoni rimnäisi
269 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Joel89 skrev:
Är väl översta slangen mellan kylare och motor.

ska den sitta på slangen som går till termostaten eller till toppen??

simoni rimnäisi

229 Inlägg
4 augusti 2010
Spelar väll ingen roll vilken kylslang du sätter den på då det lär vara ungefär samma temp på båda, men på min bil har jag satt den på slangen som går till termostaten.

1 291 Inlägg
4 augusti 2010
Ska man nödvändigtvis ha tempgivaren på en slang så ska den sitta på utgående på motorn, dvs mellan termostaten och kylaren.
Sätter du den efter kylaren (nedre slangen) så får du bara veta hur bra kylare du har, inte hur varm motorn verkligen är.

KHRacing
4 augusti 2010
MattiasH skrev:
Ska man nödvändigtvis ha tempgivaren på en slang så ska den sitta på utgående på motorn, dvs mellan termostaten och kylaren.
Sätter du den efter kylaren (nedre slangen) så får du bara veta hur bra kylare du har, inte hur varm motorn verkligen är.

Sålänge det inte är en 80-tals Honda C´-X... det var vattenvägarna tvärtom...

smile

simoni rimnäisi
269 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:

hmm.. den nedre slangen går till termostaten :S så då är de alltså den slangen som givaren ska sitta på då??
för den övre slangen går in i toppen och sen överst på kylaren och den nedre slangen går mellan termostaten (blocket) och nederst på kylaren

simoni rimnäisi

Lastbilschaufför
213 Inlägg
24 november 2010
Frallam skrev:
Spelar väll ingen roll vilken kylslang du sätter den på då det lär vara ungefär samma temp på båda, men på min bil har jag satt den på slangen som går till termostaten.

Du ska sätta den vid UTLOPP av vattnet från motorn. Alltså motor-kylare. Annars är ju vattnet redan kylt när det är på väg tillbaka in i motorn. Så självklart kan du inte sätta den EFTER vattnet är kylt.  :S

En rostfri bil är en bra bil! :)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 november 2010
Placeringen är beroende på vad du tänkt använda tempgivaren till.   Till man mäta vattentempen efter kylaren så måste givetvis givaren sitta där.  Vill man som jag använda tempgivaren för att sprutet skall veta hur varm motorn är för att kuna reglera choken så är det HELT förkastligt att mäta på en kylarslang eftersom de inte blir varma förens HELA systemet är uppe i drifttemp och termostaten öppnar. Då hoppar tempen upp från 20grader till 100 på 1 sekund!  Man vill absolut inte åka på choke i 1mil... jag lovar :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
25 november 2010
Därför är den helt korrekta mätningen av temp precis innan termostaten när vattnet gått igenom hela motorn, där sitter givaren ofta original.
Sedan brukar man ha lite cirkulation ut i kylet trots att termostaten inte är öppen, den är ju inte supertät.
Om det är tillräckligt för att mäta temp skall jag låta vara osagt men ofta vill man ju inte mäta temp för att se hur snabbt man får värme.
Vill man se hela förloppet kanske det är bättre att sätta mätningen på slangen till värmeelementet där man ofta har cirkulation ut hela tiden.

MVH Jonas
..............

Sök