2793
Sök

Ford sierra vatten försvinner?

3 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjoo.
Har en sierra där de bubblar i vatten behållan, de kokar inte vattnet är kallt men bubblar ändå?
När ja har kört en bit så har de pyst ut vatten från locket från behållan.
Va kan göra så de blir sånt övertryck?

Och sen undra om någon vet några vanliga fel till att tempmätaren inte funkar som den ska, går upp en liten bil sen stannar där?


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 augusti 2010
#2
Bubbelvatten i expansionskärlet vid kall motor innebär allt som oftast en blåst topplockspackning... Har man känslig näsa kan man kanske känna att det luktar avgaser i expansionskärlet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

354 Inlägg
29 augusti 2010
#3
japp, låter som ett klart fall.. Toppackningen! smile



MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

5 111 Inlägg
17 oktober 2010
#4
Är det med dohc-motorn så är det väl generalfel på dem med toppar och packningar som far. sad


50 Inlägg
17 oktober 2010
#5
ajdå, min är också en doch, behöver man bry sig eller det håller över vintern? det är ju endel jobb med att lyfta toppen

Rocknroller
296 Inlägg
17 oktober 2010
#6
Myshenke skrev:
ajdå, min är också en doch, behöver man bry sig eller det håller över vintern? det är ju endel jobb med att lyfta toppen

Man gör det på en dag. max två smile Min första topp jag lyfte tog mig ca 5timmar och hade aldrig tagit av en topp innan

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

50 Inlägg
17 oktober 2010
#7
På en ford sierra alltså? Är det inte svårt med kamrem och denhär biten? Har skruvat mycket på 1-cyl crossmotorer dock men inte mer än 2 ventiler...

170 Inlägg
18 oktober 2010
#8
TedHermansson skrev:
Tjoo.
Har en sierra där de bubblar i vatten behållan, de kokar inte vattnet är kallt men bubblar ändå?
När ja har kört en bit så har de pyst ut vatten från locket från behållan.
Va kan göra så de blir sånt övertryck?

Och sen undra om någon vet några vanliga fel till att tempmätaren inte funkar som den ska, går upp en liten bil sen stannar där?

Att tempmätaren ej går upp som den skall kan ju bero på att det sitter fel tempgivare på den så har jag haft på en av mina fordar.Men jag tycker det låter som ett solklart fall att topp packningen har gått för dig.
Om man kör ändå kan topplocket gå sönder också

50 Inlägg
18 oktober 2010
#9
Har kollat upp en sotningsats med allt som behövs men frågan är om man behöver plana toppen ? För min går bra i motorn förutom att det bubblar och blir tryck i vattnet.

Behöver man byta något mer när man har av toppen? tex bultar?

Har ingen erfarenhet av sånthär så tacksam för svar! smile

170 Inlägg
18 oktober 2010
#10
Det tror jag inte man behöver göra men det kan ju vara bra att göra det för att vara på den säkra sidan

Oturen själv
593 Inlägg
18 oktober 2010
#11
Kamkedja på dohc motorn smile Ganska snabbt å passa på att byta kedja, spännare + glidningar när du är igång. en tusenlapp som är värt endel om du ska behålla bilen ett tag.

Brum

Rocknroller
296 Inlägg
19 oktober 2010
#12
Myshenke skrev:
Har kollat upp en sotningsats med allt som behövs men frågan är om man behöver plana toppen ? För min går bra i motorn förutom att det bubblar och blir tryck i vattnet.

Behöver man byta något mer när man har av toppen? tex bultar?

Har ingen erfarenhet av sånthär så tacksam för svar! smile

Ställ toppen på epp plant underlag och försöke vicka den eller hur man ska säga går det inte att vicka så är den rak man kan också ta en stålskala(linjal)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 oktober 2010
#13
Myshenke skrev:
Hmm... ska ut och spänna bultarna och hoppas på ett mirakel wink Det skulle ju bara vara en billig vinterbil ...

Till toppen eller? Har det en gång börjar läka så hjälper det inte att dra åt skruvarna. Dessutom ska de dras med rätt moment och i rätt ordning så du kan förstöra mer än det gör nytta och du går där å drar i dragskaftet smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Hamster
817 Inlägg
19 oktober 2010
#14
Sierra DOHC topparna ska alltid planas och provtryckas. Dom är extremt känsliga.
Sim nån skrev, det är kamkedja i dom motorerna.


Hamster
817 Inlägg
19 oktober 2010
#15
Myshenke skrev:
Det låter som man knappt kommer under 2500 kr iaf... Sotningsats på sammanlagt 1500, slipning av toppen om den är skev kostar ca 700 ... Det är inte bilen värd med tanke på nyinköpt och jag inte vet om där är mer som behövs lagas..  Tack för hjälpen iaf! smile

Billigare att skaffa en bättre beg motor. Dom kollar ju motorerna så att dom är ok.



Sök