3249
Sök

Audi transaxel

345 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare allihopa!

Har lite frågor till våra Audi kunniga människor smile

Det är så att jag ska påbörja ett mittmotorbygge och har börjat snegla mycket på Audi's V8 motor på 4,2 liter samt tillhörande transaxel, för man får ju mycket motor och delar för pengarna (om man köper en Audi donatorbil)

Det som jag undrar över är hur mycket effekt tål deras växellådor?
Tänkte mest på deras awd lådor som sitter på original samt möjligtvis även 2,6 tdi lådorna som endast är framhjulsdrivna?
Och är det möjligt att fixa en awd låda till endast "framhjulsdrift" utan större ingrepp?
Kanske finns någon mer transaxel som jag inte tänkt på som inte kostar skjortan?


Målet är att ha motorn på ca 500häst i en bil på 1000kg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

345 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#2
Ingen alls?

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

1 Inlägg
2 september 2010
#3
Hej.
Denna fråga har uppkommit på andra forum och vad jag hört och den iformationen jag tagit åt mig är skillnaden på AWD lådan och FWD lådan är utgående axel och bakre gavel är annan.
Det finns olika utförande genom åren men dessa låder annvänds flitigt runt om i världen med frammgång då dessa kosstar en bråkdel och finns i massor på bilskrotar och renoverade.
Effekter upp mot 500hk verkar inte några problem i bilar på ca 1000kg då dessa körs rellatift lite jämfört med vad desa lådor går i Audi bilar som väger mellan 1500-1800kg med effekter på 150-600hk och ibland mer än så, ändå håller dom 20-30000mil i dessa bilar. Om man ska åka med höga varv så räcker det nog med en låda från en bensinbil, har önske mål att åka fort så är disel lådan ett bra val då dessa är lite högre växlade.

MVH
Christer.S


345 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#4
Tack för tipset, är medlem där nu smile
Är även medlem på den engelska sidan GT40s.com å skrivit ungefär samma fråga där, men lika mycket svar..

Men som sagt, att sätta en AWD låda till mittmotor är ju en del krångel, så slipper det helst då ja inte e allt för haj på att öppna lådan, lägga igen det som "är över" och få till det så det håller, har dock planer på en Audi 6vxl tdi låda som ja hittat smile

Så, är det någon här som kör med en Audi TDI från 2005-2010 med 6-växlad manuell framhjulsdrift som kan berätta lite om hur just du upplever växellådan? smile

kanske till o med nån enstaka som testat den i något annat bygge? smile

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)


Sök