3459
Sök

Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

1 562 Inlägg
22 november 2010
#101
Andromeda skrev:
mange_240 skrev:
Andromeda skrev:
Det är väl lite löjligt hur en del resonerar ändå. Jag byter däck två gånger om året och om jag håller till ute på uppfarten med en widowmaker och en pallbock tar det mig högst en halvtimme om jag tar det lugnt. Tidsskillnaden mellan bultar och muttrar är nog ytterst liten och jag behöver bara lägga en timme per år på att byta däck. Ni som inte orkar hålla fast ett däck medan ni pillar i den första bulten kanske skulle ta och skaffa ett gymkort eller köpa en uppsättning mindre fälgar. Ni kan nog balansera upp hjulet på en garagedomkraft om det är för tungt. Det är väl i så fall jävligare att Saab började med 5 buktar/hjul istället för fyra på ng900 och senare modeller. Den skillnaden tar nog mer tid i anspråk när man skiftar hjul.
Alternativen är ju annars att man lämnar bort vad som verkar vara ett oerhört svårt och omständligt arbete om man har hjulbultar på bilen, eller helt enkelt åker på allvädersdäck året om.
Fan, fråga er hellre varför det är vettigt att man måste separera motorn och lådan föra tt byta koppling på en del bilar eller varför man måste ner med tanken för att byta bensinpump. DET är att krångla till det i onödan.

problemet är nog att många tycker de e svårt att hitta bulthålen när de står i skogen med punktering, då vissa bilar saknar styrpinne exempelvis audi 80, finns dock en pinne i verktygssatsen som ska gängas in i ett bulthål för att ha ngt att gå på, denna är dock gjord i plast så smäller av i och med att du börjar hänga på hjulet. anledningen till att de sitter styrpinne på exempelvis 2-7-940 med muttrar är för att inte balansen ska rubbas om man balanserat hjulen på bilen.

Släng upp hjulet mot navet och sätt en fot under det. Håll i med ena handen. Med den andra handen, helst din dominanta, vrider du hjulet tills du ser ett hål att köra in bulten i. Jag har aldrig misslyckats hittills. Punktering har jag aldrig fått trots 10-15k mil. Skulle jag få punktering är nog det värsta att hitta jämn mark att sätta domkraften på. Är det på högersidan vill jag ju inte stå mitt i vägen för att kunna sätta domkraften på asfalten. Därför har jag alltid med en halvmeter regelstump att sätta under domkraften.
Som sagt, en timme per år är inte mycket att bråka om.

läs mitt inlägg igen, förstår du inte det läs jonRs inlägg, skivan förskjuts från skruvhålen på många wag bilar..de är de som har bekymmer med detta. på bilar där skivan sitter fast är de aldrig bekymmer.

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 november 2010
#102
mange_240 skrev:
Andromeda skrev:
mange_240 skrev:

problemet är nog att många tycker de e svårt att hitta bulthålen när de står i skogen med punktering, då vissa bilar saknar styrpinne exempelvis audi 80, finns dock en pinne i verktygssatsen som ska gängas in i ett bulthål för att ha ngt att gå på, denna är dock gjord i plast så smäller av i och med att du börjar hänga på hjulet. anledningen till att de sitter styrpinne på exempelvis 2-7-940 med muttrar är för att inte balansen ska rubbas om man balanserat hjulen på bilen.

Släng upp hjulet mot navet och sätt en fot under det. Håll i med ena handen. Med den andra handen, helst din dominanta, vrider du hjulet tills du ser ett hål att köra in bulten i. Jag har aldrig misslyckats hittills. Punktering har jag aldrig fått trots 10-15k mil. Skulle jag få punktering är nog det värsta att hitta jämn mark att sätta domkraften på. Är det på högersidan vill jag ju inte stå mitt i vägen för att kunna sätta domkraften på asfalten. Därför har jag alltid med en halvmeter regelstump att sätta under domkraften.
Som sagt, en timme per år är inte mycket att bråka om.

läs mitt inlägg igen, förstår du inte det läs jonRs inlägg, skivan förskjuts från skruvhålen på många wag bilar..de är de som har bekymmer med detta. på bilar där skivan sitter fast är de aldrig bekymmer.

Alla VAG är framhjuls- eller fyrhjulsdrivna? Lägg i växel och handbroms så snurrar inte skivorna. smile
Får man göra på Saabar så att speciellt de lätta bakskivorna inte snurrar iväg när man vrider på hjulet.


