Andromeda skrev:mange_240 skrev:Andromeda skrev:Det är väl lite löjligt hur en del resonerar ändå. Jag byter däck två gånger om året och om jag håller till ute på uppfarten med en widowmaker och en pallbock tar det mig högst en halvtimme om jag tar det lugnt. Tidsskillnaden mellan bultar och muttrar är nog ytterst liten och jag behöver bara lägga en timme per år på att byta däck. Ni som inte orkar hålla fast ett däck medan ni pillar i den första bulten kanske skulle ta och skaffa ett gymkort eller köpa en uppsättning mindre fälgar. Ni kan nog balansera upp hjulet på en garagedomkraft om det är för tungt. Det är väl i så fall jävligare att Saab började med 5 buktar/hjul istället för fyra på ng900 och senare modeller. Den skillnaden tar nog mer tid i anspråk när man skiftar hjul.
Alternativen är ju annars att man lämnar bort vad som verkar vara ett oerhört svårt och omständligt arbete om man har hjulbultar på bilen, eller helt enkelt åker på allvädersdäck året om.
Fan, fråga er hellre varför det är vettigt att man måste separera motorn och lådan föra tt byta koppling på en del bilar eller varför man måste ner med tanken för att byta bensinpump. DET är att krångla till det i onödan.
problemet är nog att många tycker de e svårt att hitta bulthålen när de står i skogen med punktering, då vissa bilar saknar styrpinne exempelvis audi 80, finns dock en pinne i verktygssatsen som ska gängas in i ett bulthål för att ha ngt att gå på, denna är dock gjord i plast så smäller av i och med att du börjar hänga på hjulet. anledningen till att de sitter styrpinne på exempelvis 2-7-940 med muttrar är för att inte balansen ska rubbas om man balanserat hjulen på bilen.
Släng upp hjulet mot navet och sätt en fot under det. Håll i med ena handen. Med den andra handen, helst din dominanta, vrider du hjulet tills du ser ett hål att köra in bulten i. Jag har aldrig misslyckats hittills. Punktering har jag aldrig fått trots 10-15k mil. Skulle jag få punktering är nog det värsta att hitta jämn mark att sätta domkraften på. Är det på högersidan vill jag ju inte stå mitt i vägen för att kunna sätta domkraften på asfalten. Därför har jag alltid med en halvmeter regelstump att sätta under domkraften.
Som sagt, en timme per år är inte mycket att bråka om.
läs mitt inlägg igen, förstår du inte det läs jonRs inlägg, skivan förskjuts från skruvhålen på många wag bilar..de är de som har bekymmer med detta. på bilar där skivan sitter fast är de aldrig bekymmer.
0
0
0
0