3244
Sök

Byte av växellåda. Volvo 855.a 96.a

583 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#1
tjenare. tänkte byta olja i växellådan men hittar inte påfyllningshålet?
löste i Volvo boken att motorn även ska vara igång vid påfyllningen men hur mycket vågar man dra i den och hur mycket olja går det åt? köpt en liter idag kanske behöver mer?


120 Inlägg
23 augusti 2010
#2
Ta bort vänster hjul på bilen sen tar du bort innerskärmen så får du syn på lådan och där har du två st pluggar i lådan.. den undre tappar du ur oljan ur sen skruvar du dit den igen och så häller du i den övre tills det börjar rinna ut.. smile väldigt lätt.. du kanske bara behöver lyfta lite på innerskärmen för att se pluggarna.. hylsa 20 tror jag de ska vara.. smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2010
#3
Ska motorn vara igång när du byter olja i växellådan?

Jag hänger inte riktigt med... varför det?

Det går åt ca 2 liter olja.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

120 Inlägg
23 augusti 2010
#4
Motorn ska inte vara igång.. stäng av bilen, upp på pallbockar och sen av med hjulet..

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.

583 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#5
okej. i volvos skit bok står det att motorn ska gå på tomgång när man drar i den nya oljan hmm


120 Inlägg
23 augusti 2010
#6
okej.. känns lite sådär att köra något utan olja i.. jag har alltid haft bilen avstängd när jag har bytt olja i lådan och det har funkat för mig..  men du gör som du vill smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.

583 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#7
okej tack för hjälpen smile har en till fråga!:p

är det kopplingen eller växellådan om det är svårt och få i växel? vissa gånger det skit lätt och få i dom. vissa gånger jobbigare. om bilen inte är igång så går det även lätt. folk säger olika saker om detta. ska byta kopplingssats i veckan men funderar på om man ska behöva skaffa sig en nu växellådan med?hmm jobbet går på 8000kr och osäker på vad man ska göra hmm


120 Inlägg
23 augusti 2010
#8
jadu.. det kan va dåliga synkringar.. fast då borde det skrapa lite när du lägger i en växel.. det kan oxå vara dålig koppling, tryckplatta eller urtrampningslager.. det bästa är att byta hela kopplingssatsen.. du har inte satt på ett sportfilter som har råkat trilla ner över växelföraren?.. det problemet hade jag när jag bytte till sportfilter.. tongue

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.

583 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#9
okej. nix gör med det vanliga.  hmm


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2010
#10
Kan vara ingående axel som skapar friktion också.

Uppstår problemet när växellådan är kall?

I torsdags så tappade jag alla växlarna helt plötsligt.
Då hade clipset som håller ena växelföraren lossnat, och jag fick stripsa ihop skiten och körde från Sjöbo till Ystad till Lund till Helsingborg innan jag märkte några problem med växlarna igen när stripsen halkade av. tongue

Kolla såna enkla saker först innan du börjar fundera på att byta låda.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

583 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#11
okej. inte för jag vet vad det är då:p men när jag trycker ner kopplingen just i början så låtar det som fåglar. är det för kopplingen är slut? en bekant sa att det kanske räcker med spänna kopplingen. plus när jag kör och lägger i 1.an och ska åka iväg så tar kopplingen precis i slutet. den har tidigare tagit typ i mitten från helt nere till man har släppt den.  blir fan tokig att man inte har större garage så man kan dra ut skitet själv


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2010
#12
Du kan inte spänna kopplingen på dessa bilar, då den är hydraulisk.

När lamellen slits så fyller den själv på med lite mer olja för att kompensera slitaget, så du ska inte känna någon direkt skillnad.

Prova fylla på lite bromsolja och torrpumpa ett tag, eller låt bilen stå över natten så den får lufta systemet och se om du känner någon skillnad?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

583 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#13
okej. får testa detta senare idag:)



Sök