3445
Sök

Kicker zx 2500.1 kicker L7 12"

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#1
tjena, nu är de såhära att jag har fått tankar på att byta upp mej från mitt kicker zx 1500.1 steg till ett zx 2500.1 och undrar om det är lönt?

Det är så att jag har två bilar, en cadillac 60 cabbe och atm en risig volvo. och ska köpa ljud till cadillacen och funderar på att köpa två st kicker L7 10" och ett zx 2500.1 steg.
Sen sätter jag mitt nuvarande steg ( kicker zx 1500.1 ) i cadillacen och driver 10"arna med det steget

Och i min nästa bil sätter jag mina 12"are och driver dem med zx 2500.1.
Frågan är mer eller mindre om det blir lite för mkt effekt för dem basarna? ca 1500 rms / bas?
Men å andra sidan så behöver man inte köra steget fullt ut för att skona basarna.

Men vad tycker ni? är det lönt eller ?smile


5 852 Inlägg
23 augusti 2010
#2
För mycket effekt till en övre gräns är alltid bra för då behöver inte steget jobba på max hela tiden och då har du mer ljudkvalite ur steget vilket inte är en nackdel.

Så din idé tycker jag inte alls är dum.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#3
de jag menar, har ju för tillfellet ett zx 1500.1 steg och det är kanske inte helt 100% rätt ställt men hz står iallfall på 100 och gain på kanske 35-40% och bassbosst ligger väll på runt 60%.
Och på remote kontrollen så är det ganska lågt men går ju att skruva upp till max på den och högtalarna låt ändån bra, fast hela taket hoppar ju upp och ner som ja ... smile

Så du tycker att det är värt att byta upp sig till ett 2500.1 steg?big_smile
Kan du rekomendera någon tjocklek på kablarna eller 50mm2 går bra till det också?


451 Inlägg
23 augusti 2010
#4
Vrid upp volymen på stereon till 75% av max vrid ner bass boost på noll, sänk LP till 50-80hz och vrid upp gainen tills det börjar låta illa, då sänker du lite tills det låter bra. Då borde det spela fan så mycket bättre än vad det gör nu.

Edit: Och släng remote kontrollen åt helvete! smile 50mm2 kabel blir utmärkt.
Senast redigerat av Landstrom (23 augusti 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#5
Slå av bassboost och sänk Lågpassfiltret till 50-80Hz nånstans, 100Hz är väl högt för basar.

EDIT: Äsh då, för seg...
Senast redigerat av ChriZtoffer (23 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#6
jao men nu tycker jag ni kommer ifrån ämnet, vi snackar ju mer om ifall det är värt att byta till 2500.1 steg och sätta 1500.1 steget till 10"arna..


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#7
Om du ska köra ett 2500.1 istället för 1500.1 så ja, för då kan du skippa bassboosten och ändå få rejält med tryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#8
jj men då blir de så:) man får ju ett grymt mycket renare ljud också, men blev lite nojjig när jag satt och läste på dbakuten 'Varning! Se till att basen/basarna tål effekten innan denna "BEST" ZX2500.1 kopplas in.' bara tänkte höra här först om L7 12" klarar av det eller om det bara är till att spela sönder dem..


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#9
Som alltid så gäller det att använda öronen, låter det illa, skruva ner! Men i rätt låda och rätt inställt så ska det nog inte vara nåt problem att mata dom med det steget, iaf om du har nog med ström så inte steget börjar skicka ut en massa likström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#10
okej, och hur rekomenderar du med batterier osv? bara ha ett optima gul eller ha orginal batteriet + optima gul och ha den generatorn som sitter i eller bara ha ett optima batteri och en större generator?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#11
Det beror på, hur kommer du använda anläggningen mest, med motorn igång eller av?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#12
förmodligen är det ju mest på med tanke på att man kör med bilen mer än vad man står stilla ju=) men det är ju både och


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#13
Då kan det vara bra med en rejäl generator, så stor som du får plats och har råd med. Ett Optima låter lite i klenaste laget till det steget men får du i en rejäl generator så kan det räcka, annars så går det ju alltid att komplettera i efterhand.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#14
jo precis, behöver ju inte köpa allt direkt, kan ju ta lite var månad eller något i den stilen så känns dei nte så spec mkt i plånboken =P vad rekomenderar du för batteri om man ska byta?


Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#15
sitter en 150a generator i den bilen jag är sugen på att köpa, känns som om att det räcker gott och väl annars?


1 400 Inlägg
23 augusti 2010
#16
Det slutsteget ÄLSKAR ström. Så snåla inte på den biten,
Jag skulle personligen använt minst tre batterier av bättre karaktär,
Man vill ju inte förstöra en så dyr förstärkare.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#17
det är precis det jag menar, men vad jag får höra från folket nu så är bilen igång så är det bara onödigt med massa extra batterier såvidare man inte tänker stå stilla och spela.
Sen att när man kör så  är det generatorn som man använder och då är det bara onödigt med massa extra batterier för då blir det bara dubbel belastning på generatorn.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2010
#18
Det är aldrig onödigt med extra batterier, men om du använder anläggningen normalt så räcker en stor generator och ett bra rejält batteri rätt så långt. Jag har dock själv ingen erfarenhet av just det steget så kan inte uttala mig om det, men till mina steg så gjorde det en hel del skillnad att stoppa i ett par extra batterier iaf! Fast då var det befintliga ett segt originalbatteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
25 augusti 2010
#19
Skit i att byta steg. Lägga penarn på extra batteri till det du redan har idag, ställ in steget "rätt", lägg pengar på riktigt bra dämpmatta och se till att du har rätt låda till din bil/basar, vad har du för CD spelare? Börja i den änden, skulle det inte räcka med detta så fundera DÅ på att byta steg.


1 400 Inlägg
25 augusti 2010
#20
LTM skrev:
det är precis det jag menar, men vad jag får höra från folket nu så är bilen igång så är det bara onödigt med massa extra batterier såvidare man inte tänker stå stilla och spela.
Sen att när man kör så  är det generatorn som man använder och då är det bara onödigt med massa extra batterier för då blir det bara dubbel belastning på generatorn.

Köper du ett så kraftfult steg så måste det finnas en baktanke med det, Att kunna spela snorhögt.
Eller har jag fel?

Och då räcker det inte med ett batteri och en vanlig generator på långa håll (vet av egen erfarenhet)
Så både generator och batteri måste upp graderas om du ska använda steget fullt ut. Om inte  (så är det bara onödigt att köpa detsteget) och bättre att behålla det du har.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com


Sök