3431
Sök

Projekt "Gollum" Camaro 67 Pro Touring

18 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978323_5t8iz4.jpg

Hej, heter Göran och tänkte lägga upp en projekttråd på mitt Camaro bygge. Projektet är redan klart men det kanske finns intresse att se lite bilder från byggtiden.

Utgångsämnet inhandlades i Norrtälje 2003. En svensksåld 67:a Camaro RS som stått avställd och nerplockad sedan 1980.
Som många av dessa Camaros sålda av GM Nordiska var den utrustad med 275hp 327ci, 2-stegs PowerGlide aut, 12 bult diffad bakaxel, skivbromsar fram, DeLuxe-inredning med mittkonsol.

Objektet var hyfast komplett trots att det mesta låg nerslängt i banankartonger, naturligtvis fanns det rostangrepp på dom vanliga ställena såsom bakskärmar och rutram fram mm.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/977798_iaew68.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/977853_m0lp5x.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978322_t2gw8j.jpg

Fortsättning kommer.

Hälsningar
Göran


1 290 Inlägg
12 augusti 2010
#2
Ska bli kul och se vad du gjort med bilen.

18 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#3
Renovering av karossen

Som på dom flesta bilar som som är en bit över 40 år gamla så behövs lite rostlagning.
Karossen var i ett ganska bra skick men med dom på Camaro vanliga rostställena.
Bägge bakskärmarna samt yttre innerskärmar behövde bytas. Rost på nedre delen av rutramen och ovandelen på instrumentbrädan likaså, detta  är ett typiskt rostställe beroende på att tre plåtar ligger punktsvetsade ihop, fukt trycks in genom kupens luftintag framför vindrutan.

Bakskärmarna borttagna och innanmätet blästrat och slipat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/976391_vd8yiv.jpg

Innerskärm och bakre täckplåt ditsvetsad, allt invändigt lackat och klart för svetsning av bakskärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978080_oojpb3.jpg

Bakskärmarna på plats och tennspackling utförd.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/976393_r5422d.jpg

Rosten  bortkapad framför vindrutan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978075_moj0bp.jpg

Första plåtlagret färdiglagat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978076_fqctcd.jpg

Andra lagret plåt på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978078_bpzt71.jpg

Slutligen ligger instrumentbrädans överdel åter på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978628_uwaufn.jpg

Förutom dessa reparationer var det endast ett fåtal mindre rostlagningar.
Ny framskärmar behövdes också.

Fortsättning kommer med underarbetet före lack.

Hälsningar
Göran


66 Inlägg
12 augusti 2010
#5
det här kommer onekligen bli en grymt fin bil tur det finns grejer å få tag på också ! men ska du inte svetsa instrumentbrädan mer ?


18 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#6
boffe_racing skrev:
det här kommer onekligen bli en grymt fin bil tur det finns grejer å få tag på också ! men ska du inte svetsa instrumentbrädan mer ?

Brädan är ditsvetsad precis som originalet, punktsvetsarna syns inte så bra på fotot.
Alla skarvarna är sedan tätade med karosserikit innan lack.

Hälsningar
Göran


18 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#7
Underarbete och lack

För att hålla igen på lackkostnaden gjorde jag underarbetet själv. Karossen var ganska rak och fin men ändå tog underabetet 3 månader för en glad amatör. Det är inte lätt att få ett perfekt underarbete när man är nybörjare. Jag började med att slipa ner allt plåtrent, karossen spacklades, sedan lade jag en etsande primer, efter detta så ligger det 4 omgångar med en 2-komp slipgrund med mellanliggande slipning.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/976395_50pn4w.jpg

Efter att underarbetet var klart lackade jag underrede, torped och inredning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978081_yd6wdl.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978082_jwhls1.jpg

För att korta ner tiden hos lackfirman valde jag att lägga stripefärgen i botten. Ermine White bas med ett lager klarlack.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978084_vrkfjz.jpg

Efter att ha mattat ner klarlacken maskerades stripen upp med 3M Fine Line Striping Tape.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/979099_u2irh2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978085_bzcko0.jpg

Klar för avfärd till lackaren.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/979097_7wnzd9.jpg

Min lackare lade sista handen på slipgrunden.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/979098_y6dyb9.jpg

Klar för lackboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978088_m6c1yk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978095_kqcq5z.jpg

Basen lagd och dags att dra av maskeringen för stripen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978096_i90rwk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978090_cbz60w.jpg

Första lagret klarlack.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978097_x9hb6z.jpg

Första lagret klarlack mellanslipad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978098_90bmfc.jpg

Färdiglackat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978101_c4wk8y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978102_824qo7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978103_r4fenz.jpg

Fortsättning kommer med chassie och drivlina.

