3639
Sök

Köpråd: Volvo S40 T4 vs Lexus IS 200 mfl

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2010
#21
JaggaChafen skrev:
Har under mina sex år som volvomek (Bilia) inte bytt en enda spindelled på s/v40 varken fasI eller fasII å inte ett enda motorfäste heller för den delen. Men det har väll blitt ca 10 pumpar men det va väldigt längesen jag gjorde det me.

Men fjädrar bak, bromsok bak, +ledningen till ABSen, spårstag, å en å annan som saknar signal till ena halvljuset från CEM

Jag har bytt några och sett många trasiga motorfästen, både undre och övre men övre har väl varit vanligast.

Autotech

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 september 2010
#22
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:

Svampig låda ? Det är samma M56 låda i både Fas 1 och Fas 2 sålänge vi pratar turbomodeller.

Volvo ändrade faktiskt på 2000punkter i lådan mellan fas1 och fas2 roll

1800 vill jag minnas men INTE lådan smile

Precis en M56 e en M56

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

724 Inlägg
3 september 2010
#23
Har haft en v40 T4 -03 den va jag riktigt nöjd med smile låga bra på vägen och va riktigt pigg och drog inte så mkt. lexus kan jag inget om och tänker inte uttala mig om den.


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2010
#24
Kolla Accord 2.4 Executive 03-06
190hästar o-1oo på ca 7 o en halv, drar under 0.9. All utrustning o grymt fin teknik och välbyggd. Stolar och växellåda är nog de bästa som finns.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

90 Inlägg
3 september 2010
#25
jahaja vad jag hört så hade jag förstått det som om fas1 hade en del sjukdommar också men men  smile

2 982 Inlägg
3 september 2010
#26
lexus alla dagar. s40 = plastig!
se för dig själv.

har haft s40 förut och det var inte favvo bilen direkt!
Senast redigerat av Rock-Star (3 september 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2010
#27
Rock-Star skrev:
lexus alla dagar. s40 = plastig!
se för dig själv.

har haft s40 förut och det var inte favvo bilen direkt!

Lexus IS är duktigt plastig inuti den med, även om den (med tanke på priset med all rätt) inte känns lika billig som S40.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
3 september 2010
#28
Eftersom Honda Accord har nämnts så kanske Mazda 6 (typ 2,3S) kanske också ska nämnas.

Håller själv på och "lurar" på bilar som ska se hyggliga ut, gärna lite roliga att köra och
vara halvsnåla i kombination med lite motorstyrka.

Saab 9-3 SportSedan (2002+)? Både snygga och relativt billiga (jämfört med tex Volvo S60).


1 482 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#29
Accorden va lite dyr. Mazda 6 är helt klart ett alternativ. Saab tänker jag aldrig köpa punkt slut.

Lutar ganska starkt åt en S40/V40 T4 just nu.

Edit: En lite äldre Subaru Impreza då? Eller en äldre Evo? Det måste ju vara kanonbilar åretrunt metanke på 4wd? Dom kostar ju rund hundringen också.
Senast redigerat av Noxxer (4 september 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

Cupra_
4 september 2010
#30
Och hur mycket kostar en evo att försäkra då? Skulle tro att lexusen framstår som rätt billig jämfört med de bilarna.. S/V40 är bra bilar, men bromsok bak och lite annat som övriga sagt kan vara bra att kolla på..

huh?
10 427 Inlägg
4 september 2010
#31
Mitsubishi Galant då?

Snygga på utsidan, insidan kanske inte 100% som sagt, stilig utsida.
Motorerna kanske inte är någon höjdare dock, värsta svensksålda är
V6:an på 160hk. Rätt så trevliga att köra. Ligger visserligen närmare
din undre gräns i pris då de inte finns nyare än 02/03.


huh?
10 427 Inlägg
4 september 2010
#32
Om du gillar S40 så borde ju den äldre Volvo C70 funka också
rent designmässigt. Osäker på om försäkringskostnaderna är mycket
högre än "normalt" men det borde ju vara ett hyggligt alternativ.

2,4t-motorn på 193hk borde ju vara ett acceptabelt pendlingsalternativ.

Exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C … =6&w=3

Edit:
Ingen sedan iofs.
Senast redigerat av steifan (4 september 2010)


1 482 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#33
Försäkringen på C70 vart mycket dyrare än s40 konstigt nog.. i försäkring.

Evo och impreza kostar ungefär lika mycket som Lexusen i försäkring.

Man ska tydligen inte få åka bekvämt till jobbet när man är under 25... tragiskt.

BLT Service
Theracords Music Label

90 Inlägg
4 september 2010
#34
Noxxer skrev:
Lutar ganska starkt åt en S40/V40 T4 just nu.

.

Du lär inte bli besviken ialla fall mycket trevliga bilar smile

bra komfort
rätt billig försäkring
hyfsad prestanda med liten bensin förbrukning

evo under generation 6 är o glömma IMO

95 Inlägg
5 september 2010
#35
The__dude skrev:
jahaja vad jag hört så hade jag förstått det som om fas1 hade en del sjukdommar också men men  smile

den första årsmodellen från 1998 hade en del barnsjukdomar, bl.a. med motorboxen. Jag körde +10000mil under 5år med en t4 från 1999 och det enda jag bytte var motorfäste, batteri, bromsbelägg och skivor och stötdämpare bak (som hade börjat läcka och låta). När jag sålde den för 3år sedan hade den gått över 18000 mil och hade inte någon rost. Motorn verkade skottsäker och hur driftsäker som helst.

2 982 Inlägg
5 september 2010
#36
steifan skrev:
Eftersom Honda Accord har nämnts så kanske Mazda 6 (typ 2,3S) kanske också ska nämnas.

Håller själv på och "lurar" på bilar som ska se hyggliga ut, gärna lite roliga att köra och
vara halvsnåla i kombination med lite motorstyrka.

Saab 9-3 SportSedan (2002+)? Både snygga och relativt billiga (jämfört med tex Volvo S60).

S60 kostade rätt mkt i drift o då tänker jag på att den drar rätt bra soppa/milen. Jag låg vid snäll körning på 1,2l/mil med 2,4t + automatlåda.


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2010
#37
Rock-Star skrev:
S60 kostade rätt mkt i drift o då tänker jag på att den drar rätt bra soppa/milen. Jag låg vid snäll körning på 1,2l/mil med 2,4t + automatlåda.

Fyfan, kan det stämma? Är det så generellt? Är ju 3-4dl mer än många andra motsvarande bilar. Jag kan inte förstå att folk i detta land envisas med att höja dessa bilar till skyarna...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 september 2010
#38
caromania skrev:
Rock-Star skrev:
S60 kostade rätt mkt i drift o då tänker jag på att den drar rätt bra soppa/milen. Jag låg vid snäll körning på 1,2l/mil med 2,4t + automatlåda.

Fyfan, kan det stämma? Är det så generellt? Är ju 3-4dl mer än många andra motsvarande bilar. Jag kan inte förstå att folk i detta land envisas med att höja dessa bilar till skyarna...

Mjaa autotmat är inte kung på bränsleekonomi men min föredetta S60 T5 gjorde jag lite mätningar på när den hade 330 Hkr och då var det inga problem att köra på 0.85 om man körde lungt.

Autotech

huh?
10 427 Inlägg
5 september 2010
#39
caromania skrev:
Rock-Star skrev:
S60 kostade rätt mkt i drift o då tänker jag på att den drar rätt bra soppa/milen. Jag låg vid snäll körning på 1,2l/mil med 2,4t + automatlåda.

Fyfan, kan det stämma? Är det så generellt? Är ju 3-4dl mer än många andra motsvarande bilar. Jag kan inte förstå att folk i detta land envisas med att höja dessa bilar till skyarna...

Användaren tobee hade ju en S60 AWD 2,5t -03 eller nåt, med automat.
Den drog lika lite eller mycket som hans tidigare BMW 330CI lustigt nog. wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2010
#40
En 3 liters sexa på 230 hästar tycker jag får dra mer än en turbofyra på 200.

Min Accord är på 2.4 liter, visserligen utan turbo men på 190hk. Den tycker det är jättekul att vara i vtec-registret mellan 6000-7500rpm så där är den ofta. Jag har aldrig, aldrig tankat mer än 0.95 hur jag än kört. Och då är den tung, 1600kilo drygt.

Min 820 har kanske 220hk nu, en turbofyra på visserligen "bara" 2liter, men den drar sällan över 0.95-litern heller.

Volvos värde rasar, förlåt varar eller hur var det gamla ordspråket?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök