3482
Sök

Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#1
Hallå!

Förstår verkligen inte vitsen med hjulbutar (alltså skruvar, bultar etc) för att få fast hjulet istället för att det redan sitter gänga på hjulaxeln som man sedan hänger hjulet på och skruvar fast med muttrar.
Blir lika galen varje gång jag ska ta av/på hjulen på min Saab när det är skruvar och inte muttrar så man får sitta i någon alien ställning med ena foten på hjulet för att hålla det mot hjulaxeln, andra foten under för att styra den rätt så den inte börjar svänga runt på styrpinne och sedan ett fälgkors i ena handen och bulten i andra!

Jag ser verkligen inte fördelarna med detta.
Och urvalet på fälgar blir väl svårare? Eller jobbigare iallafall för man måste ju borra hål i fälgen för styrpinnen! Fast fälgar kanske kommer med färdiga hål ...

Nej, det är vad jag tycker.
Kanske finns fördel men jag ser det inte ...

Köra av bultar blir ju enkelt att byta, kanske svåra att få ur dock.
Men får man gängpajj är det jobbigt.

Men det är inte svårt att byta gängade pinnen på bilar med muttrar. Bara banka ur gamla och banka dit nya.

Men iallafall, vad är fördelarna? Några måste det ju finnas ...

MVH, Tim.
Senast redigerat av Thunderbird88 (29 september 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

huh?
10 427 Inlägg
29 september 2010
#2
Förslagsvis så slipper man pressa i hjulbultarna i produktionen och sparar
in den operationen (och maskinen för det). Lean production vettu wink

Dvs med separata hjulbultar/skruvar så sparar man en operation jämfört
med att använda bara muttrar.
Senast redigerat av steifan (29 september 2010)


:-)
367 Inlägg
29 september 2010
#3
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 september 2010
#4
-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 198 Inlägg
29 september 2010
#5
LeafBox skrev:
-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

Du glömde att reserven även va tom på luft.för man hade använd den till luftnings apparaten när man luftade bromsar sist.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 september 2010
#6
gamlingen skrev:
LeafBox skrev:
-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

Du glömde att reserven även va tom på luft.för man hade använd den till luftnings apparaten när man luftade bromsar sist.

Haha, jaa, det skulle inte vara helt omöjligt!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 september 2010
#7
Fan, saknar ni motorik totalt eller?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Självlärd
3 083 Inlägg
29 september 2010
#9
Thunderbird88 skrev:
Hallå!

Förstår verkligen inte vitsen med hjulbutar (alltså skruvar, bultar etc) för att få fast hjulet istället för att det redan sitter gänga på hjulaxeln som man sedan hänger hjulet på och skruvar fast med muttrar.
Blir lika galen varje gång jag ska ta av/på hjulen på min Saab när det är skruvar och inte muttrar så man får sitta i någon alien ställning med ena foten på hjulet för att hålla det mot hjulaxeln, andra foten under för att styra den rätt så den inte börjar svänga runt på styrpinne och sedan ett fälgkors i ena handen och bulten i andra!

Jag ser verkligen inte fördelarna med detta.
Och urvalet på fälgar blir väl svårare? Eller jobbigare iallafall för man måste ju borra hål i fälgen för styrpinnen! Fast fälgar kanske kommer med färdiga hål ...

Nej, det är vad jag tycker.
Kanske finns fördel men jag ser det inte ...

Köra av bultar blir ju enkelt att byta, kanske svåra att få ur dock.
Men får man gängpajj är det jobbigt.

Men det är inte svårt att byta gängade pinnen på bilar med muttrar. Bara banka ur gamla och banka dit nya.

Men iallafall, vad är fördelarna? Några måste det ju finnas ...

MVH, Tim.

