3396
Sök

Trimma Saab 9000 till närmare 300hk

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har en Saab 9000 CSE turbo med 170hästarn, ligger nu på ca 220-230hk men skulle vilja komma upp i närmare 300hk.
Skulle vilja ha lite förslag på olika "setups" för att nå det och ändå ha en bil man kan använda utan att det rasar direkt.
Det som är gjort är:
MV
Chip

behöver jag byta turbo?
vilken storlek på spridare behöver jag för att behålla den friftsäker?
osv.

Behöver lite hjälp med brainstormandet helt enkelt smile

HMC
Heaven MotorClub

1 507 Inlägg
28 september 2010
#2
Tja, jag är ingen saabexpert men skulle kunna tänka mig:
Större turbo, ett intercoolerkit, större spridare, bättre soppapump.
Möjligtvis dubbla toppackningar, så ladda runt 1,6 bar så borde du ha dryga 300 pållar smile.

Mvh
/T


Avstängd
17 Inlägg
28 september 2010
#3
varför så mycket häst på en fwd?

1 507 Inlägg
28 september 2010
#4
luudde skrev:
varför så mycket häst på en fwd?

Han har ju döpt bilen till "projekt t5-dräparen", kan ligga något litet svar i det smile.

Mvh
/T


Avstängd
17 Inlägg
28 september 2010
#5
Tuggummimannen skrev:
luudde skrev:
varför så mycket häst på en fwd?

Han har ju döpt bilen till "projekt t5-dräparen", kan ligga något litet svar i det smile.

Mvh
/T

det är fortfarande en fwd?

3 354 Inlägg
28 september 2010
#6
luudde skrev:
varför så mycket häst på en fwd?

av ett själ som även passar in på rwd, awd. vill att bilen ska orka mer och dra på bättre

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Large Cap
1 816 Inlägg
28 september 2010
#7
Tuggummimannen skrev:
Tja, jag är ingen saabexpert men skulle kunna tänka mig:
Större turbo, ett intercoolerkit, större spridare, bättre soppapump.
Möjligtvis dubbla toppackningar, så ladda runt 1,6 bar så borde du ha dryga 300 pållar smile.

Mvh
/T

Ska han ladda 1,6 bar måste han köpa en 3 bars mapsensor då original mapsensor bryter vid 1,54 bar.

1 507 Inlägg
28 september 2010
#8
luudde skrev:
det är fortfarande en fwd?

Ja men det är väl t5erna också? smile

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (28 september 2010)


1 507 Inlägg
28 september 2010
#9
Westergren skrev:
Tuggummimannen skrev:
Tja, jag är ingen saabexpert men skulle kunna tänka mig:
Större turbo, ett intercoolerkit, större spridare, bättre soppapump.
Möjligtvis dubbla toppackningar, så ladda runt 1,6 bar så borde du ha dryga 300 pållar smile.

Mvh
/T

Ska han ladda 1,6 bar måste han köpa en 3 bars mapsensor då original mapsensor bryter vid 1,54 bar.

Tack för kompletteringen smile

/T


7 274 Inlägg
28 september 2010
#10
Kolla dom olika stegen hos trimföretag så vet du på ett ungefär vad man brukar använda.


Large Cap
1 816 Inlägg
28 september 2010
#11
En setup:
Öppet filter
3" från turbon med racekatalysator
Mitsu 19T
Mapsensor 3 bar
Spridare (gröna/465cc lär nog funka bra)
Så en styrbox som lirar bra tillsammans med dessa saker.
Kopplingen bör bytas, annars kommer den slira som en tok!

Sedan kan du komplitera med större IC, soppapump, annan dump osv.

Ex-08'a
113 Inlägg
28 september 2010
#12
luudde skrev:
varför så mycket häst på en fwd?

vad spelar de för någon roll om det är fwd ?.
på vilka grunder menar du att man inte ska ha mer hk i en fwd än org effekten ?.

finns faktiskt fwd bilar som smiskar ganska hårt, finns en del trimmade volvo's med rwd som inte har en skans mot en lätt modifierad saab.

nu till svar på topic frågan. jag har 260hk i min 900ng och jag har bytt hela mitt avgas system till 3"
och en modifierad wg med org turbo och så klart en fixad box, så jag kan tippa på att du behöver ett avgassystem helsats 3" en större turbo (typ garrett t28) sen en programvara på de de kan jag räkna me smile
saab's org spridare e så pass stora org så dom ska klara den effekten.

kopplingen är rekomenderad att byta men du behöver det inte om du vet hur man ska köra big_smile

mvh // marcus
Senast redigerat av embe (28 september 2010)


930 Inlägg
28 september 2010
#13
Du måste inte byta Intercooler, spridare, soppapumpa etc.

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=11

där har du din inköpslista. Hittar du beg avgassystem och beg magnetventil så blir det mkt billigare.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
29 september 2010
#14
Borde inte en större turbo, koppling och ev större spridare eller soppapump räcka? och förstås en mappning?
och lite små saker som nå öppet luftfilter osv?

ungefär samma setup hade jag och fick jag ut 260 hk i volvo 940 motor med orginalbox på ca 1 bar. Och om nu mapsensor gick till bara 1,54 bar så kanske 1,3 - 1,4 i ladd borde ge 300 hk... verkar skumt annars tkr jag.

930 Inlägg
29 september 2010
#15
Tkr han ska följa listan och verkligen byta kopplingen. och har han pengar så köper han självklart en förstärkt låda.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
29 september 2010
#16
Kamulen skrev:
Tkr han ska följa listan och verkligen byta kopplingen. och har han pengar så köper han självklart en förstärkt låda.

håller med.
men finns det inga roliga kamaxlar att sätta på denna bil som kan ge lite mer vrid innan turbon sätter igång?

billinge
95 Inlägg
29 september 2010
#17
hej har en motor som är färdig trimmad 495 på driven med 1,75 bar laddar 2,2 nu kunfe inte mäta det för vridet kom för fort men stabilt 550 i motorn sugen kan pm mig för mer info

mvh kimpan

bensin i blodet och motorolja i öronen

183 Inlägg
29 september 2010
#18
Räcker nog med.
19T
3bars mapsensor.
630cc spridare.
3Tum från turbo
Öppet luftfilter.
ev. IC
Samt en bra mappning, dock får du nog ut mera än 300hk smile finns vissa som kör med detta och fått ut 350-370.
dock kommer din låda och koppling inte hålla lika länge^_^


Adrenalinjunkie
100 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#19
luudde skrev:
varför så mycket häst på en fwd?

Typisk kommentar av någon som inte fattar hur ett forum fungerar.
Jag ställer en fråga och vill ha SVAR på FRÅGAN, inte en ny frågeställning.

Men annars tack så mkt för alla svar, har en hel del förslag att fundera över smile

HMC
Heaven MotorClub


Sök