3196
Sök

Dags att fixa rosten plus lack, behöver tips

konstruktör
16 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, är ny på forumet och detta är mitt första inlägg.

Har en Mercedes CLK 230 årsmodell 99. Färgen är något som heter "midnattsblå", vilket är en mörk mörk blå-nästan svart, något skimrande metallic...

Det har nu dykt upp rost på några ställen och jag vill åtgärda detta fortast möjligt.
Jag har rost runt samtliga skärmar och lacken har där spruckit upp lite smått. Har några bubblor längst ner vid kanten på båda dörrarna och samma sak på motorhuven längst ner precis ovanför strålkastaren. Har även en liten skada under bensinlocket på ca 5x5mm som fått rost i sig. Vill även fixa några stenskott på huven.

Har kollat med många olika bilfirmor, rostskyddsfirmor osv... har förstått att det bästa är att byta ut plåt eftersom rost alltid kommer tillbaks förr eller senare... Att lämna in bilen med mina skador blir för dyrt för mig så har tänkt att försöka fixa det själv...

Har läst på lite forum och olika guider... skriver upp ungefär det jag tänk göra så får ni gärna komma med tips hur det blir så bra som möjligt... samt ropa till om jag har fått något helt om bakfoten...

1) Blästra
Tänkte köpa en blästerpistol på jula eller någon liknande affär för ca 100-200kr. Får låna en kompressor av någon, sen punktblästra de drabbade områdena. Förstått att man verkligen ska se till att all rost försvinner helt och vara riktigt nogrann i detta moment.
Var hittar man sand till blästraren? Finns det olika sorters sand? Hur doserar man den så att mängden sand blir lagom?
Några andra tips gällande blästring?

2) Grundfärg
Maskera lister ordentligt, rengöra med t-sprit, sen använda grundfärg.
Tips på grundfärg som man skall använda? Kom gärna med länkar...
Ska man maskera ut området man ska måla grundfärg med eller spraya och försöka "tona ut" ?
Hur många lager skall man köra? Ska man polera emellan lagerna?

3) Orginalfärg
Eftersom jag har en lite udda färg undrar jag hur jag bäst skall få så lite nyansskillnader som möjligt?
Skall jag försöka hitta färgkoden och beställa? Beställer man då från mercedes, eller varitfrån hittar jag färgen? Eller skall man åka med bilen någonstans och be dem blanda färg åt en? Tänker att lacken på min bil måste slitits lite efter 11år och blivit solblekt osv...
Vad ska man räkna med att betala för färg? Får man färg till airbrush eller på burk? Ungefär hur mycket färg kan tänkas att jag behöver?
Har förstått att jag ska spraya många tunna laget för att förhindra rinn?

4) Putsa upp
Polera ut skarven och få bort färgdamm och liknande.
Sist avsluta med polish...
Några tips på medel att använda?


I vissa forum har jag läst att man skall anvädna klarlack och vissa säger att man ska skita i det.... vad gäller? När isåfall kör man med klarlacken? Sist efter orginalfärgen ?

Vore väldigt tacksam för lite hjälp och lite mer info till en nybörjare smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
7 september 2010
#2
Låt det vara eller lämna det till ett proffs. kommer bara se värre ut efter att du har varit o rostlagat själv


2 624 Inlägg
7 september 2010
#3
Orginalfärgen finns på Mercedes ja. har även köpt där till min. smile och det kommer bli skillnad om du inte lackar om hela bilen. lev me det eller lämna till nån lackfirma. tongue

Sen tänk även på att rosten kommer komma tillbaka. så det absolut bästa är att byta skärmarna osv till rostfria sådanna.
Senast redigerat av martinn (7 september 2010)


hellre avåkt än frånåkt!
51 Inlägg
7 september 2010
#4
det kommer inte se värre ut efter att du varit på o kladdat själv, men resultatet blir aldrig perfekt. det kommer heller inte hålla jätte länge om du inte e väldigt noga o använder dig av de rätta metoderna. men nått år eller ett par kan din lagning hålla om du lägger ner lite möda. smile tyvär så kommer det att synas mer eller mindre vid nytvätt och dagsljus beroende på var du väljer att laga.

men vill du göra det snabbt o billigt själv med någolunda resultat så gå in på http://www.jarbofargochlack.se/se/grp/spraykit.php o uppge namn o färgkod på originalfärgen.

tänk på att inte ta för stora ytor runt t.ex skärmarna. övre skärmkanter e nog det värsta o dölja. (om inte omöjligt) men trösklar o andra ytor där det ligger lister emellan är det egentligen inga problem alls med! då passar denna metod utmärkt för den snåle smile kan nästan lova att har du någolunda OK skick på din lack så är det ingen som skulle märka. om lister finns emellan då..
men men du måste vara oerhört försiktig varesig du väljer att blästra eller sandpappra de små ytorna där det släppt. har du rost så kan du antingen slipa litegrann, blästra ner det eller ev lägga på lite rostätare. glas är det bästa du kan köra din bläster på.

när du sen har rengjort, lagt o slipat ner grunden (lägg spackel om de e illa) så ska du vara jävligt noggrann med att maskera just på gränsen där du blästrat/slipat ner. lägg ca 5 lager färg där sedan utökar du med ett par millimeter in på den äldre lacken där du ej lagt primer. detta för att delvis dölja övergång från gammal till ny o inte skada den gamla allt för mkt då du ska på med våtslippappret. efter allt har torkat så kör du väldigt försiktigt med pappret K1200 eller högre ett par gånger mkt löst så att det jämnas ut något spec i kanterna av skikten. ser du att den börjar tunnas ut o bli vit undertill så har du slipat alldeles för mkt o det är bara att börja om eller fundera på o inte lackera hela delen i ett svep istället....
sen ska klarlacken på. kör ett par lager här med o polera på det så blir det säkert bra smile det är iallafall bättre än att göra ingenting. lämnar du den som den e över vintern så är det ingen vacker syn när du drar ut den till sommarn vill jag lova. värt ett försök. funkar det inte så lacka hela delar.

obs TUNNA lager primer!! minst 2dm ifrån med burken.

konstruktör
16 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#5
tack så jättemycket för hjälpen.... smile

hellaflush!
1 266 Inlägg
8 september 2010
#6
ha någon bra rostskyddande grundfärg. O spackla upp där du blästrat och är ojämnt. Blästra myckte noggrant så ska du se att de håller ett bra tag smile Ska inte se något svart kvar på plåten.


konstruktör
16 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#7
Har ni tips på någon bra rostskyddande grundfärg samt spackel om det behövs... ?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
14 september 2010
#8
track10 skrev:
Har ni tips på någon bra rostskyddande grundfärg samt spackel om det behövs... ?

spackla på plåtren yta, sen washprimer på övrig plåtren yta, sen slipgrund på det.


konstruktör
16 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#9
tack alla... ska försöka styra detta nu i helgen...

sammanfattning på en rostguide... hoppa gärna in om jag fått något om bakfoten eller i fel ordning.
tänkte ta lite bilder efter varje moment så kan jag lägga upp en bildguide om det är fler amatörer som mig som försöker sig på samma sak.

1) blästra bort all rost.
2) tvätta med t-röd
3) eventuellt spackla om det behövs (på plåtren yta). tips på bra spackel någon? antar att det finns bättre saker än plastig padding?
4) sedan putsa till spackel så man inte har ojämnheter? vilket sandpapper här?
5) maskera runt blästerytan samt eventuella lister.
6) rostskyddande grundfärg. (2-3 lager)
7) Något slip-papper? Storlek?
8) lackfärg (ca 5-10 väldigt tunna lager) ta bort maskering några av de sista lagren så man tonar ut färgen lite och lättare kan polera bort nyansskillnader. våtslip-papper? K1200? mellan varje lager förutom det sista lagret.
9) efter något dygn, polertrasan tills man inte känner någon kant med handen.
10) klarlack
11) polish
Senast redigerat av track10 (15 september 2010)

hellaflush!
1 266 Inlägg
15 september 2010
#10
bara en fråga/undra, ska du polera innan du klarlackar?
Till att slipa spackel kan du ha 120 papper smile



Sök