1 562 Inlägg
22 november 2010
#103
Andromeda skrev:
mange_240 skrev:
Andromeda skrev:

Släng upp hjulet mot navet och sätt en fot under det. Håll i med ena handen. Med den andra handen, helst din dominanta, vrider du hjulet tills du ser ett hål att köra in bulten i. Jag har aldrig misslyckats hittills. Punktering har jag aldrig fått trots 10-15k mil. Skulle jag få punktering är nog det värsta att hitta jämn mark att sätta domkraften på. Är det på högersidan vill jag ju inte stå mitt i vägen för att kunna sätta domkraften på asfalten. Därför har jag alltid med en halvmeter regelstump att sätta under domkraften.
Som sagt, en timme per år är inte mycket att bråka om.

läs mitt inlägg igen, förstår du inte det läs jonRs inlägg, skivan förskjuts från skruvhålen på många wag bilar..de är de som har bekymmer med detta. på bilar där skivan sitter fast är de aldrig bekymmer.

Alla VAG är framhjuls- eller fyrhjulsdrivna? Lägg i växel och handbroms så snurrar inte skivorna. smile
Får man göra på Saabar så att speciellt de lätta bakskivorna inte snurrar iväg när man vrider på hjulet.

Bakhjulen då handbromsen hjälper ju inte mot de, naven snurrar ju iaf.å fram tvärtom naven står still men inte skivorna. går å av hjälpa med en större mejsel men ska de krävas?

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
22 november 2010
#105
camaro67 skrev:
Vad är det för fel på centrummutter? Är ju klart bästa och ballaste

Tja, det är ju inte lagligt att åka med på gatan. Annars hade de nog varit vanligt ja big_smile

/Mattias

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 november 2010
#106
mange_240 skrev:
Andromeda skrev:
mange_240 skrev:

läs mitt inlägg igen, förstår du inte det läs jonRs inlägg, skivan förskjuts från skruvhålen på många wag bilar..de är de som har bekymmer med detta. på bilar där skivan sitter fast är de aldrig bekymmer.

Alla VAG är framhjuls- eller fyrhjulsdrivna? Lägg i växel och handbroms så snurrar inte skivorna. smile
Får man göra på Saabar så att speciellt de lätta bakskivorna inte snurrar iväg när man vrider på hjulet.

Bakhjulen då handbromsen hjälper ju inte mot de, naven snurrar ju iaf.å fram tvärtom naven står still men inte skivorna. går å av hjälpa med en större mejsel men ska de krävas?

Hur bär man sig åt för att få stopp på bilen om inte hjulnaven står still när bromsskivan gör det roll

Nej, behöver man en skruvmejsel har man krånglat till det i onödan. Jag har aldrig behövt ta ned hjulet igen för att måtta om. Som sagt, en timme om året man håller på med detta. Värre är det inte.


volvoraggare
4 776 Inlägg
22 november 2010
#107
jag har nog haft bägge varianterna men som sagt lite frustrerande är det ju i bland men  det är ju så  det ska vara

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 november 2010
#108
camaro67 skrev:
Vad är det för fel på centrummutter? Är ju klart bästa och ballaste

10 tummar upp lol
Senast redigerat av CHEEVA (22 november 2010)


3 259 Inlägg
22 november 2010
#109
Andromeda skrev:
Alla VAG är framhjuls- eller fyrhjulsdrivna? Lägg i växel och handbroms så snurrar inte skivorna. smile
Får man göra på Saabar så att speciellt de lätta bakskivorna inte snurrar iväg när man vrider på hjulet.

Nja nu snubblade nog hjärncellerna lite eller så vet du inte att handbromsen bara tar på bakhjulen! Funkar i teorin på enbart 4wd-bil men inte i praktiken då det alltid finns ett glapp i drivlinan, och det är inte skivorna som snurrar, skivan står still men när man lyfter på hjulet och vrider det så snurrar navet eftersom fälgen vilar på just navet och bulthålen försvinner bakom skivan!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
22 november 2010
#110
EmilHammarlund skrev:
Om man ska köpa en 10 år gammal bil med muttrar, vad ska man köpa då?

Dom flesta SUV/4x4/Jeep bilar har pinnbultar! Sen finns det väl koreanska/japanska bilar som har det, iaf endel vad jag vet! Har inte dom flesta Fordus Depressionus det också?
Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 november 2010
#111
JonR skrev:
Andromeda skrev:
Alla VAG är framhjuls- eller fyrhjulsdrivna? Lägg i växel och handbroms så snurrar inte skivorna. smile
Får man göra på Saabar så att speciellt de lätta bakskivorna inte snurrar iväg när man vrider på hjulet.

Nja nu snubblade nog hjärncellerna lite eller så vet du inte att handbromsen bara tar på bakhjulen! Funkar i teorin på enbart 4wd-bil men inte i praktiken då det alltid finns ett glapp i drivlinan, och det är inte skivorna som snurrar, skivan står still men när man lyfter på hjulet och vrider det så snurrar navet eftersom fälgen vilar på just navet och bulthålen försvinner bakom skivan!

