3158
Sök

Volvo 850 T5 Uppfräschning| [ 02-14 ] Nu är bilen såld!

Forummoderator
26 299 Inlägg
25 april 2011
#261
lillkjell skrev:
AirOne skrev:
Ursäkta den dumma frågan men kan man ta lös spridarkåpan och köra utan den tills man har polerat upp den?
Ja klart du kan göra det!
Okej..bra att veta, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

930 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#262
Självklart ja:) kåpan sitter ju inte fast i railen, den poppar du ju ut för sig:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Forummoderator
26 299 Inlägg
26 april 2011
#263
Jimpstyle skrev:
Självklart ja:) kåpan sitter ju inte fast i railen, den poppar du ju ut för sig:)
Grett! Då ska jag plocka lös den och börja polera!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

930 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#264
Här kommer en liten uppdatering med lite bilder på vad som gjordes i helgen:)
A stolpar lackade
Bas inkopplad
Satte dit spridarkåpan
Och böt handtaget på handsfacket då det var av, ingen bild på detta!

Har nu lackat a stolparna så dom är nästan i samma färg som innan, lite mörkare och lite blankare bara:)
http://img28.imageshack.us/img28/8061/dsc5080u.jpg

http://img251.imageshack.us/img251/586/dsc5075d.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/4346/dsc5067.jpg

http://img864.imageshack.us/img864/6084/dsc5093.jpg

Kopplade in basen i bilen:) Kablarna ska gömmas undan när jag kommer på något bra sätt att göra det på:) Gillar Rosa kablar;)
http://img132.imageshack.us/img132/5049/dsc5094.jpg

Dls Steget:)
http://img130.imageshack.us/img130/8533/dsc5097.jpg

steget till framsystemet fick bli här uppe, ska eventuellt sätta en hel skiva framför basen och allt sen så att bara dls steget syns:)
http://img841.imageshack.us/img841/9651/dsc5099.jpg

Framifrån med sätena fällda
http://img97.imageshack.us/img97/4572/dsc5105.jpg

spridar kåpan
http://img850.imageshack.us/img850/490/img0796r.jpg

http://img40.imageshack.us/img40/7131/img0810xu.jpg

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Large Cap
1 816 Inlägg
27 april 2011
#265
Det blev snyggt smile
Lär bara höra om du har någon aning om detta.. Är det bara på import 850:isarna det är övergående tryckrör? Polarens 2.0 t har likadant medans jag som har en Sv-såld har de där gamla vanliga.

930 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#266
Westergren skrev:
Det blev snyggt smile
Lär bara höra om du har någon aning om detta.. Är det bara på import 850:isarna det är övergående tryckrör? Polarens 2.0 t har likadant medans jag som har en Sv-såld har de där gamla vanliga.
Tackar:) Nja det har inte med det att göra utan det beror på årsmodellen, tror det är fram till tidiga 95:or som har överliggande:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#267
Har nu sett den sista tiden att bilen börjat ryka lite blå vitt. Så som när man kör på hög växel i lägre fart tex på 5an i 50-60 kanske sen växlar ner till 3an och gasar på så har jag sett att det kommer lite blåvit rök bakom när man sen släpper av, det är i liknande situationer iallafall, har hört att detta skulle kunna vara av flera orsaker så som att turbon börjar ge sig, topp packningen, ventiltätningarna. Vad tror ni?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 maj 2011
#268
Drar han något mer i oljeväg?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Large Cap
1 816 Inlägg
2 maj 2011
#269
Skulle med största sannolikhet tippa på att det är turbon som sjunger på sista versen!

1 277 Inlägg
2 maj 2011
#270
turbon, blockpackning eller ventiltätningar är vanligast

2 452 Inlägg
2 maj 2011
#271
är så här det röret kom orginal på dom tidiga 94or som man hittar går att köpa på volvo med det röret är i för sig inte billigt...kam man lika gärna köpa kitet av dot 88 blir billihgare än volvo....volvo tog bort det för det var för bra ....

döden kommer tillbaka

930 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#272
AirOne skrev:
Drar han något mer i oljeväg?
Jag kan ju säga att den läcker olja som ett såll, har inte räknat hur mycket men får väll fylla på cavarannan månad. det är helt oljigt på motorblocket och kringliggande och det har den gjort sedan köp men har trott att det kanske kunde läkt från oljelocket. Har egentligen inte en aning om vart det kommer ifrån då det är olja överallt.

turbodeath skrev:
är så här det röret kom orginal på dom tidiga 94or som man hittar går att köpa på volvo med det röret är i för sig inte billigt...kam man lika gärna köpa kitet av dot 88 blir billihgare än volvo....volvo tog bort det för det var för bra ....
Så du menar att turbon gått sönder på grund av det överliggande tryckröret?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Large Cap
1 816 Inlägg
2 maj 2011
#273
Jimpstyle skrev:
Så du menar att turbon gått sönder på grund av det överliggande tryckröret?
Tror det va svaret på min fråga, inget med turbon att göra smile

2 452 Inlägg
2 maj 2011
#274
var bara svar när röret kom har inget att göra med varför turbon gått sönder...

döden kommer tillbaka

72 Inlägg
2 maj 2011
#275
Gör en rejäl motortvätt även underredet, Lite lättare att se vart oljan kommer ifrån då. Att den blåryker kan ju som sagt bero på lite olika saker, men börja med att kolla upp turbon! Hoppas det löser sig! Mvh

930 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#276
Westergren skrev:
Tror det va svaret på min fråga, inget med turbon att göra smile
Ahaa sorry:)

Markuiis skrev:
Gör en rejäl motortvätt även underredet, Lite lättare att se vart oljan kommer ifrån då. Att den blåryker kan ju som sagt bero på lite olika saker, men börja med att kolla upp turbon! Hoppas det löser sig! Mvh
Jo jag får ta att försöka göra det bara det att det är ju inte så smidigt att komma ut åt göra rent där under bara

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

214 Inlägg
3 maj 2011
#277
Kul projekt. Blev lite sugen att sätta igång med min T5 men... ähh, vet inte...
Anyway!
Har lite tips på vad det kan vara angånde dina problem du beskriver.

Kolla den här tråden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196042
Var nämligen samma problem på min med olje returen. Drog ofantliga mängder olja. Annars är oljelocket en ganska vanlig bov i dramat men iom att du säger att den blåryker så misstänker jag oljereturen. Iallafall billigare att prova byta den än att byta turbo:P


Om lambda lampan börjat lysa helt tvärt så är det risk för att LMM är trasig. Själv fick jag det problemet när bilen inte ville starta i vintras men efter en långkörning så släcktes lampan.

930 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#278
blixtn skrev:
Kul projekt. Blev lite sugen att sätta igång med min T5 men... ähh, vet inte...
Anyway!
Har lite tips på vad det kan vara angånde dina problem du beskriver.

Kolla den här tråden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196042
Var nämligen samma problem på min med olje returen. Drog ofantliga mängder olja. Annars är oljelocket en ganska vanlig bov i dramat men iom att du säger att den blåryker så misstänker jag oljereturen. Iallafall billigare att prova byta den än att byta turbo:P


Om lambda lampan börjat lysa helt tvärt så är det risk för att LMM är trasig. Själv fick jag det problemet när bilen inte ville starta i vintras men efter en långkörning så släcktes lampan.
OKej, lambda lampan har ju lyst ända sen jag köpte den, och fick ut felkoder på luftmassemätarn och adaptiv lambareglering, så jag köpte ny lmm och nollställde sedan, och efter elmia när jag stog i dragläge i en uppförsbacke ett tag så började lampan lysa igen och då kom bara felkoden 232 som då är adaptiv lambdareglering tomgång övre eller undre gräns. kollade lite och letade efter lite spruckna slangar, hittade en slang som var helt av, vet inte riktigt vad den går till men tror den hör till vevhusventen. så jag böt ut den och nollade igen och har lampan har inte börjat lysa än på 2 dagar iaf, har iofs inte stått i dragläge eller på tomgång en längre stund för att se om den börjar lysa igen, men det var precis som den hoppade i något felsäkert läge. men men.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#279
Men om jag nu skulle komma fram till att det är turbon som måste bytas så måste ju med stor sannolikhet båda lambdasonderna bytas också, men vad behöver man köpa och göras vid byte av turbo. om jag måste byta ut så har jag funderat på att sätta dit en 18T istället för den lilla 13G som jag tror sitter på denna pga att den är en 2.0. men är det bara köpa en 18T sätta dit och sen se glad ut? eller krävs det några andra modifikationer?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#280
ingen som har något svar?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643


Sök