2925
Sök

Hjälp önskas! Bilstereo för 7000:- till Skoda oktavia RS -04

26 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
Hej på er!

Tänkte be er om lite hjälp att välja grejer till bilen min

Jag lyssnar på det mesta och vill ha ett allsidigt system, var inne och lyssnade på Ett rockford fosgate framsystem på BRL som jag i och för sig tyckte lät bra men jag har även sneglat på andra märken som Infinity, DLS mm som i mina öron känns lite mer "hifi"

Har en Rockford 12" Punch baslåda med monoblock  så det jag behöver är ett framsystem (6,5) och 2 st 6x9 or till hatthyllan samt ett slutsteg för att driva detta.

Har tittat på DLS proslim system på Nårdik, någon som har erfarenheter av detta?
rätt trångt i dörrarna på skodan.

Infinity referens/kappa stor skillnad???

Alla tips på möjliga och omöjliga system mottages tacksamt!

Ni andra som har Skoda octavia RS och ett system som ni är nöjda eller missnöjda med vill jag jättegärna höra era åsikter!

Tack för hjälpen på förhand!
/Rickard

1 631 Inlägg
27 juni 2006
Just Skoda Octavia är synnerligen besvärlig att få till någon midbas i ur dörrarna. Många som försökt utan att lyckas... Du får nog ställa in dig på att modifiera dörrarna eller hitta en annan plats att montera på!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

26 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Just Skoda Octavia är synnerligen besvärlig att få till någon midbas i ur dörrarna. Många som försökt utan att lyckas... Du får nog ställa in dig på att modifiera dörrarna eller hitta en annan plats att montera på!

Menar du att det är för trångt i dörrarne eller att det bara låter skit rent allmänt om man väl lyckas få dit ett par högtalare?

1 631 Inlägg
27 juni 2006
kungkokkos skrev:
Menar du att det är för trångt i dörrarne eller att det bara låter skit rent allmänt om man väl lyckas få dit ett par högtalare?

Det senare tyvärr. Dörrarna verkar läcka på ett underligt sätt intygar flera Octavia-ägare på andra forum.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

914 Inlägg
27 juni 2006
om du nu har så mycket att lägga på framsystem köp de högtalarna jag har i min bil. Kickers rs 6.5:or de spelar lika bra utan låda som med låda.  Se bara till att lägga asfaltsmatta eller nån dämpning i dörrarna med så ska det nog låta bra.

26 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
hmm

Köpte Ett infinity Kappa framsystem och 6x9 or i samma serie.... samt ett infinity 2 kanals slutsteg och en Pioneer stero. Köpte det här idag på BRL.

Dom ska installera allt åt mig och dra alla kablar, jag berättade för dom om vad ni har sagt och vad jag hört på andra forum om dörrar som läcker mm, montören sa att dom hade byggt om ett antal octavia och att det hade gått bra med lite isolering och att alla blivit mycket nöjda ... vet ju att dom bara vill sälja såklart så vi får se hur det blir. Dom ska montera in allt nästa torsdag, kan ju skriva på kvällen och berätta hur det låter...
Håller tummarna hur som helst!

hare bra
Rickard

1 631 Inlägg
27 juni 2006
Ett klokt beslut att låta en firma installera till dig. Många nybörjare skulle inte gå på så många nitar om de var beredda att betala några kronor extra för installation.

Vi väntar på resultatet!

// Gurra

26 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Ett klokt beslut att låta en firma installera till dig. Många nybörjare skulle inte gå på så många nitar om de var beredda att betala några kronor extra för installation.

Vi väntar på resultatet!

Tror det jag med... man får plikta när man föddes med grisklövar till händer smile
sitter och luktar på den underbara doften av nytt slutsteg... el ahhhhhh.
återkommer som sagt.
Over and out.

38 Inlägg
28 juni 2006

914 Inlägg
28 juni 2006
gurenius skrev:

Vi väntar på resultatet!

men det är utav misstagen som man lär sig med... Fast det är ju ofta dyra misstag när det handlar om bilstereo wink

26 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
gurenius skrev:

Vi väntar på resultatet!

men det är utav misstagen som man lär sig med... Fast det är ju ofta dyra misstag när det handlar om bilstereo wink

Var inne och kikade på din sida och din bil Ronnie... Shit, ser att du har monterat ett och annat mellanregister i dina dagar, du kunde ju slängt in de där i min bil istället smile

914 Inlägg
29 juni 2006
hahahahahaha vilket skönt skratt du gav mig så här på morgon kvisten efter jobbet.. Ett å annat mellan register njaa förutom dom jag har i bilen så är det bara några till jag kopplat in än så länge. Är faktiskt mitt första seriösa bygge har plöjt större delen av min ekonomi i det smile

Å om du skakar fram en si så där 100k så kan jag fixa likadant i din bil med bas å allt inkl arbetskostnad wink
Senast redigerat av Ronnie.L (29 juni 2006)

26 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
hahahahahaha vilket skönt skratt du gav mig så här på morgon kvisten efter jobbet.. Ett å annat mellan register njaa förutom dom jag har i bilen så är det bara några till jag kopplat in än så länge. Är faktiskt mitt första seriösa bygge har plöjt större delen av min ekonomi i det smile

Å om du skakar fram en si så där 100k så kan jag fixa likadant i din bil med bas å allt inkl arbetskostnad wink

hehe jo jag förstår att du lagt ner en del pengar, blod svett och tårar på det där bygget.
Funderade när jag såg på dina bilder... hur har du gjort för att få mellanregisterna som sitter i nackstöden att sitta stabilt? Såg ju väldigt coolt ut!

914 Inlägg
30 juni 2006
hehe tackar.. Jo hade ju den fördelen att det var hyffsat hård skummgummi domfrån början. Var bara att ta en kniv å göra lagom står hål till högtalarn. Sen gjorde jag en skåra i gummit där jag trääde i träbitar som jag skrivade högtalarna i. Sen "borrade" vi luftkanaler ut i sidan för att släppa ut lite luft.

25 Inlägg
29 mars 2007
gurenius skrev:

Jag har samma problem. hade tänkt att skaffa baslåda, slutsteg, 6.5 fram och 6*9 i hatthyllan. jag testade att montera ett par 6.5 pioneer som jag hade hemma. men jag fick TRYCKA in dom , det lät lika dåligt som orginal högtalarna.. hur fan ska man göra? äre BRL som gäller?hmm
Senast redigerat av gurraa (29 mars 2007)

1 631 Inlägg
30 mars 2007
gurraa skrev:
gurenius skrev:

Jag har samma problem. hade tänkt att skaffa baslåda, slutsteg, 6.5 fram och 6*9 i hatthyllan. jag testade att montera ett par 6.5 pioneer som jag hade hemma. men jag fick TRYCKA in dom , det lät lika dåligt som orginal högtalarna.. hur fan ska man göra? äre BRL som gäller?hmm

Bygg om dörrarna, dvs täta och dämpa överallt. Samma med dörrklädseln. Annars så kickar, midbas i handsfack eller på brädan.

Har du fått trycka in högtalarna är det inte konstigt att det låter dåligt.

// Gurra

Sök