Hälsningar
Göran


1 562 Inlägg
14 augusti 2010
#8
intressant projekt blir roligt att se fortsättningen.

1 051 Inlägg
14 augusti 2010
#9
Som sagt, älskar gamla jänkarjärn, denna här ha rju blivit gjord extremet noggrannt tycker jag smile Kul när projektet redan e färdigt så får man roligare updateringar big_smile


17 Inlägg
14 augusti 2010
#10
Detta ska följas!


HEAVY METAL
765 Inlägg
15 augusti 2010
#11
Ser riktigt najs ut.,!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

18 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#12
Chassie

Tack för alla positiva kommentarer smile

Chassiet är egentlligen ganska original. På övre länkarmsinfästningarna gjordes en Guldstrands modifiering, detta innebär att man sänker och flyttar bak infästningen något för att åstadkomma en bättre styrgeometri. Fjädrar ( 2" drop) och krängningshämmare fram och bak inköpt från Hotchkis. Stötdämpare är Koni Red Classic runt om.

Bromsar handlades som ett komplett kit ifrån ett företag som hette Touring Classic, tyvärr finns dom ej kvar längre. Bromsarna är från Corvette C5 13" fram och 12" bak, skivorna är borrade och slitsade.

Subframen blästrad och grundad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978105_57eq2o.jpg

Samtliga framvagnsdelar lackade och klara för montage, nya leder samt polybussningar från Energy Suspension.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978106_h9xvyx.jpg

Subframe och framvagn inmätt och monterad på karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978108_4ex7ye.jpg

Bakaxel renoverad och lackad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978109_7o8o8n.jpg

Bakbromsar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978111_9eauq4.jpg

Bakaxel monterad i karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978112_7gai2q.jpg

Fortsättning följer....

Skall försöka svara på alla era frågor och ev komplettera med någon bild vid önskemål.

Hälsningar
Göran
Senast redigerat av camaro-rs (15 augusti 2010)


18 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#13
Drivlinan

Eftersom jag ville hålla ner vikten på framaxeln valde jag en smallblock. Valet föll på en ZZ383 från GM Performance Parts. Detta är ett prisvärt alternativ med mycket godis i såsom GMPP Fastburn Alutoppar,
Smidd vev och stakar, hydraulisk rullkam rullvippor mm. Motorn levererar enligt GMPP 425hp och 600nm.
Denna maskin var god för 11,795 i Wheels Motorspecial.
Motorn hämtas på Norddtrafik.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978113_89l943.jpg

Eftersom jag ville åka med manuell låda byttes original PG:n mot en Tremec TKO 600RR. Detta är en stryktålig 5-växlad med  låda. Jag köpte den som ett kit komplett med koppling, svänghjul, sprängkåpa, kardan och växellådsbalk.

Växellåda med kringutrustning färdigt för sheppning från USA.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978114_vrw0u1.jpg

2.87 -1.89- 1.28- 1.00- 0.82 är lådans utväxling.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/979902_22py30.jpg

Motor och växellåda monteras ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978120_ck5jy8.jpg

På plats i mellan ramtassarna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978124_q7d9sr.jpg

Jag valde att köra med dubbla fyrportare, insuget är ett Edelbrock Dual Quad RPM AirGap med två stycken Edelbrock 500 Thunder Series AVS. Som header blev det coatade Hooker Super Competition.
Fördelare MSD Pro-Billet, MSD Ministarter och en Be Cool Alukylare.

