Strunta i o rengöra centreringen på navet/skivan/fälgen när ni byter så snurrar inte fälgen.. Bara o banka på den så sitter den där.. I med bultarna o köra.
Nä, de va lite ironi.. Har bara bultar själv o jag kan inte se nån svårhet i att byta ett hjul.. Som sagt så är det nog teknik.. så e de med allt.. förr eller senare kommer man på ett sätt som funkar.
Men läser inte folk vad andra skriver? det handlade inte om att man inte KAN, utan vad som är LÄTTVINDIGAST. Jag har bult på min merca, men nog fan är de lättare att hänga på fälgen på gängpinnarna och bara skruva på muttrarna än att hålla, styra, sätta under fot m.m som alla skrivit.. teknisk eller inte, med mutter behöver du inte kolla ett skit, häng på och skruva, med bult får du kolla så hålen är rätt mot varandra i nav och fälg (alla har inte en fantastisk styrpinne).. vad är LÄTTVINDIGAST då? tjata om teknik..
Men läser inte folk vad andra skriver? det handlade inte om att man inte KAN, utan vad som är LÄTTVINDIGAST. Jag har bult på min merca, men nog fan är de lättare att hänga på fälgen på gängpinnarna och bara skruva på muttrarna än att hålla, styra, sätta under fot m.m som alla skrivit.. teknisk eller inte, med mutter behöver du inte kolla ett skit, häng på och skruva, med bult får du kolla så hålen är rätt mot varandra i nav och fälg (alla har inte en fantastisk styrpinne).. vad är LÄTTVINDIGAST då? tjata om teknik..
Ojdå, nyvaken?
För att svara på din fråga så tycker jag att Båda är lika LÄTTVINDIGA !!!
själv föredrar jag bultar då kan man köpa lite längre eller kortare bultar beroende på vad man har för fälgar på bilen fall borrhålen för bultarna är lite fel i djupet..
om det nu är så svårt med hjulbult så är väll ändå bilar helt fel intresse? eller?
Helt sant! Fattar inte vad det är som är så svårt med hjulbultar? Det är ju bara att hänga dit hjulet och hålla det mot navet med ena handen och skruva in en bult med andra....Har folket ingen motorik eller?
va jobbigt på min bil innan då killen som ägde bilen innan mig dragit av skruven som håller bromsskivan på plats ... va riktigt jobbigt att hitta hålen då i och med att skivan bara snurrade runt men nu är detta fixat så det funkar kanon med bultar
Kan hålla med om att det är drygt när man jobbar med det som jag gör, är ju en hel del bilar som ska skiftas på under högsässong och det är en del enklare när det är pinnbultar, speciellt när det är tyngre hjul det handlar om, men vet inte om jag skulle haka upp mig på det om jag bytte hjul på en bil 2ggr om året!
Bara muttrar har jag ingen dålig erfarenhet av oavsett ålder på bil.
Men de där jävla bultarna gör en helslut även på typ nya bilar gör och så att man skadar sig när jävlarna ska loss. Och man har inget som håller fast däcket... Stenålder!
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)
Jobbar som bilmek och det är inget problem... Hjulet e ju bara att hänga dit så vilar det på navet för det mesta.
Vadå skada sig? Ser ingen skillnad mot att ha loss bult eller mutter?
Hjulen betedde sig hur som helst när jag skulle lossa det och helt plötsligt ramlade det av utan förvarning. Ett jäkla passande att få dit dessutom. Vi var två och fick använda ett rör! till fälgkorset. Den andre slog mig på fingrarna när jag hade händerna på röret.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)
Bara muttrar har jag ingen dålig erfarenhet av oavsett ålder på bil.
Men de där jävla bultarna gör en helslut även på typ nya bilar gör och så att man skadar sig när jävlarna ska loss. Och man har inget som håller fast däcket... Stenålder!
Åker inte du 240? Då borde du ha dåliga erfarenheter av det om du har orginalmuttrarna kvar!