Du har ju redan fått svar av Martin.
Det jag vill påminna dig om är att det finns alternativ till din PC och GPS med USB.
Det ena är att redan från början satsa på en GPS med Bluetooth. Finns flera stycken hos Dustin.
OBS att det finns en äldre NMEA 0183 v. 2, och en nyare v. 3.
Fördelen med Bluetooth är ju att du slipper kabeln och alltså lättare hittar lämplig plats för GPS:en. Jag lägger den i bakrutan. Det finns ju bilar som har någon slags solskydd i framrutan som inte släpper igenom GPS signalerna
Det andra är att man kan använda GPS med Bluetooth tillsammans med en mobiltelefon försedd med program. Jag har gått igenom marknaden beträffande navigeringshjälpmedel, eftersom vi skall köra från Stockholm ända ner till Sevilla. Nåja, vi ska hålla cirka på en månad.
I alla fall, dels vill jag ha ett system som dirigerar mig igenom Tysklands motorvägar, dels vill jag ett system som jag kan bära med mig i Spaniens storstäder.
Jag använder Microsofts Autoroute 2006 på PC:n för att planera resvägen.
Via Telia tog jag ett abonnemang på deras navigering. I de 1000-1500 kronorna ingick en GPS mottagare, Bluei, samt tre månader av Wisepilots program.
Jag har inte förlängt Wisepilot då det kostar ca 100:- i månaden. I stället har jag gått inför ett som heter Nav4All som är gratis till 15/8 men sedan kostar det någon hundring om ÅRET.
Båda programmmen använder en server för att beräkna vägen, med den skillnaden att Nav4All laddar inte ner hela kartan, utan endast körinstruktioner i text. Det bör göra att GPRS-kostnaderna från Spanien till Sverige inte blir allt för betungande.
GPS:en väger ca 70 gram, och mobilen jag tog, Nokia 6680, väger 150 gram. Jag ville ju tvunget också kunna läsa mail och ha 3G i telefonen. Men det finns massor med Nokia-telefoner som har Java och kan köra dess navigeringsprogram.
Länk:
http://www.nav4all.com/