3440
Sök

Pontiac trans am vs volvo 850R

5 089 Inlägg
20 augusti 2010
#81
Allt jag läser är hästkfrafter å hästkrafter. Vem väger mest? Drivline förlusten är ju lite större på rwd än fwd. men det är väll bara hästkrafter som räknas antar jag....

\Lindgren

Baron
184 Inlägg
20 augusti 2010
#82
var visst volvo hästar som kan vara allt från 250 till xxxx ?? mot en TA på 345
Senast redigerat av Nick666 (20 augusti 2010)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 augusti 2010
#83
En steg 3 850R som har 16T orginal kan man räkna med att den lämnar lite drygt 300 ärliga i motorn om den är frisk.
Sen är det som Lindgren skriver, vikten, utväxlingen och FWD/RWD som är minst lika viktiga faktorer.

Har genom åren som jag rejsat mot x antal jänkare med hur många liters motorer som helst och massa hästkrafter inte tyckt att dom går något bra jämfört med betydligt motorsvagare Volvos bla....
I mitt tycke lever dom aldrig upp till sina fabrikssiffror helt enkelt.
Nu blir det väl liv här men men tongue

Autotech

Volvonist
15 Inlägg
21 augusti 2010
#84
Det enda som hindrar mig från att skaffa 850 är att det driver i fel ända. P.g.a. det så har ja spånat på 940 högtryckare. MEN sen fick jag upp ögonen för Toyota MR2:an...visst supra är bra men mittmotor och bakhjulsdrift med turbo på en lätt bil mums.
När det gäller v8 så är jag en stor fanatiker men dom ska inte varvas utan cruisas lugn med en burn lite då å då när det passar big_smile

Arg Snickare
875 Inlägg
21 augusti 2010
#85
överladd is the shit!

men tycker du borde dra han lite mer med en chipad R?! såg ut att gå lite slött nästan?! svårt o få en verklighetsuppfattning på filmen kanske.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
21 augusti 2010
#86
nu blir det säkert ett jävla liv. Men jag har åkt ganska många jänkare, allt från gamla 50-60 tals bilar fram till nya camaron osv,osv. Och JAG tycker dom går som skit med tanke på hur många cylindrar,liter,hk och Nm dom har. Fast det är ju MIN åsikt.


Reservdansk
6 271 Inlägg
21 augusti 2010
#87
Marlboroman skrev:
Seth skrev:
och de som trimmar använder väl m56 lådor och inte m59 som sitter i 850R original?
Som jag tror evert syftade på. m59 e väl "dålig" pga diffen?

Precis. M59:an är ju klenare än M56 pga diffen som bara är specad till Strax över 400Nm, 408 har jag för mig. Dock har M59:an bättre drev på 1:an, 2:an och 3:an.

Turbo-Fredde i NordicR körde med sin M59 i åtta år och spann friskt på båda hjulen hela tiden.

Trimmat dessutom med 19T.
Inga problem där.
Den lådan går i en bil på Gotland nu.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 augusti 2010
#88
Nick666 skrev:
Xuri skrev:
Habobo skrev:
Jag hoppas att det inte finns människor som på fullaste allvar tror att en bil med 250Hk och 350 nm spöar något som har närmare 350Hk och någonstans mellan 450 och 500 Nm är sant. Även om pizzaracern skulle ha en utväxling och turbin som är gjord för kärleksturer så är det en cruisingvända.

en 850 R har ju 250-260 hästar orginal å sen är den chippad också..

räkna 28-290 hästar å runt samma vridmoment som amerikanaren men med betydligt bredare både effekt å vridregister.

va??

står: Effekt / Vridmoment     250 hk / 350 Nm

det är som jag skulle dra upp min till 650bhp(snart:)) och låta det stå kvar på 400bhp...

han har inte påståt att bilen är orginal
men den effekten han vet om som han skrivit

på min 850turbo har jag skrivit 225hk för det är effekten jag vet om
även om det sitter autotech steg3 och 16T aggregat som enligt dom ger
310hk och 435nm så är det enda som man vet att den har minst 225hk smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 augusti 2010
#89
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Seth skrev:
och de som trimmar använder väl m56 lådor och inte m59 som sitter i 850R original?
Som jag tror evert syftade på. m59 e väl "dålig" pga diffen?

Precis. M59:an är ju klenare än M56 pga diffen som bara är specad till Strax över 400Nm, 408 har jag för mig. Dock har M59:an bättre drev på 1:an, 2:an och 3:an.

Turbo-Fredde i NordicR körde med sin M59 i åtta år och spann friskt på båda hjulen hela tiden.

Trimmat dessutom med 19T.
Inga problem där.
Den lådan går i en bil på Gotland nu.

blir så när man kärringkör smile

polarn dödade sin låda ganska omgånde när han körde 850R
vid ett simpelt rödljus rejs
visst vi åkte många gånger och lekte  och det höll
men när man minst anar det så har man ett hål i lådan och det låter som en stenkross

Kör fort så hinner inget hända...

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
21 augusti 2010
#90
Har själv haft 4st Pontiac Trans am med både automat och manuell 6vxl och Lt1 och Ls1.
En original Ls1 bil med automatlåda är 6s snabbare till 200 från stillastående jämfört med en manuell s70T5, kan säga att den manuella Ls1an är rejält mycket snabbare uppe i fart än automaten.

En automat ls1 är nån sekund snabbare upp till 200 än den bruksbil jag har nu, BMW 540 6vxl och den är inte jätteslö med 300hk och 430Nm original.
Sammanfattat du får gasa på bra om de där ska gå haha big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 augusti 2010
#91
Niklasw skrev:
Har själv haft 4st Pontiac Trans am med både automat och manuell 6vxl och Lt1 och Ls1.
En original Ls1 bil med automatlåda är 6s snabbare till 200 från stillastående jämfört med en manuell s70T5, kan säga att den manuella Ls1an är rejält mycket snabbare uppe i fart än automaten.

En automat ls1 är nån sekund snabbare upp till 200 än den bruksbil jag har nu, BMW 540 6vxl och den är inte jätteslö med 300hk och 430Nm original.
Sammanfattat du får gasa på bra om de där ska gå haha big_smile

Vad är tiden 0-200 på volvo vs jänken då ?


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 augusti 2010
#92
Niklasw skrev:
Har själv haft 4st Pontiac Trans am med både automat och manuell 6vxl och Lt1 och Ls1.
En original Ls1 bil med automatlåda är 6s snabbare till 200 från stillastående jämfört med en manuell s70T5, kan säga att den manuella Ls1an är rejält mycket snabbare uppe i fart än automaten.

En automat ls1 är nån sekund snabbare upp till 200 än den bruksbil jag har nu, BMW 540 6vxl och den är inte jätteslö med 300hk och 430Nm original.
Sammanfattat du får gasa på bra om de där ska gå haha big_smile

fast denna 850r är inte orignal skulle tro att upp till 200 är den betydligt snabbare än 6sec snabbare än en v70t5 som är orginal

då v70t5 oxå har 250hkl och har man 50hk mer så kapar man den tiden ganska bra

eftersom man har riktigt bra och jämnt med effekt och vrid genom hela registret så
klarar den av att dra riktigt fint mellan 4500rpm-6000rpm
och jänken klarar bara av att varva högst 5000rpm så vinner man massor på att slippa växla hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 augusti 2010
#93
0-200 med 350 hästar borde gå å göra på runt 15 sek.
kan vara kul å höra vad jänken har för tid.


724 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#94
Nick666 skrev:
Xuri skrev:
Habobo skrev:
Jag hoppas att det inte finns människor som på fullaste allvar tror att en bil med 250Hk och 350 nm spöar något som har närmare 350Hk och någonstans mellan 450 och 500 Nm är sant. Även om pizzaracern skulle ha en utväxling och turbin som är gjord för kärleksturer så är det en cruisingvända.

en 850 R har ju 250-260 hästar orginal å sen är den chippad också..

räkna 28-290 hästar å runt samma vridmoment som amerikanaren men med betydligt bredare både effekt å vridregister.

va??

står: Effekt / Vridmoment     250 hk / 350 Nm

det är som jag skulle dra upp min till 650bhp(snart:)) och låta det stå kvar på 400bhp...

då jag inte vet vad det är för effekt i den så låter jag original siffrorna stå kvar, skrev även här vad som är gjort med bilen (sida 3)
Senast redigerat av volvo-racer (21 augusti 2010)


1 570 Inlägg
21 augusti 2010
#95
Alltså en sån där steroidfemma låter så brutalt så man blir glad smile Kul film!
Men vad hände i första racet då hängde inte Volvon med riktigt?

724 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#96
M103 skrev:
Alltså en sån där steroidfemma låter så brutalt så man blir glad smile Kul film!
Men vad hände i första racet då hängde inte Volvon med riktigt?

jag hörde inte när han tutade......där av så har jag rutan nere på dom andra racen.


1 570 Inlägg
21 augusti 2010
#97
Aha smile

Baron
184 Inlägg
21 augusti 2010
#98
volvo-racer skrev:
Nick666 skrev:
Xuri skrev:

en 850 R har ju 250-260 hästar orginal å sen är den chippad också..

räkna 28-290 hästar å runt samma vridmoment som amerikanaren men med betydligt bredare både effekt å vridregister.

va??

står: Effekt / Vridmoment     250 hk / 350 Nm

det är som jag skulle dra upp min till 650bhp(snart:)) och låta det stå kvar på 400bhp...

då jag inte vet vad det är för effekt i den så låter jag original siffrorna stå kvar, skrev även här vad som är gjort med bilen (sida 3)

kanske bättre att sätta ??? istället då tongue
någon polare till mig trodde du kanske dratt upp laddtrycket så du hade över 400 pållar


Xuri skrev:
0-200 med 350 hästar borde gå å göra på runt 15 sek.
kan vara kul å höra vad jänken har för tid.

och hur tänker du då ?? BMW M5 med 500 häst gör det på just under 15sekunder...

min ls2 gör 70-200 på ca 15, och den är orginal 400 häst
http://www.garaget.org/video/dxde85lxxa2k


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 augusti 2010
#99
Nick666 skrev:
volvo-racer skrev:
Nick666 skrev:

va??

står: Effekt / Vridmoment     250 hk / 350 Nm

det är som jag skulle dra upp min till 650bhp(snart:)) och låta det stå kvar på 400bhp...

då jag inte vet vad det är för effekt i den så låter jag original siffrorna stå kvar, skrev även här vad som är gjort med bilen (sida 3)

kanske bättre att sätta ??? istället då tongue
någon polare till mig trodde du kanske dratt upp laddtrycket så du hade över 400 pållar


Xuri skrev:
0-200 med 350 hästar borde gå å göra på runt 15 sek.
kan vara kul å höra vad jänken har för tid.

och hur tänker du då ?? BMW M5 med 500 häst gör det på just under 15sekunder...

min ls2 gör 70-200 på ca 15, och den är orginal 400 häst
http://www.garaget.org/video/dxde85lxxa2k

för min volvo på 1550 kg gör 0-180 på ca 16 sek...å då var den bänkad te 313 hk å hade 195er bak..


Baron
184 Inlägg
21 augusti 2010
#100
20 till kan ta 1 sekund per km/h ju beroende på vilken bil tongue

jag gör 0-60 skitsnabbt, sjukt snabbt, men det betyder inte att jag fortsätter axxa i den hastigheten(som tur är hehe)



Sök