Mvh/Jon

brukar de inte sitta en lite skruv som håller skivan mot navet ? hmm om det inte gör det kan man ju alltid borra ett håll och gänga sen skruva dit en liten skruv smile
Senast redigerat av CHEEVA (22 november 2010)


3 259 Inlägg
22 november 2010
#112
CHEEVA skrev:
JonR skrev:
Andromeda skrev:
Alla VAG är framhjuls- eller fyrhjulsdrivna? Lägg i växel och handbroms så snurrar inte skivorna. smile
Får man göra på Saabar så att speciellt de lätta bakskivorna inte snurrar iväg när man vrider på hjulet.

Nja nu snubblade nog hjärncellerna lite eller så vet du inte att handbromsen bara tar på bakhjulen! Funkar i teorin på enbart 4wd-bil men inte i praktiken då det alltid finns ett glapp i drivlinan, och det är inte skivorna som snurrar, skivan står still men när man lyfter på hjulet och vrider det så snurrar navet eftersom fälgen vilar på just navet och bulthålen försvinner bakom skivan!

Mvh/Jon

brukar de inte sitta en lite skruv som håller skivan mot navet ? hmm om det inte gör det kan man ju alltid borra ett håll och gänga sen skruva dit en liten skruv smile

Jo förr i tiden när man hade tid med sånt så skruvade tillverkarna in en skruv där för att underlätta för den som ska byta hjul! Men det var förr det! smile Jo det skulle man kunna göra, om man orkar, vill och har tid!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 november 2010
#113
EmilHammarlund skrev:
Om man ska köpa en 10 år gammal bil med muttrar, vad ska man köpa då?

Alla nissan och toyota jag stött på har haft pinbult + mutter. smile
Senast redigerat av sirmiro (22 november 2010)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 november 2010
#114
JonR skrev:
CHEEVA skrev:
JonR skrev:

Nja nu snubblade nog hjärncellerna lite eller så vet du inte att handbromsen bara tar på bakhjulen! Funkar i teorin på enbart 4wd-bil men inte i praktiken då det alltid finns ett glapp i drivlinan, och det är inte skivorna som snurrar, skivan står still men när man lyfter på hjulet och vrider det så snurrar navet eftersom fälgen vilar på just navet och bulthålen försvinner bakom skivan!

Mvh/Jon

brukar de inte sitta en lite skruv som håller skivan mot navet ? hmm om det inte gör det kan man ju alltid borra ett håll och gänga sen skruva dit en liten skruv smile

Jo förr i tiden när man hade tid med sånt så skruvade tillverkarna in en skruv där för att underlätta för den som ska byta hjul! Men det var förr det! smile Jo det skulle man kunna göra, om man orkar, vill och har tid!

Mvh/Jon

sitter där ingen skruv är det hur jävla korkat som hellst !  vilket jävla pucko som kom med den idén ! " vi plockar bort skruven så sparar vi pengar och bilen blir lättare "

jaja men nu förstår jag er frustration ... är ju dö korkat !


3 259 Inlägg
22 november 2010
#115
CHEEVA skrev:
sitter där ingen skruv är det hur jävla korkat som hellst !  vilket jävla pucko som kom med den idén ! " vi plockar bort skruven så sparar vi pengar och bilen blir lättare "

jaja men nu förstår jag er frustration ... är ju dö korkat !

Ja det är verkligen en dum sak! Och en audi/vw förväntar man sig faktiskt lite mer av än att dom ska hoppa över en sån sak som en liten skruv...

Och i värsta fall så hoppar skivan snett också, har man tex bilen på en lyft så bilen inte lutar till höger eller vänster så kan skivan också hoppa av navet och vägra sitta kvar och när man trycker dit den igen så hoppar den av av sig själv! Så då måste man pressa på bromskivan på navet med fälgen som man lyfter dit samtidigt som bulthålen ska komma rätt! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Evildan
6 mars 2011
#116
Nu är det dags att fundera på detta igen då det börjar bli tid för sommarhjul.

Svetsare
3 150 Inlägg
6 mars 2011
#117
Tycker fortfarande lösa bultar är bättre  cool

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 mars 2011
#118
jag har redan bytt smile har hjulbultar och det var fan jobbigt att få hålen rätt.


SÄNK MER!
389 Inlägg
6 mars 2011
#119
har hjulbultar på golfen och muttrar på volvon. så mycket skönare med mutter. då är det bara att hänga på fälgen medans med bultar måste man hålla kvar hjulet medans man skruvar på.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#120
Ser själv inte fram emot att byta hjul på Saaben! Satans hjulbultar! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök