3294
Sök

Tips angående Nissan 200sx vad är bra, vad är dåligt med bilen?

420 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Hey grabbar, hoppas ni har en jävla bra dag smile

Efter mycket chit-chattande med polare och fram och tillbaka på forums så har jag bestämt mig för ett vinter-projekt ---> Nissan 200SX projekt. Varför? Jo, för det första så älskar jag utseendet på bilen och att det är japanskt, de går att drifta med och de åker som ett skott smile. Andra anledningar är också att jag har hört de är bra att ha som första meck bil ?? (osäker här dock, kom gärna med förslag).

Jag har lite sådär kunskap, jag sitter och läser en bok som heter Fordon : System Motor som jag lånade från stadsbiblioteket där de berättar vilka delar det finns i en bil och vad de olika delarna gör och varför de finns. Sedan så har jag vänner på garaget och forumet som jag hade tänkt ta hjälp av. Jag har inte många vänner som meckar just me bilar utan som jag sa i min förra tråd så sitter de flesta hemma med chipstuttar och spelar world of warcraft. Så ni är de enda jag har som jag hade tänkt mig använda av.

Ifall ni har fler tips om hur jag kan utöka min kunskap så tackar jag och bugar i förväg ifall ni kan lägga ett PM.  Det kan vara allt från: "Köp den och den boken, den lärde mig mycket" eller "Titta på denna filmen(och då menar jag inte F&F.", eller helt enkelt bara " Köp din nissan och byt delar"  ... precis vad som helst som ni tror kan hjälpa mig smile

Har ett par frågor som jag hoppas jag kan få svar på, från er, erfarna meckare med mycket kunskap och tålamod.

1. Hur lätt är det att reparera samt byta ut delar på denne bil? Behövs det mycket kunskap eller går det att lära sig själv?

2. Går dom lätt sönder? Isåfall vad och varför?

3. Finns det billiga delar och är dom lätta att hitta?

4. Vilket miltal ska jag satsa på när jag köper bilen? (självklart så förstår jag så lågt som möjligt men vart går gränsen mellan en okej 200sx och en mer sliten 200sx)?

5. Någon speciell årsmodell man ska satsa på?

6. Vet inte om ni kan svara på denna fråga direkt men, vilka delar bör man börja byta, vad är lättast att börja med helt enkelt?

Det var de frågorna jag hade för nu ^^ .. kommer att fylla på ifall jag kommer på fler. Jag hoppas ni tar tråden seriöst och försöker hjälpa mig så mycket ni kan när ni kan och har orken för det smile Kommer lägga upp ett projekt också när jag köpt bilen för er som vill följa och se hur det går men mest så att jag kan ställa frågor och se hur och vad jag kan göra för att reparera/byta ut denna del på bilen.

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar och ha en fortsatt trevlig dag smile MVH - Dany!

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

STREETRACER
892 Inlägg
31 augusti 2010
Här står rätt bra info.. http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=69

1.jag tycker den är lättmekad..
2.vevlager o ramlager (står i länken)
3.är väl inte svårare än till nån annan men NOGS.se är juh ett hett tips smile
4.Miltalen spelar mindre roll om den bara är använd med vett o oljekyl osv smile
5.har hört att den första skulle vara dålig men blev bättre vid 90-91?(osäker på detta)
6. Du får nog specifiera dig lite på hur du menar?  menar du i trimväg elr renovering?

btw min 200 är till salu,skicka PM vid intresse på den..

hoppas det hjälpte dig lite iaf smile

MvH
Senast redigerat av Sketstopp24v (31 augusti 2010)

Bmc Crew

420 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Sketstopp24v skrev:
Här står rätt bra info.. http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=69

1.jag tycker den är lättmekad..
2.vevlager o ramlager (står i länken)
3.är väl inte svårare än till nån annan men NOGS.se är juh ett hett tips smile
4.Miltalen spelar mindre roll om den bara är använd med vett o oljekyl osv smile
5.har hört att den första skulle vara dålig men blev bättre vid 90-91?(osäker på detta)
6. Du får nog specifiera dig lite på hur du menar?  menar du i trimväg elr renovering?

btw min 200 är till salu,skicka PM vid intresse på den..

hoppas det hjälpte dig lite iaf smile

MvH

Du har ju en jättefin 200sx, skulle jag köpt den så hade det bara varit att tuta och köra haha wink vill ju lägga ner lite arbete på den. tack så jättemycket för dina svar förresten smile ska ta en titt på länken nu också smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Sök