2947
Sök

Bygga ny hatthylla! dämpad låda till 6x9orna, vad tror ni?

26 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Hej på er!

Har tänkt dra igång med bygget av en ny hatthylla till min Octavia idag för att mina Kappa 6x9 or ska få sitta stadigt. Jag kom då på tanken att bygga någon liten låda på undersidan hatthyllan för var och en av 6x9orna och beklä dom invändigt med dämpande skummgummi.
Vad tror ni om detta? bättre att bara låta dom "hänga" fritt som vanligt eller? måste lådornas mått vara exakt för att det ska bli bra i såfall eller?
Förstår att det viktigaste är att hatthyllan blit stabil isig.

Tacksam för alla åsikter i alla fall!
Hade bra
/Rickard

8 156 Inlägg
28 juni 2006
Lådornas storlek måste vara anpassade för högtalarna, annars låter det inte som det ska.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

26 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Lådornas storlek måste vara anpassade för högtalarna, annars låter det inte som det ska.

Men om dom hänger rakt ner så blir ju hela skuffen en stor "låda" eller? och skuffen är ju olika stor i alla bilar?
hmmm...

914 Inlägg
28 juni 2006
bara testa att bygg en låda med den volymen som dom behöver. Behöver inte lägga ner så mycket tid på dem till att börja med sätt typ ihop 5 brädbitar och testa vad som låter bäst. Verkar det bli bättre med låda under så fixa till dämpning å sånt då.

26 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
bara testa att bygg en låda med den volymen som dom behöver. Behöver inte lägga ner så mycket tid på dem till att börja med sätt typ ihop 5 brädbitar och testa vad som låter bäst. Verkar det bli bättre med låda under så fixa till dämpning å sånt då.

Mmm, Har byggt hatthyllan i MDFskiva hela dagen idag, det blev riktigt bra faktiskt! Håller på med ett par lådor till dom nu, hade tänkt dämpa dom, låter det skit så är det ju bara att göra hål på undersidan så blir det ju som i en vanlig hatthylla...
Man slipper ju i alla fall dom fula magneterna som hänger ner en halvmeter uder hyllan...
Återkommer med bilder när bygget är klart.
Kompisen ska motivlacka hela hyllan om ett par dagar.
fint hoj...

21 761 Inlägg
28 juni 2006
Eftersom lådorna antagligen kommer att vara relativt små så borde du ha dämpull i dem för att motverka resonanser i mellanregistret.

26 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Har byggt både hatthylla med lådor för 6x9 orna idag, ska klä ekipaget i morgon. BRL ska dra alla kablar nästa torsdag så jag vet inte hur det låter förens då, men snyggt blev det i alla fall tycker jag, högtalarna ligger nu "infällda" ovanpå själva hatthyllan i en 45 graders vinkel framåt mot passagerarna...
Ska dämpa lådorna i morgon med...
Låter det inger bra så gör jag hål under lådorna så blir det ju som vanligt...
Är sugen på att modda hatthyllan lite mer nu när man ändå är i farten smile
Några förslag?

Tänkte först låta min kompis lacka alltihop men sedan kom jag på att lackat MDF inte är så snyggt... jag är även inte hemma på glasfiberbyggen och dylikt.

hade bra med er!

Häj Häj
90 Inlägg
28 juni 2006
Klä in den i långt rosa fluff tyg, det blir jättefint smile

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

755 Inlägg
28 juni 2006
använd som som jag har i min hatthylla...

26 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
good_year skrev:
använd som som jag har i min hatthylla...

Med all respekt good_year... tack men nej tack smile

1 631 Inlägg
29 juni 2006
Stabil hatthylla är det första. Det nästa är att det är tätt mellan bagaget och kupén, så ljudet från bagaget inte "läcker" in.

Självklart så trivs högtalarna bäst i lådor. Men just 6x9or är anpassade för väldigt stora lådor (bagaget blir ju lådan) så de är opraktiska att bygga. Bygg därför så stora du tycker du får plats med!

Jag tycker ändå du gör helt rätt som provar, det ger erfarenhet om vad som funkar och inte.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

26 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Stabil hatthylla är det första. Det nästa är att det är tätt mellan bagaget och kupén, så ljudet från bagaget inte "läcker" in.

Självklart så trivs högtalarna bäst i lådor. Men just 6x9or är anpassade för väldigt stora lådor (bagaget blir ju lådan) så de är opraktiska att bygga. Bygg därför så stora du tycker du får plats med!

