3340
Sök

Slutsteg får ingen ström när stereon hoppar igång!

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tja,

Ny på forumet...

Till problemet, har kopplat in slutsteg + bas i bilen och det har alltid funkat utmärkt.
Jag ökade dock "Gain" på steget lite och märkte att något inte klarade av att driva paketet.. ( Min Uppfattning ) så jag sänkte "Gain" igen och då funkade det igen, men nu till det verkliga problemet... stängde av bilen en kväll, kom ut morgonen efter och så var det helt dött.. kollade alla säkringar och dom var hela så jag drog fram Multimetern mina resultat blev såhär:

STEREO AV.
Rem: 12,4V
+/-: 12V

STEREO PÅ.
Rem: 12V
+/-: 0,8V

Så jag ber om hjälp här på forumet för jag är stum vad som gäller svar på detta.. kan också säga att jag kollade batteriet och fick summan 12,4V(Tändning) 13,5V(Bilen igång)

Tack på förhand mvh totaL-

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#2
Kan också tilläga att jag mätte med multimetern på stegets +/- och Rem. och mätte en gång på jordpunkten också, har också mätt kablarna framme i stereon och allt verkar vara som det ska förutom när stereon går igång, högtalarna som är kopplade på stereon funkar bra (bara steg + bas som inte funkar) Power lampan lyser och protection lyser inte, sakerna är av märket Mutant.

STEREON: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9092.4686/

STEG+BAS: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9472.3366/
Senast redigerat av totaL- (25 augusti 2010)

21 761 Inlägg
25 augusti 2010
#3
Innan du slår på stereon igen så ska du först av allt plocka loss lågnivåkablarna ur steget, risken finns att stegets jordkontakt är dålig och då kan signaljorden i stereon gå sönder när du försöker starta steget.

Om det var vid steget du mätte upp 0,8 V så får du kolla jordkabeln, sätt minusmätpinnen på en plåtren karossdel och slå på stereon. Är spänningen fortfarande dålig så bör du även mäta före/efter säkringshållaren är bra att göra. smile

87 Inlägg
25 augusti 2010
#4
Det låter ju skit flummigt, jag fattar inte hur strömmen kan försvinna när stereon är på, men har du 12v i remoten även när stereon är av? I sådana fall ska ju steget vara "igång" hela tiden.

De skulle ju kunna vara kabelbrott någonstans, har egentligen inget vettigt svar men det ska bli intressant att veta var det är, när du löst detta.

X.s.s

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#5
Okej, har testat och mäta olika Jordpunkter på bilen och får samma resultat 0,8V när stereon är igång och lite över 12V när stereon är av, Rem. visar alltid 11,5V-12,4V.. kan ju också säga (vet inte om det kan vara det, men kanske värt att ta upp) att jag smällde igen en bildörr samma kväll som det gick sönder, och tänkte inte på det då men har för mig att det slutade "Basa" redan då, (bilen var igång när jag stängde dörren).

Glömde skriva att stereon är av märket SKIT ( Avant köpt på netonnet för 800kr.. ) billigaste med usb och låg-nivå jag kunde hitta precis när jag skaffat bil.
Senast redigerat av totaL- (25 augusti 2010)

21 761 Inlägg
25 augusti 2010
#6
Eftersom spänningen fortfarande är låg när du mäter på olika jordpunkter så får du misstänka säkringen/säkringshållaren i nästa steg. Mät "bakåt" i spänningskedjan så hittar du felet. Låt stereon vara påslagen hela tiden så att det blir belastning i kablarna, annars hittar du nog inte felet. smile

87 Inlägg
25 augusti 2010
#7
Du har inte "fuskat" när du kopplat ihop det? Typ tejp och utan ISO-kontakter? Då kan ju nåt ligga och jorda. Du får väl riva isär hela spektaklet, och leta:/

Stereon brukar ju kunna funka även om den är billig:P Men en ny stereo är nog inte fel, dår får du ju förhoppningsvis starkare lågnivå-signal också, slipper du maxa gainen.

Frågan är, ska remoten verkligen ge 12volt? Ska den inte skicka typ 3-6 volt?

X.s.s

21 761 Inlägg
25 augusti 2010
#8
Remoten ska ge ut typ 11-12 V med motorn av, kan skilja mellan olika fabrikat verkar det som. Min JVC ger alltid ut ca 1,3 V lägre remotespänning än matningsspänningen till stereon. smile

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#9
Okej, skall mäta vidare ;P har fått ihop mina kopplingar hyffsat bra tycker jag men visst har jag tejpat mellan sladdarna till säkringshållaren för jag trodde det behövdes smile kablarna till ISOkontakten lossade jag på och satte ihop var för sig igen snyggt och prydligt men fortfarande ingen respons från stegets sida,

(Beställde en pioneer deh-4200sd härom dagen, vet inte vad det är för skit kanske du/ni kan svara på ;P)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2010
#10
Vad har du för typ av säkring på pluskabeln till steget/basen? Om det är en AGU (glasrörssäkring) så kan du börja med att testa å byta den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
25 augusti 2010
#11
Som sagt, kolla vid säkringen och säkringshållaren.

