3030
Sök

Volvo 960 3" Lmm

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#1
Kika runt lite grann men inte direkt svar på min fråga.

Jag Undrar hur mkt större är 960:ins  3" lmm än original i 940 turbo? Menar Arean i procent .


Mvh

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

8 252 Inlägg
23 september 2010
#2
Komemr inte ihåg exakt innerdiemter på 940-husen, men det skiljer 30-35%.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#3
Så om ja fattat rätt, ökar man spridar storleken med 30-35 % så ska man kunna ta 960:ins 3" lmm?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

8 252 Inlägg
NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#5
Tack för svaret .

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

8 252 Inlägg
27 september 2010
#7
sawander skrev:
vad är 3" lmm?

Ett luftmängdmätarhus som kallas för 3" fast det är 72mm invändigt.


214 Inlägg
27 september 2010
#8
Marlboroman skrev:
sawander skrev:
vad är 3" lmm?

Ett luftmängdmätarhus som kallas för 3" fast det är 72mm invändigt.

ok tack då vet jag smile


23 Inlägg
16 december 2010
#9
lite nyiken bara, så om man har 960 3" så öker de effekten LITE.? Har nämmligen en sådan liggandes.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#10
JRASKK skrev:
lite nyiken bara, så om man har 960 3" så öker de effekten LITE.? Har nämmligen en sådan liggandes.

Med större spridare ja.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

23 Inlägg
16 december 2010
#11
tack, vad rekomenderar du? har 15T turbo guldbox och lite annat mysigt.


10 287 Inlägg
16 december 2010
#12
Alltså.....Större LMM och större spridare ökar inte effekten i sig.

Men en trimmad motor och/eller högre laddtryck kan kräva så pass mycket bensin / luft så att original spridare inte kan leverera eller att original LMM bottnar (original ger max signal: 5V vid strax över 200 Hkr typ).

Är man då listig och ökar spridarstorlek lika mycket i procent som man öka arean på LMM så stämmer bränsle/luftblandningsförhållandet fortfarande (i dom flesta fall och inom rimliga gränser).


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
2 230 Inlägg
16 december 2010
#14
till fråga, är alla Lmm från 960 3" ? smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

23 Inlägg
16 december 2010
#15
min är ifrån 960 93:a, vet inte hur det är men 95+, men tror de är 3" oxo smile


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 december 2010
#16
960:ns 3" är ju egentligen 72mm. bmw har ett hus som är 76mm dvs 3", vilket är bäst att använda tillsammans med r-spridaren då, (968)
Mvh

10 287 Inlägg
17 december 2010
#17
Vilken elektronik skall du använda? Tänk på att elektroniken från en BMW inte alls säker "talar samma språk" som elektroniken i en Volvo.
Dom kan ha helt andra utspänningsområden och skalkonstanter (dvs antal volt per kg luft som passerar).
Dom kan även matas med olika spänningar, vissa matas med 5V och vissa med 12V. Ha renbränningssignal eller inte.

/Göran


tal0n skrev:
960:ns 3" är ju egentligen 72mm. bmw har ett hus som är 76mm dvs 3", vilket är bäst att använda tillsammans med r-spridaren då, (968)
Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 december 2010
#18
Sharky skrev:
Vilken elektronik skall du använda? Tänk på att elektroniken från en BMW inte alls säker "talar samma språk" som elektroniken i en Volvo.
Dom kan ha helt andra utspänningsområden och skalkonstanter (dvs antal volt per kg luft som passerar).
Dom kan även matas med olika spänningar, vissa matas med 5V och vissa med 12V. Ha renbränningssignal eller inte.

/Göran


tal0n skrev:
960:ns 3" är ju egentligen 72mm. bmw har ett hus som är 76mm dvs 3", vilket är bäst att använda tillsammans med r-spridaren då, (968)
Mvh


tänkt använda volvos elektronik, då det är exakt samma utformning på "hålet" där mätaren sitter..
passar ju rätt i så därav funderade jag vilket som är optimalast, 960:s 3" som egenligen är 72mm, eller ta en bmw som verkligen är 76mm(3").

297 Inlägg
21 december 2010
#19
Kanske jag kan passa på att fråga. Sitter det 2,5" orginal på v70 2,5t Första genration. Vad för LMM i 3" ska man använda? För att det ska lira med elektoniken?


10 287 Inlägg
22 december 2010
#20
Vilka spridare skall du matcha mot? Kapacitetsökningen i procent på spridarna skall vara lika stor som areaökningen på mätröret.

/Göran


sthlm_145 skrev:
Kanske jag kan passa på att fråga. Sitter det 2,5" orginal på v70 2,5t Första genration. Vad för LMM i 3" ska man använda? För att det ska lira med elektoniken?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök