2887
Sök

Belysningen "dippar" när man drar upp elhiss

690 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har haft det ett tag men inte direkt brytt mig så mycket om det...
Men när man tex drar upp rutan så högt det går eller om man trycker uppåt på knappen när rutan är uppe så tappar belysningen lite styrka (strömförlust)
står man på tomgång så märker man det dels genom belysning samt att motorvarvet och laddtrycket ändras en anning.. varvet går ner lite någon bråkdel sekund för att sedan ge lite varv (motorn kompenserar självt)

Är man ute och kör och gör samma sak så märks det som sagt endast genom att belysningen tappar lite styrka någon halv sekund...

Samma sak gäller om man står på tomgång och Trycker ner bromspedalen hårt ( så att bromsservot får jobbar hårt )

Vad kan detta bero på och bör jag oroa mig???
Kan det vara pga för lite kraft i batteriet (tror jag har 62Ah)???

Tackar!
mvh
Lars

Körv
3 535 Inlägg
30 september 2010
#2
Så har det varit i nästan alla bilar jag haft. Inget märkbart skadligt eller farligt för min del iaf..

Truckdriving Man

690 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#3
ok
nej men jag tycker väl att när man kör så bör det ju ladda tillräckligt mycket för att inte lamporna ska dippa bara för man trycker upp sidorutan...

Det är ju inga problem med att starta bilen... batteriet är något halvår gammalt så det bör ju inte vara något problem med det...

Körv
3 535 Inlägg
30 september 2010
#4
Hm.. Jadu, jag tror inte det ska vara någon fara iaf.

Truckdriving Man

690 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#5
ok
Är inte så direkt orolig, mest undrande om det ska vara så...
Tackar!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 september 2010
#6
har exakt samma problem på min saab 9-5. och då har ja endå sprillans nytt batteri. ännu tydligare strömfall blir det ifall du har rutan uppe och försöker hissa upp den. alltså att det tar stopp och rutan inte går längre. just när elmotorn får motstånd så dippar spänningen ytterligare. har nog en hel volt eller mer i spänningsfall då hmm

vet inte vad det kan bero på men sålänge inget går sönder så bryr inte jag mig iaf smile

MVH


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 september 2010
#7
så där hare varit alla bilar med elhissar ja haft ... men de man kan kolla är ju om du tex säger varvar 3000 rpm sen hissar med rutorna dimmar belysningen till då?

gör de inte så tror ja generatorn inte har tillräckligt med kräm på tomgång behöver ju inte va nå fel på den men kan va så att gammal bil gammla elhissar drar mer än de laddar upp just för tillfället de är min teori och jag är ju ingen bilmeck eller elektriker så vad vet ja


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 september 2010
#8
MrEricsson skrev:
så där hare varit alla bilar med elhissar ja haft ... men de man kan kolla är ju om du tex säger varvar 3000 rpm sen hissar med rutorna dimmar belysningen till då?

gör de inte så tror ja generatorn inte har tillräckligt med kräm på tomgång behöver ju inte va nå fel på den men kan va så att gammal bil gammla elhissar drar mer än de laddar upp just för tillfället de är min teori och jag är ju ingen bilmeck eller elektriker så vad vet ja

nae de är samma även när man kör i motorvägsfart, åtminstone på min bil. min teori är att just i det ögonblick du börjar köra med elhissarna så tappar den spänning eftersom batteriet inte klarar att leverera ström så snabbt som det behövs. samma princip som när belysningen blinkar PGA en baslåda. batteriet hänger inte med att lämna ifrån sig den ström som behövs så snabbt. smile

MVH


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 september 2010
#9
FreddeLi skrev:
MrEricsson skrev:
så där hare varit alla bilar med elhissar ja haft ... men de man kan kolla är ju om du tex säger varvar 3000 rpm sen hissar med rutorna dimmar belysningen till då?

gör de inte så tror ja generatorn inte har tillräckligt med kräm på tomgång behöver ju inte va nå fel på den men kan va så att gammal bil gammla elhissar drar mer än de laddar upp just för tillfället de är min teori och jag är ju ingen bilmeck eller elektriker så vad vet ja

nae de är samma även när man kör i motorvägsfart, åtminstone på min bil. min teori är att just i det ögonblick du börjar köra med elhissarna så tappar den spänning eftersom batteriet inte klarar att leverera ström så snabbt som det behövs. samma princip som när belysningen blinkar PGA en baslåda. batteriet hänger inte med att lämna ifrån sig den ström som behövs så snabbt. smile

MVH

jojo men när motorn går så hänger de ju lika mkt på generatorn kvittar tex om batterit är de bästa man kan ha när generatorn är soporna nästa för.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 september 2010
#10
MrEricsson skrev:
FreddeLi skrev:
MrEricsson skrev:
så där hare varit alla bilar med elhissar ja haft ... men de man kan kolla är ju om du tex säger varvar 3000 rpm sen hissar med rutorna dimmar belysningen till då?

gör de inte så tror ja generatorn inte har tillräckligt med kräm på tomgång behöver ju inte va nå fel på den men kan va så att gammal bil gammla elhissar drar mer än de laddar upp just för tillfället de är min teori och jag är ju ingen bilmeck eller elektriker så vad vet ja

nae de är samma även när man kör i motorvägsfart, åtminstone på min bil. min teori är att just i det ögonblick du börjar köra med elhissarna så tappar den spänning eftersom batteriet inte klarar att leverera ström så snabbt som det behövs. samma princip som när belysningen blinkar PGA en baslåda. batteriet hänger inte med att lämna ifrån sig den ström som behövs så snabbt. smile

MVH

jojo men när motorn går så hänger de ju lika mkt på generatorn kvittar tex om batterit är de bästa man kan ha när generatorn är soporna nästa för.

jo det är sant smile

MVH


Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#11
Är nog generatorn som inte pallar med.
På en A4a avant brukar det inte bli så, inte så man märker det iallafall. det är en premium bil.
Kan va så att det kärvar lite i skenorna, det är relativt vanligt, man får ta bort klädseln i dörrarna och smörja upp stålskenorna, ja gjorde så på min bil och det gick mycket lättare, man kan även spraya in silikon i listerna på sidan av rutorna.
Senast redigerat av Bullen1 (30 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

Avstängd
285 Inlägg
30 september 2010
#12
va exakt likadant på min 850:P

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#13
Det ska knappt inte märkas på en modernare audi, ja har nästintill aldrig sett det på jobbet, inte ens min skoda gör så,men som sagt den är uppsmord,om man inte stirrar sig blind, de måste kärva lite.
ja har sett det på ett flertal bilar men sällan audi.

så uppsmörjing bör göras.

Det man inte dör av gör ont.

690 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#14
tror inte det har med uppsmörjning att göra tyvärr...
Är som skrivet ovan, även när man trycker hissen uppåt fast rutorna är max uppe....
Och det är även i motorvägsfart...

Har iof ganska energikrävande lampor i... PIAA 55W som ska ge 100W i styrka på halvljus (alltså drar endast 55w) och osram nightbraker på helljus
Senast redigerat av AEN (1 oktober 2010)

Tekniker
345 Inlägg
1 oktober 2010
#15
jo såklart det blir så om rutorna är i max läge!
jag läste lite fel från början, ja trodde det blev så medans rutan åkte upp tongue

Självklart blir det så längst upp, det använder mycket amp

Det man inte dör av gör ont.

690 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#16
mm ok... då misstänker jag som sagt att det är ganska normalt...

Tackar!

Tekniker
345 Inlägg
1 oktober 2010
#17
ja för fasen det är helt normal och händer mer eller minder på alla bilar.

Det man inte dör av gör ont.

690 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#18
ok... hade det inte på min förra av någon anledning... därav min undran...

Tekniker
345 Inlägg
1 oktober 2010
#19
finns på alla bilar mer eller mindre, vissa märker man det mer på en andra, som på min bil märker man det enbart om det är mörkt ute.

Det man inte dör av gör ont.

19 Inlägg
1 oktober 2010
#20
Det har nog betydelse vilken kabelarea du har til hissen, Kolla på strömförluster pga för liten Area, Tex extraljus GROV matning från +pol till relä och vidare till ljusen byt till klenare och det blir värme i stället för ljus om du tar För liten area men om du miskar lite så ser du sämre ljusutbud.


Sök