Känn på kameran i 1:a hand. Den ska vara skön att hålla i, även om du är ute i skogen på rally en hel dag.
Som nybörjare märker man inte så stor skillnad på bliden.
Dock brukar sonys objektiv bli rätt sågad i tester, samtidigt som Nikons brukar få beröm.
Jag skulle satsa på Nikon eller Canon, det är säkra kort. Själv har jag en D40x med Nikkor 18-55 sen ett par år tillbaks, grymt bra kamera enligt mig, knivskarpa bilder med klara färger oavsett ljus och pålitlig AF.
Kvalitén är topp, så bra den kan bli i den klassen skulle jag tro. Min har fått känna ett och annat, och funkar perfekt
Far har en Canon EOS 400D, också det bra kamera, men kräver mer inställningar och pill för att nå upp till D40:ins bildkvalitet med standardiställningarna. Kan vara fel på hans ex också.
Lite långsammare AF, och en stor nackdel med Canon: Dom använder blixten för att lysa upp för AF:en i mörker...
Annars en pålitlig kamera som det finns obegränsat urval av objekltiv till iom att ALLA EOS-objektiv passar. Sen finns det mellanringar för att använda gamla objektiven till t.ex A1 och F1.
Sony, olympus m.fl kan jag inte uttala mig om då jag inte provat dom så mycket