3874
Sök

BMW M10 -88, Lufta kylsystemet efter ihopmontering

Montör
664 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har precis bytt termostat och vattenpump och diverse slangklämmor och bös i bilen. BMW M10B18K -88, i en E28.

Hur fan gör man luftningen ordentligt? Jag får det inte till att fungera. Termostaten verkar liksom inte ens öppna. Nedre slangen från kylaren (som alltså går till termostaten) är inte ens varm, medans allt annat blir varmt som helvete.

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

.......
2 655 Inlägg
13 augusti 2010
#2
gör som mej, skit faan i termostaten, den ställde till de för mej me, sen ställer du dej i en jätte brant uppförsbacke med bilen, helst med lite eller inget vatten i motorn så fyller du på med bilen igång när den står uppför, funkat för mej flera gånger (m10b20)

Bilmekaniker
805 Inlägg
13 augusti 2010
#3
brukar bara fylla på sen köra lite och fylla på osv

Montör
664 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#4
Tackar, skall testa detta.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
25 oktober 2011
#5
Hur gick det här då? Har samma problem på min bil,en 2002a

///Widell

1 Inlägg
15 juli 2013
#6
Jag hade samma problem med detta, dåligt tålamod med luftningen. Stod i backe men blev inte klok på det hela. Det slutade med att jag åkte till en verkstad som vaccum-sög ut all luft ur systemet och skjöt in glykol. Vid andra försöket så lyckades det. Jag fick bra flöde på vatten i returslangen till kylaren upptill och den nya termostaten öppnade som den skulle efter lite knackande på den.

Lycka till till alla er andra som har samma problem.

E28 M10 518i



Sök