Jag har en Saab 9000 CSE turbo med 170hästarn, ligger nu på ca 220-230hk men skulle vilja komma upp i närmare 300hk. Skulle vilja ha lite förslag på olika "setups" för att nå det och ändå ha en bil man kan använda utan att det rasar direkt. Det som är gjort är: MV Chip
behöver jag byta turbo? vilken storlek på spridare behöver jag för att behålla den friftsäker? osv.
Behöver lite hjälp med brainstormandet helt enkelt
Tja, jag är ingen saabexpert men skulle kunna tänka mig: Större turbo, ett intercoolerkit, större spridare, bättre soppapump. Möjligtvis dubbla toppackningar, så ladda runt 1,6 bar så borde du ha dryga 300 pållar .
av ett själ som även passar in på rwd, awd. vill att bilen ska orka mer och dra på bättre
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Tja, jag är ingen saabexpert men skulle kunna tänka mig: Större turbo, ett intercoolerkit, större spridare, bättre soppapump. Möjligtvis dubbla toppackningar, så ladda runt 1,6 bar så borde du ha dryga 300 pållar .
Mvh /T
Ska han ladda 1,6 bar måste han köpa en 3 bars mapsensor då original mapsensor bryter vid 1,54 bar.
Tja, jag är ingen saabexpert men skulle kunna tänka mig: Större turbo, ett intercoolerkit, större spridare, bättre soppapump. Möjligtvis dubbla toppackningar, så ladda runt 1,6 bar så borde du ha dryga 300 pållar .
Mvh /T
Ska han ladda 1,6 bar måste han köpa en 3 bars mapsensor då original mapsensor bryter vid 1,54 bar.
En setup: Öppet filter 3" från turbon med racekatalysator Mitsu 19T Mapsensor 3 bar Spridare (gröna/465cc lär nog funka bra) Så en styrbox som lirar bra tillsammans med dessa saker. Kopplingen bör bytas, annars kommer den slira som en tok!
Sedan kan du komplitera med större IC, soppapump, annan dump osv.
vad spelar de för någon roll om det är fwd ?. på vilka grunder menar du att man inte ska ha mer hk i en fwd än org effekten ?.
finns faktiskt fwd bilar som smiskar ganska hårt, finns en del trimmade volvo's med rwd som inte har en skans mot en lätt modifierad saab.
nu till svar på topic frågan. jag har 260hk i min 900ng och jag har bytt hela mitt avgas system till 3" och en modifierad wg med org turbo och så klart en fixad box, så jag kan tippa på att du behöver ett avgassystem helsats 3" en större turbo (typ garrett t28) sen en programvara på de de kan jag räkna me saab's org spridare e så pass stora org så dom ska klara den effekten.
kopplingen är rekomenderad att byta men du behöver det inte om du vet hur man ska köra
Borde inte en större turbo, koppling och ev större spridare eller soppapump räcka? och förstås en mappning? och lite små saker som nå öppet luftfilter osv?
ungefär samma setup hade jag och fick jag ut 260 hk i volvo 940 motor med orginalbox på ca 1 bar. Och om nu mapsensor gick till bara 1,54 bar så kanske 1,3 - 1,4 i ladd borde ge 300 hk... verkar skumt annars tkr jag.
hej har en motor som är färdig trimmad 495 på driven med 1,75 bar laddar 2,2 nu kunfe inte mäta det för vridet kom för fort men stabilt 550 i motorn sugen kan pm mig för mer info
Räcker nog med. 19T 3bars mapsensor. 630cc spridare. 3Tum från turbo Öppet luftfilter. ev. IC Samt en bra mappning, dock får du nog ut mera än 300hk finns vissa som kör med detta och fått ut 350-370. dock kommer din låda och koppling inte hålla lika länge^_^