Klart för provstart.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978128_08vpit.jpg


//Göran


Gött mos
1 096 Inlägg
15 augusti 2010
#14
Fantastiskt vacker! smile Dregglar ner hela skrivbordet ju!

Ditt underarbete på karossen ser väldigt bra ut, bra där! Riktigt hantverk! Ser fram emot mera.. lägg upp allt du har smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

18 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#15
Nitrometanskada skrev:
Fantastiskt vacker! smile Dregglar ner hela skrivbordet ju!

Ditt underarbete på karossen ser väldigt bra ut, bra där! Riktigt hantverk! Ser fram emot mera.. lägg upp allt du har smile

Tackar, underabetet blev hyfsat till slut, men det tog lång tid och många svordomar innan resultatet vart acceptabelt.
Underarbetet var definitivt det tråkigaste i hela projektet, men absolut avgörande för slutresultatet, där finns det inga genvägar.

//Göran


510 Inlägg
15 augusti 2010
#16
Riktigt fet smile Är en sån där tråd man inte vill att den skall ta slut för man vill se resultatet. Grymt snygg bil, helt rätt färgval också smile Hoppas det blir fler inlägg snart!
Ha det gott


18 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#17
Algeroth skrev:
Riktigt fet smile Är en sån där tråd man inte vill att den skall ta slut för man vill se resultatet. Grymt snygg bil, helt rätt färgval också smile Hoppas det blir fler inlägg snart!
Ha det gott

Tackar, kul att du gillar färgvalet. Jag var väl inte hundra säker att den orange inredningen skulle gå ihop med den blå lacken. Men när färgerna väl var ihop blev jag riktigt nöjd.

//Göran


18 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#18
Inredning

Tidigt i projektet hade jag valt att använvda en Hugger Orange Houndstooth klädsel från en 69:a Camaro.
Denna orange inredning har jag alltid gillat, frågan var väl bara om den skulle passa ihop med karossens blå kulör. Själv blev jag väldigt nöjd med kombinationen, men den kanske inte tilltalar alla. Helt klart så sticker den ut i alla fall och lämnar oftast ingen oberörd.För att få lite bättre komfort så byttes originalstolarna ut mot ett par från en -96:a Camaro.

Inredningsarbetet påbörjades med att montera ett nytt innertak.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978132_n2g2se.jpg

Efter en hel del sträckadnde var det slutligen monterat med bra spänn.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978324_wiqufd.jpg

Gamla baksätet så trist ut efter att ha legat utanför bilen i 24 år.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/980444_0vf7us.jpg

Lite rengöringsmedel och vatten gjorde susen och sätet blev riktigt fräscht.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/980445_3au1px.jpg

Nya klädseln till baksätet, ganska lätt att montera själv med lite tålamod och en bra Hogringtång.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978329_k46xu6.jpg

Framstolarna omklädda och en test på hur det passade ihop med lacken.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/980449_hyo6e2.jpg

Ny matta ilagd och sätena monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978330_5wj418.jpg

Dörrsidorna tvättades och grundades med en elastisk häftgrund.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/980446_jmpz9s.jpg

Därefter sprayades dom med en vanlig tvåkomp lack med mjukgörare och mattering i.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/980448_0h21kc.jpg

Som instrumentering valde jag Dakota Digital, fördelen med dessa är bl a att instrumentet passar direkt i origianl mätarhus, innehållar all nödvändig visning såsom oljetryck, vattentemp, bensinnivå, laddning, blinkersindikering, hastighet, varvtal, 0-100 km/h tid, 1/4 mile tid, mm. Det blir en clean installation utan mass extramätare överallt.

Kittet innehåller alla givare och en utförlig manual = enkel och smidig installation.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978325_gg82gb.jpg

Kopplat och klart i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/978326_isa8qg.jpg

Den färdiga inredningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146779/980451_l9cg7o.jpg


Fortsättning kommer med slutmonteringen.

Hälsningar
Göran


145 Inlägg
16 augusti 2010
#19
satan va fin den blir! älskar färgcombon smile


18 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#20
T5driver skrev:
satan va fin den blir! älskar färgcombon smile

Tackar, kul att du gillar färkombinationen.



Sök