Jag tycker ändå du gör helt rätt som provar, det ger erfarenhet om vad som funkar och inte.

Ok jag ska prova... så här ser hyllan med lådorna på ut just nu, har inte monterat fast dom än. Lådorna blir väldigt små... tror ni jag bör öppna upp under... ska nog vänta med det i alla fall tills jag hört ljudet nästa torsdag, det är ju lätt att böra göra hål.

så här ser hyllan ut nu.

http://rickardforsberg.bloggagratis.se/

1 631 Inlägg
29 juni 2006
kungkokkos skrev:
Ok jag ska prova... så här ser hyllan med lådorna på ut just nu, har inte monterat fast dom än. Lådorna blir väldigt små... tror ni jag bör öppna upp under... ska nog vänta med det i alla fall tills jag hört ljudet nästa torsdag, det är ju lätt att böra göra hål.

så här ser hyllan ut nu.

Det kan funka, ge det ett försök. Packa hyfsat mycket dämpull i.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

26 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
kungkokkos skrev:

så här ser hyllan ut nu.

Det kan funka, ge det ett försök. Packa hyfsat mycket dämpull i.

Mm, tänkte sätta i dämpull idag... har jobbat med lådorna till 6x9orna hela dagen idag, spacklat igen alla skarvar och skruvhål med Loctites Ultima spackel, funkade skitbra men härdar på typ en minut så man får vara lite kvick i fingrarna, sen har jag bara slipat allting till förbannelse då jag tänkte göra ett försök att lacka allting, killen trodde det skulle gå bra.... lägger väl upp en bild här om ett par dagar när allt är lackat och klart.

21 761 Inlägg
29 juni 2006
När du provar att spela med dem sedan så var medveten om att de inte kommer att pumpa ut 20 Hz så att bilen skakar, det kommer antagligen att bli ett kraftigt snärt-dunk tror jag.

1 417 Inlägg
29 juni 2006
som någon sa så behöver inte 6x9:or någon låda.
Jag var väldigt orolig när jag byggde min hatthylla att hålet genom hyllan skulle bli för litet. Det blev det också, så jag fick ta upp det. Nu låter det kanonbra.
Och med det vill jag väl säga att du kan utan problem prova dig fram med låda, men helt utan låda funkar också.

26 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
Holme skrev:
som någon sa så behöver inte 6x9:or någon låda.
Jag var väldigt orolig när jag byggde min hatthylla att hålet genom hyllan skulle bli för litet. Det blev det också, så jag fick ta upp det. Nu låter det kanonbra.
Och med det vill jag väl säga att du kan utan problem prova dig fram med låda, men helt utan låda funkar också.

Ok, jag har gjort ett hål, 8cm i diameter i botten, får se hur det låter, annars gör jag ett större hål.

914 Inlägg
30 juni 2006
hoppas det blir bra du verkar vara seriös utav dig.
Hmm har jag skrivit i alla dina trådar flera ggr nu ?tror det.. oj tänkte jag högt smile

26 Inlägg
30 juni 2006
Trådstartare
Har grundmålat allting nu och det blev riktigt bra faktiskt, inga vassa kanter syns och man ser inte att det är trä knappt, ska upp med grejerna till lackkillen som får "work his magic" i helgen. Lägger upp bilder här efter helgen när allt är klart så ni får se ifall ni är intresseradde. Ska upp och fiska i helgen så han får fria händer att flumma lös på hyllan hela helgen smile

74 Inlägg
19 november 2006
Tråden har varit inaktiv nu ett tag, så jag lånar den smile

Jag har 6*9:or (jbl gto937) isatta i hatthyllan i min volvo 244. I bagaget har jag satt i en stooor baslåda på ca 120 liter som tar upp n ästan allt utrymme under hathyllan. I övrigt så är 6*9:orna satta på distanser och hålet som jag sågat upp i hathyllan är inte mycket större än magneten, men ett litet utrymme finns det.

Frågan är då, utnyttjar jag högtalaren fullt ut?
Jag ska koppla om lite nästa vecka och byta steg så jag tar bort frekvenser under 80-100 hz då jag har dubbla 10:or i bilen med. 4"are sitter fram.

Vad tror ni utifrån vad ni vet om systemet? Mår högtalarna överhuvudet taget bra av att spela på detta viset?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Sök