Defenestration skrev:
Nu har det kommit fram en till fråga, "tvåvägs kitsystem" är det någon skillnad med kablar och grejer mot vad som sitter i? Samma fråga angående "trevägs". Eller är det bara att plocka bort dom gamla och sätta i nya?
Förresten, "koaxialhögtalare" och "kitsystem" vad är det?
Vad tror ni om detta förresten?
(går inte att länka från brl)
4 tum - DLS C4, 4" tvåvägs kitsystem, 50W RMS, 80W max, Känslighet 92dB, 900kr
6x9 tum - MTX T6C693, 6x9" trevägs koaxialhögtalare, 120W RMS, 480W max. 1300kr
DEH-4200SD. 1500kr.
Priserna är ungefär
När jag tänker efter så har jag ju ingen aning om vilket märke man ska titta under.. 480W på 6x9 tum låter överdrivet om man jämför med alla andra högtalare. Är det bara skit?
Som sagt att jag värdelös på sånt här så jag stirrar mig nästan blind på W och rms. Är det bara skit jag lagt fram så säg det!!
Ett tvåvägs kitsystem är ett högtalarkit med en diskant, en mellanregister/bas (midbas) och ett delningsfilter.
En koaxial är en högtalare med diskanten "på samma axel" som midbasen, alltså i mitten. Här används oftast inget separat delningsfilter.
När det gäller effekter så ska du inte hänge upp dig särskillt mycket på det. En högtalare med lägre effekttålighet är ofta mer lättdriven och spelar alltså högre med mindre effekt..
Du kan kolla lite på högtalarens Känslighet eller Sensitivity. Det ger ett hum om hur lättdriven en högtalare är, alltså är det bra med så högt db värde som möjligt om man har lite effekt.
Några märken som ofta nämns i välljudskretsar är DLS, Audison, Focal, Amega och Hertz.
Jag skulle satsat på ett par lättdrivna högtalare att sätta fram i bilen, antingen 4" eller 5,25".
I instrumentbrädan kan du lika gärna satsa på koaxialhögtalare då högtalaren har en så pass bra placering ändå.
Vad gäller högtalarna bak så skulle jag inte rekommendera att lägga pengar på dom, orginal låter förvånansvärt bra faktiskt.
Här är ett par högtalare som är väldigt lättdrivna och fungerar utmärkt i orginalhålen på istrumentbrädan. Dessutom låter dom riktigt bra!
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/Hertz-ECX100Vill du ha lite bättre midbas och är beredd på att modifiera lite så finns dom även i 5,25".