3918
Sök

A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

Bounty hunter
671 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#61
Lumik skrev:
aaa bara nämn till mig först så jag får chansen att köpa först! wink *ego*

absolut...dom kommer vara färdiga att bulta på..dvs planade och frästa ventilsäten...kommer vara ink packningsats oxå...då jag ändå måste köpa ventil tätningar...........så det blir dyrk kanske....runt 6000:-


8 Inlägg
19 december 2010
#62
verkar väldigt kul. tycker mä att de borde gå få mer effekt på 2,6/8 liters motorerna. men vart sitter LMM och vart köpte du den? Mvh Tobbe


Bounty hunter
671 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#63
tummen_olsson skrev:
verkar väldigt kul. tycker mä att de borde gå få mer effekt på 2,6/8 liters motorerna. men vart sitter LMM och vart köpte du den? Mvh Tobbe

det sitter ingen LMM på 2,6orna... tongue
så du kan göra allt det andra.... bäst vore om du även kunde byta insug till en ifrån 2,8n eftersom dom har bättre flöde o två kamrarsysten...hur man går till väga vet jag inte...kolla på nordicaudi ifall du hittar någe om det......


8 Inlägg
20 december 2010
#64
okej. ja får fräsa upp de lilla spällhålet iaf:). hur gjorde du motorn mer bränslesnål då? för den är bra törstig. tar väl i snitt 1,3l/mil mä en del gasing. hehe
Senast redigerat av tummen_olsson (20 december 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#65
tummen_olsson skrev:
okej. ja får fräsa upp de lilla spällhålet iaf:). hur gjorde du motorn mer bränslesnål då? för den är bra törstig. tar väl i snitt 1,3l/mil mä en del gasing. hehe

ja du får fixa topparna oxå...det gör sitt...


709 Inlägg
21 december 2010
#66
väntar med spänning på ett resultat från en provkörning! smile


Bounty hunter
671 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#67
XorcessX skrev:
väntar med spänning på ett resultat från en provkörning! smile

vi me...trodde det skulle vara ikväll men bil fan startade inte...ingen gnista helt plötsligt...så jag ska felsöka me vag.com i morron...


8 Inlägg
21 december 2010
#68
har kollat de där mä å byta insuget. och på forum var det en som skrev att om man byta från 2,6l till en 2,8l så smälter kolvar och ventiler bränns om man gasar mycket över 4000rpm. vet du nåt om de?


Bounty hunter
671 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#69
tummen_olsson skrev:
har kollat de där mä å byta insuget. och på forum var det en som skrev att om man byta från 2,6l till en 2,8l så smälter kolvar och ventiler bränns om man gasar mycket över 4000rpm. vet du nåt om de?

aldrig hört.... neutral har svårt o tänka mej....men som sagt jag vet inte.... du kan köpa min bil för 15 000 så får du me portade toppar,rätt LMM och spjällhus.... tongue


904 Inlägg
21 december 2010
#70
tummen_olsson skrev:
har kollat de där mä å byta insuget. och på forum var det en som skrev att om man byta från 2,6l till en 2,8l så smälter kolvar och ventiler bränns om man gasar mycket över 4000rpm. vet du nåt om de?

Går bilen för snålt så kan de mycket väl hända... under längre belastning.

De ska va gött å leva

Bounty hunter
671 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#72
tummen_olsson skrev:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=100mk2&Number=963615&page=1&view=collapsed&sb=5#Firstread
här står det MASSOR om dom motorerna;)

läste lite i den tråden förut....men eftersom jag inte har nåb 2,6 så har jag inte brytt mej....men det va bra att få in lite fakta om det i denna tråd då folk frågar....


8 Inlägg
21 december 2010
#73
jo de va en intressant tråd. nja ja är nöjd med min. men vore kul om den gick lite bättre;)


Bounty hunter
671 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#74
tummen_olsson skrev:
jo de va en intressant tråd. nja ja är nöjd med min. men vore kul om den gick lite bättre;)

ja man vill ju alltid ha lite mer...men portade toppar o spjällhus e ju en bra o enkel början....


8 Inlägg
21 december 2010
#75
hur svårt äre att porta topparna? hur mycke effekt ger de?


Bounty hunter
671 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#76
tummen_olsson skrev:
hur svårt äre att porta topparna? hur mycke effekt ger de?

vet inte exakt mer ide'n kommer ifrån ett amerikanskt forum och där e det en kille som håller på me 2,8orna eftersom 2,6 inte sålder i usa...han hade portat topparna,borrat upp spjällhuset och bytt LMM o hade fåt ut ca 220Hk....men det han gör e ju grymt proffsigt....där e alla portar likadana o hej o hå...det jag gör e ju på hobby nivå......men som sagt det är ju lägre bensin förbukning som e hela grejjen me dessa saker....den sjunker me ca 15-25%....HK får man ju på köpte...ska trimma värre köp turbo....det e nklare o billigare i länden....men annars kan porta lite o det va inte så svårt...tror jag filade ca 1 timme per kanal....


248 Inlägg
22 december 2010
#77
har ni hittat gnistan?


Bounty hunter
671 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#78
Sparky_s2 skrev:
har ni hittat gnistan?

jo jag hitatde en kontakt som satt fel...den me ljusblå skulle sitte i den som va lite mörkare vit o den med lite ljusare vit skulle sitta me den som va samma vita färg...och sånt ser man ju piss belysning... men den funkar o g¨r bra...va väl ingen jätte skillnad men kenta tyckte den känndes lute rappare...kom bättre på gasen...nu ska ju han ju åka en jävla massa mil o då ser man ju skillnade på bensin förbrukninge,,,sen ska vi byta spjällhus o LMM då kommer den stora grejjen me det


Allfixare
1 475 Inlägg
22 december 2010
#79
Jag håller med MrVain... Glöm nå 45-50 hk av bonntrim. Finns inte en möjlighet. Att fila lite på måfå borra upp spjällhuset och dit med fel LMM? Kom igen, det är inte en Yamaha DT du håller på å trimmar, Visst din teori om att effekten vart för lik V8,an kanske stämmer, men jag tror inte att Audi medvetet byggde en bil som suger iom att när dom va nya så kostade 2,8an en skaplig slant. Vill man åka ekonomiskt så är nog inte V6 grejen för dig...


248 Inlägg
23 december 2010
#80
Äh... Låt dom prova sig fram... Sen vad resultatet blir kan man ju ha sina funderingar och tankar om.
Steg 1.
Det dom är ute efter med det här projektet gällande insugskanalerna är ju att få en bättre bränsle/luftblandning och därmed en effektivare förbränning.
Så länge är jag med och nyfiken på vad det kommer ge. smile

Steg 2
Lmm och spjällhus..
Här hade jag kopplat in en bredbandslambda först av allt för koll på hur styrsystemet hanterar förändringarna.
För att få nån kontrollerad effektökning måste ju bränsle och tändning hänga med. Dvs. att samma procentulla ökning man gör på Lmm måste man kompensera med bränsle annars kommer motorn gå alldeles för snålt. om dom nu inte går sjukt fett orginal

Sen om det blir 25% mindre förbrukning och 45mer hk skulle jag bli grymt överraskad och imponerad då det knappt går på turbomotorer.
Jag gissar på 15-20hk tillsammans med chippad styrbox. Men sen är jag en skeptisk jävel oxå wink



Sök