3500
Sök

Golf -84 hostar vid 90km/h

5 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#1
Jag hade nyligen inne en Golf 1:a från -84, 1.6 lit. på verkstan. Problemet var att den då och då hostade/hackade för att kort därefter lägga av helt. Detta kunde hända när som helst, ibland efter att ha kört 2 minuter, ibland 20 min. På verkstan kom de fram till att brytarspetsarna var helt slut, så de bytte dem + justerade tändläge och kamvinkel.

Efter detta går den mycket bättre, men problemet nu är att den hostar och tappar effekt när man kört ett tag i ca 90 km/h. Testkörde nyss och det går fint ca 5-6 mil i 90, sen kommer hostandet. Släppte upp den till runt 80 km/h gick det fint att köra vidare och den slutar hosta -- drar man sen upp till 90 igen så kommer hackandet igen. Efter att ha stått i ca 20-30 min gick det fint att köra 90 igen.

Vad kan det vara? Har sökt på forumet och fått ett par uppslag -- kondesator, bränslepump?

Bytta grejer:
Brytarspetsar (verkstan)
Tändspole
Tändstift
Fördelarlock
Rotor
Luftfilter
Bränslefilter

Provat att köra utan tanklock, ingen skillnad.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 Inlägg
5 juli 2006
Trådstartare
#3
Ok, tack för tipsen, snarare tändsystem än bemp-relaterat alltså tror du?
Ska testa, återkommer med hur det gick!

5 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
#4
Bytte kondensator + soppa-pumpen.

Ingen förbättring -- gick bra halva dagen, men sen dog den under en tur efter ca 2 minuters körning. Kom ett par host/hack, sen stendog den -- ingen effekt alls av att trampa ner gasen. Då hade jag ungefär halv tank i.

Gick inte att starta direkt när den hade stannat. Fick stå i 1 minut sen gick den att starta igen. Körde 20 meter till macken och tankade fullt och då gick den bättre igen. Kan inte säga helt 100, men det verkar som den går bättre med full tank.

Ska prova å byta tändkablar också. Fler tips mottages varmt.

Just det, jag har bytt matta i bagageutrymmet också, hehe ;-)

91 Inlägg
7 juli 2006
#5
Är det alltid när du ligger just 90 när den börjar gå dåligt har du testat att öka till 120? eller måster du sänka farten för att den ska fortsätt gå? varför kör man 90?

Mvh fredrik


praze skrev:
Bytte kondensator + soppa-pumpen.

Ingen förbättring -- gick bra halva dagen, men sen dog den under en tur efter ca 2 minuters körning. Kom ett par host/hack, sen stendog den -- ingen effekt alls av att trampa ner gasen. Då hade jag ungefär halv tank i.

Gick inte att starta direkt när den hade stannat. Fick stå i 1 minut sen gick den att starta igen. Körde 20 meter till macken och tankade fullt och då gick den bättre igen. Kan inte säga helt 100, men det verkar som den går bättre med full tank.

Ska prova å byta tändkablar också. Fler tips mottages varmt.

Just det, jag har bytt matta i bagageutrymmet också, hehe ;-)

201 6.77 174blås
402 10.53 213blås
nocontrol.se

5 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
#6
Nej då, jag har testat 120 också -- bara inte testat att köra 120 i massa mil i sträck. Anledningen att det blev just 90 i 6 mil eller så var att det var en lång 90-sträcka med en del trafik.

Men igår kom hostandet/stannandet när jag körde 50, så nu får väl problemet omformuleras till "hostar/hugger till och stannar lite när som helst".

40 Inlägg
9 juli 2006
#7
har du förgasare på den ?
isåfall kan de va foten de står på som har spruckit och detta gör att bilen går dåligt..

The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight

91 Inlägg
10 juli 2006
#8
Det tror jag inte den ska inte dö av det har haft det så¨och den gick bara piss när jag svängde hårt år höder den var spruken på den sidan. men alltid värt att kolla kan ju reagera olika bilarna.



oscarmedc skrev:
har du förgasare på den ?
isåfall kan de va foten de står på som har spruckit och detta gör att bilen går dåligt..

201 6.77 174blås
402 10.53 213blås
nocontrol.se

5 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
#9
Lika bra att kolla. Nästa grej blir i alla nya tändkablar. Bortrest i två veckor nu, sen blir det nya tag!

35 Inlägg
10 juli 2006
#10
varmkör bilen i en låg växel ett tag så att den blir varmare fortare

4 Inlägg
27 mars 2008
#11
bmw_äger skrev:
varmkör bilen i en låg växel ett tag så att den blir varmare fortare

haha och det ska resultera i vilken skillnad?

Tror att kabel byte, och kolla upp soppa pumpen kan vara en idé. som andra redan iofs sagt, men många bäckar små..


Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
27 mars 2008
#12
Tror inte äns han har kvar bilen tongue

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..


Sök