3248
Sök

Verkstadskille körde sönder min bil, vad gäller?

R som i Robban....
122 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Så som rubriken lyder så lämnade jag in bilen på en verkstad, för att byta bränslepumpen.
Nästa dag ringer verkstadskillen och berättar att bränslepumpen är bytt men att motorn har rasat(!)
Det hände när han provkörde bilen, och enligt honom körde han lugnt men ändå så har jag hål i blocket efter en vevstake som tittat ut.

Så undrar rent allmänt som gäller när man lämnar in bilen på verkstad?
Verkstadskillen säger att han har försökt få tag i sitt försäkringsbolag i 3 dagar nu men har inte fått tag i någon än.....

Tack på förhand //R


4 001 Inlägg
11 augusti 2010
#2
Är motorn trimmad? i så fall åker du nog på att själv, annars ska verkstan stå för det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

R som i Robban....
122 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
Är motorn trimmad? i så fall åker du nog på att själv, annars ska verkstan stå för det.

ja den är chippad bland annat. Jag förstår vad du menar och det är det som gör mig orolig för att det är jag som åker på att betala ny motor själv. Fast samtidigt tycker jag att det är verkstadens ansvar när de är ute och åker i kundernas bilar. Och jag tror ju själv inte att man gör hål i blocket när man kör lugnt?....


7 274 Inlägg
11 augusti 2010
#4
Men samtidigt kan det vara bra av en verkstad att testa så bilen faktiskt fungerar korrekt med nya pumpen.


R som i Robban....
122 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Men samtidigt kan det vara bra av en verkstad att testa så bilen faktiskt fungerar korrekt med nya pumpen.

Jadå, jag har inte sagt att det är fel att provköra efter man har gjort ett arbete. Men då borde det ju vara deras ansvar?
Jag kan ingenting om vad verkstäder har för garantier osv osv så tänkte bara fråga här.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 augusti 2010
#6
RoobsteR skrev:
kolvas skrev:
Är motorn trimmad? i så fall åker du nog på att själv, annars ska verkstan stå för det.

ja den är chippad bland annat. Jag förstår vad du menar och det är det som gör mig orolig för att det är jag som åker på att betala ny motor själv. Fast samtidigt tycker jag att det är verkstadens ansvar när de är ute och åker i kundernas bilar. Och jag tror ju själv inte att man gör hål i blocket när man kör lugnt?....

en vevstake kan mycket väl titta ut näe man kör lugnt, polarens kamskedja och kamaxel gick av på tomgång..., sen behöver det inte vara just staken som gick av utan kan även vara kolvbulten som gick av så den skicka ut staken...

det blir nog en kompromiss mellan dig och företaget..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

7 274 Inlägg
11 augusti 2010
#7
Visst har dom ansvar men samtidigt så har ju faktiskt du trimmat bilen.
Väldigt svårt läge och säga vem som bär ansvaret tyvärr.


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
11 augusti 2010
#8
Oavsett om bilen är trimmad eller ej så är det ju ändå verkstaden ansvar om det hände under en provkörning.

Lämnar man in en sänkt bil på verkstad och verkstaden plöjer över ett farthinder i 50 blås och sabbar bilen handlar det om ren oaktsamhet då verkstaden med 99% säkerhet vet att den är sänkt innan de provkör.

Visst är det ett svårt läge men jag vill hävda att man inte blåser blocket utan att belasta bilen relativt hårt även om kolvbulten var på väg sedan tidigare.


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
11 augusti 2010
#9
jonnielahti skrev:
för att prova en ny bensinpumps funktion så ska man väl trycka plattan i mattan för att se om den hänger med som den ska?

Beror ju på vad bilen var inlämnad för, är den inlämnad för att soppapumpen är kass och inte startar är det bara att starta bilen och köra ut den efter byte.


R som i Robban....
122 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#10
93T skrev:
Oavsett om bilen är trimmad eller ej så är det ju ändå verkstaden ansvar om det hände under en provkörning.

Lämnar man in en sänkt bil på verkstad och verkstaden plöjer över ett farthinder i 50 blås och sabbar bilen handlar det om ren oaktsamhet då verkstaden med 99% säkerhet vet att den är sänkt innan de provkör.

Visst är det ett svårt läge men jag vill hävda att man inte blåser blocket utan att belasta bilen relativt hårt även om kolvbulten var på väg sedan tidigare.

jo det är lite så jag tycker med, men men bara hålla tummarna då


R som i Robban....
122 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#11
93T skrev:
jonnielahti skrev:
för att prova en ny bensinpumps funktion så ska man väl trycka plattan i mattan för att se om den hänger med som den ska?

Beror ju på vad bilen var inlämnad för, är den inlämnad för att soppapumpen är kass och inte startar är det bara att starta bilen och köra ut den efter byte.

Den var inlämnad för att bensinpumpen var stendöd och skulle bytas


8 250 Inlägg
11 augusti 2010
#12
RoobsteR skrev:
ja den är chippad bland annat. Jag förstår vad du menar och det är det som gör mig orolig för att det är jag som åker på att betala ny motor själv. Fast samtidigt tycker jag att det är verkstadens ansvar när de är ute och åker i kundernas bilar. Och jag tror ju själv inte att man gör hål i blocket när man kör lugnt?....

Antar att det är fråga om originalstakarna och trimmat? Då är det inte så konstigt. Såna kan man ganska lätt vika utan att behöva ta i så speciellt. Räcker med en omkörning på femman så kan det vara klippt. Så verkstadskillen kan mycket väl ha kört lungt.


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
11 augusti 2010
#13
Marlboroman skrev:
RoobsteR skrev:
ja den är chippad bland annat. Jag förstår vad du menar och det är det som gör mig orolig för att det är jag som åker på att betala ny motor själv. Fast samtidigt tycker jag att det är verkstadens ansvar när de är ute och åker i kundernas bilar. Och jag tror ju själv inte att man gör hål i blocket när man kör lugnt?....

Antar att det är fråga om originalstakarna och trimmat? Då är det inte så konstigt. Såna kan man ganska lätt vika utan att behöva ta i så speciellt. Räcker med en omkörning på femman så kan det vara klippt. Så verkstadskillen kan mycket väl ha kört lungt.

Oavsett ska man inte behöva göra en omkörning på femman för att provköra en bil efter soppapumpsbyte, det räcker att vrida på tändningen för att höra att nya pumpen går, ett varv runt kvarteret borde räcka för att konstatera ev. läckage sen är bilen klar.


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2010
#14
Marlboroman skrev:
Antar att det är fråga om originalstakarna och trimmat? Då är det inte så konstigt. Såna kan man ganska lätt vika utan att behöva ta i så speciellt. Räcker med en omkörning på femman så kan det vara klippt. Så verkstadskillen kan mycket väl ha kört lungt.

Antar att det är V70Ren det handlar om, och enligt specifikationen här på Garaget har den uppgraderade stakar, vad det nu innebär. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

R som i Robban....
122 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Antar att det är fråga om originalstakarna och trimmat? Då är det inte så konstigt. Såna kan man ganska lätt vika utan att behöva ta i så speciellt. Räcker med en omkörning på femman så kan det vara klippt. Så verkstadskillen kan mycket väl ha kört lungt.

Antar att det är V70Ren det handlar om, och enligt specifikationen här på Garaget har den uppgraderade stakar, vad det nu innebär. tongue

H-profil all the way är det som gäller! smile så tycker inte de borde ge med sig i första taget


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 augusti 2010
#16
Ni kanske kan kompromissa och dela kostnaden? Det känns som om motorn lika gärna kunde ha rasat på vägen till eller från verkstaden också. Det kan ju hända närsomhelst, så det skulle ju lika gärna kunna falla under kategorin "otur". Men jag skulle också vara skitsur. När min sänkta bil kom tillbaka repad under kjolen var jag inte glad, men jag fick ungefär svaret: - Du har ju foton från parkeringen när du lämnade in bilen antar jag? Så jag fick det inte fixat, och den verkstaden slipper se mina bilar igen. Killen som jobbat med bilen såg skamsen ut men vågade väl inte säga något, och hans chef förde talan och nekade stenhårt å firmans vägnar.


Trucker
2 710 Inlägg
11 augusti 2010
#17
Är det privat eller auktoriserad?

OM privat så lär denne sätta all skuld på dig iomed att den varit chippad. Och ännu värre på att om du ej har papper eller ngt på att den varit hos dom under denna tid!

Är det däremot auktoriserad så kommer det förmodligen gå bra smile

Fart missbrukare

2 021 Inlägg
11 augusti 2010
#18
har en kollega som skjutit kolv+stake genom blocket på en kundbil när han backa ur den ur verkstan, visserligen va det en nissan primera men behövs inte mkt för att olyckan ska vara framme.


1 353 Inlägg
11 augusti 2010
#19
dom flesta verkstäder har ju försäkringar mot just sånt där, men då måste det gå att bevisa att det var verkstadens eller verkstadspersonalens fel att det inträffade också.

Så, jag antar att ni kommer få bråka om vem som bär skulden där.

There's no replacement for displacement

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2010
#20
Verkstadens självrisk kan vara rätt hög, 10k kanske? Då kan ju en variant vara att erbjuda sig att dela eller betala hela självrisken om den är lite lägre, kanske 5k, mot att de tar det på sin försäkring. Då kommer u undan mycket billigare, och de behöver inte ta någon stor ekonomisk smäll för sin klantighet. Det gäller nog att ta det försiktigt så att de inte vänder alla taggar ut och blånekar om man vill komma någon vart med det här.



Sök