Den där förebannades styrpinnen är ju det första man plockar bort. Åtminstonde på en 740 så man kan köra me 240 fälgar.. Nåja tillbaks till ämnet igen. Jag håller med dig. Hjulbultar är en idiotisk uppfinning faktiskt. Min audi har likadant. och man blir så lycklig när skiten snurrar så hålen försvinner också.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

120 Inlägg
29 september 2010
#10
Det ska sitta en torxskruv som håller bromsskivan mot navet och omöjliggöra att skivan vrider sig så som den gjorde för dig. Om bara den som bytte skivor sist gjort jobbet ordentligt så hade du kanske inte behövt frysa så om fingrarna.

Vidare så har jag aldrig haft några större problem med däckbyte och tycker inte att det är nån stor skillnad på mutter och bult egentligen.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 september 2010
#11
frostyman skrev:
Det ska sitta en torxskruv som håller bromsskivan mot navet och omöjliggöra att skivan vrider sig så som den gjorde för dig. Om bara den som bytte skivor sist gjort jobbet ordentligt så hade du kanske inte behövt frysa så om fingrarna.

Vidare så har jag aldrig haft några större problem med däckbyte och tycker inte att det är nån stor skillnad på mutter och bult egentligen.

den skruven sitter inte på alla bilar smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
29 september 2010
#12
Fördelen med bultar är ju att man INTE hänger fälgen på gängorna och skadar dessa.. Visst, det går ju att lösa, men sällan man har prylar till det när man ska byta hjul på bilen.. Jag föredrar bult!

Edit: Dessutom går det oftast alldeles utmärkt att hänga fälgen på navet och bara hålla med en hand på däcket, och i med en bult. Simplare blir det knappt?
Senast redigerat av matteeee (29 september 2010)

/Mattias

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
#13
Bult är svårare att ta sönder jämte mot där man hänger på fälgen som matteeee var inne på. Samt för er som har snurrande skivor så är det väl en skit bil om den inte har den lilla torx skruven från fabrik..


Smålänning
7 883 Inlägg
29 september 2010
#14
Funkiee skrev:
Bult är svårare att ta sönder jämte mot där man hänger på fälgen som matteeee var inne på. Samt för er som har snurrande skivor så är det väl en skit bil om den inte har den lilla torx skruven från fabrik..

Många, många audi och vw har skivor med tio (!) bulthål i av någon anledning och ingen sån låsning. MEn det är ju skitbilar tongue

JAg har aldrig haft problem ens i många minusgrader när ja körde Saab att byta hjul... Tycker det va bra med styrpinnen, för så satte man den rakt upp så hängde hjulet på den och navet smile

MEn det är ju något enklare med hjulmuttrar... Det håller jag med om.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 september 2010
#15
Haha, bilar som inte har cigg-uttag i baksätet är oxå bara skit. Och bilar som inte kan fälla ner ryggstödet bak! Fyfan vilken skit det är asså roll

Prioriteringar är viktiga, själv tycker jag inte att en torxskruv på bromsskivan är den avgörande faktorn i ett bilköp...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
#16
LeafBox skrev:
Haha, bilar som inte har cigg-uttag i baksätet är oxå bara skit. Och bilar som inte kan fälla ner ryggstödet bak! Fyfan vilken skit det är asså roll

Prioriteringar är viktiga, själv tycker jag inte att en torxskruv på bromsskivan är den avgörande faktorn i ett bilköp...

lol Det är väl en riktigt dålig konstruktion dåra wink kan ingengörerna inte tänka längre än näsan räcker så får ju köparna lida, men det är klart, man köper en bil för man gillar den eller så, inte för om den har en torx skruv till skivan eller inte lol


huh?
10 427 Inlägg
29 september 2010
#17
Tror fortfarande på att det är produktionstekniken som ligger bakom, "Design for Assembly". cool


Performance meck
342 Inlägg
29 september 2010
#18
gängstång och svets löser ditt problem!

Mvh viktor

539 Inlägg
29 september 2010
#19
och hur ska man göra om en hjulbult går av, om man skulle haft dem på hjulaxeln? hmm

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
#20
Garic skrev:
och hur ska man göra om en hjulbult går av, om man skulle haft dem på hjulaxeln? hmm

Utveckla, jag förstår inte, kan va för jag är rätt så trött med tongue



Sök