"Tejpat mellan sladdarna" låter ju inte som en bombsäker inkoppling av sakerna i mina öron, om jag nu får vara lite kritisk. wink
Senast redigerat av Drönirettab (25 augusti 2010)

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#12
Önskar jag visste vad du menar, men min säkringshållare + säkring ser ut som på bilden(Länken) http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6228.4704/

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Som sagt, kolla vid säkringen och säkringshållaren.

"Tejpat mellan sladdarna" låter ju inte som en bombsäker inkoppling av sakerna i mina öron, om jag nu får vara lite kritisk. wink

Haha, mjoo men var ju inga glapp någonstans eller så var mest för extra "protection" som jag tejpade, har kopplat massor av gånger innan i olika bilar så har lärt mig med tiden på ett ungefär, dock så är jag inte så bra på den mer komplicerade EL-biten som detta problem tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2010
#14
Ser ut att vara en glasrörssäkring, men enklast är ju ifall du knatar ut till bilen och kikar, den kan vara trasig även fast den ser hel ut. En glasrörssäkring består av en smälttråd som sitter mellan två metallkopplar, runt tråden sitter ett glasrör (eller plast), därav namnet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

11 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#15
ChriZtoffer skrev:
Ser ut att vara en glasrörssäkring, men enklast är ju ifall du knatar ut till bilen och kikar, den kan vara trasig även fast den ser hel ut. En glasrörssäkring består av en smälttråd som sitter mellan två metallkopplar, runt tråden sitter ett glasrör (eller plast), därav namnet.

Okej, jo den ser hel ut men skall kolla säkringen lite mer noga!.. men borde stegets Power-Lampa verkligen lysa om säkringen gått åt skogen ?

87 Inlägg
26 augusti 2010
#16
Jag tycker det är konstigt att det slutade fungera av att du stängde dörrn. Det borde ju ha med "dörrsmällningen" att göra.

Pioneer stereon tror jag kommer spela kanon, men då måste du ju ha resten utav grejerna startklart:/

Powerlampan på steget ska ju inte lysa om säkringen har gått, en del steg har ju en RMT lampa som visar att remoten ger ström, du har inte en sån?

X.s.s

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 augusti 2010
#17
totaL- skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ser ut att vara en glasrörssäkring, men enklast är ju ifall du knatar ut till bilen och kikar, den kan vara trasig även fast den ser hel ut. En glasrörssäkring består av en smälttråd som sitter mellan två metallkopplar, runt tråden sitter ett glasrör (eller plast), därav namnet.

Okej, jo den ser hel ut men skall kolla säkringen lite mer noga!.. men borde stegets Power-Lampa verkligen lysa om säkringen gått åt skogen ?

Ja glasrörssäkringar kan jävlas rejält, kan gå igenom nog med ström för steget att gå igång men sen så blir det för mycket belastning på säkringen, spänningen sjunker och steget slår av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 augusti 2010
#18
54jm00n skrev:
Jag tycker det är konstigt att det slutade fungera av att du stängde dörrn. Det borde ju ha med "dörrsmällningen" att göra.

Pioneer stereon tror jag kommer spela kanon, men då måste du ju ha resten utav grejerna startklart:/

Powerlampan på steget ska ju inte lysa om säkringen har gått, en del steg har ju en RMT lampa som visar att remoten ger ström, du har inte en sån?

Det kan den mycket väl göra ändå, har den lossnat vid en utav locken så kan det ge kontakt ändå men bara tillräckligt för att kunna ge steget lite ström för att lysa (dock är det i väldigt udda fall).
Men som så många andra sagt byt säkringen och börja sen att felsöka resterande om inte säkrings bytet fixade det.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

11 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#19
Okej, kanske låter som ett dumbass nu men var ute och gav ett försök med multimetern och upptäckte att med stereon igång (Steget går igång) så får +'en framme vid säkringen(säkringshållaren) spänningen:

Framför säkringen(närmast batteriet): 12V
Bakom säkringen(mot stegets sida): 0,8V

Som sakt kanske är ett dumbass som frågar men då är det vell säkringen eventuellt säkringshållaren som är kass ? :$

Är inte helt dum men säkringen såg hel och ny ut därför jag frågar ändå...
Senast redigerat av totaL- (26 augusti 2010)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 augusti 2010
#20
totaL- skrev:
Okej, kanske låter som ett dumbass nu men var ute och gav ett försök med multimetern och upptäckte att med stereon igång (Steget går igång) så får +'en framme vid säkringen(säkringshållaren) spänningen:

Framför säkringen(närmast batteriet): 12V
Bakom säkringen(mot stegets sida): 0,8V

Som sakt kanske är ett dumbass som frågar men då är det vell säkringen eventuellt säkringshållaren som är kass ? :$

Är inte helt dum men säkringen såg hel och ny ut därför jag frågar ändå...

Även om säkringen ser hel ut så kan den vara kass.. gissar starkt på att säkringen är trasig.
Testa byt den och se om det hoppar igång.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök