2953
Sök

Vad behövs för en turbo på volvo 740?

RED LIGHT´S
554 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#1
hej! är sugen på en volvo 740_(tycker dom är rätt fina:) )men då är det så att jag inte tycker orginal är tillräckligt. så mina frågor är :
*vilken volvo 740 är bäst?
*vad behövs inhandlas?
*kan man ha förgasar motor eller insprut?
*intercooler?
har inte så stor budget dock=/ men har ett önskvärde på 250-300 hk. kan inte så super mkt om motorer så ni skulle få vara över tydliga är ni snälla:D har inte köpt något än men om det blir bra info så kommer bygget att dokumenteras här både styling och motor:D


100 Inlägg
4 oktober 2010
#2
köp en 740 turbo istället så har du en som går hyfsat bra original + att då slipper du ta bort turbo osv varje gång du ska besikta, bortsett från att du reggar om den.
ska du montera turbo själv så måste det vara på en insprutningsmotor, o du måste inhandla grenrör, tryckrör, oljetrycksrör (både till returen o matningen) turbo, intercooler (rekomenderas)
intercooler är inget måste men är en ganska bra ide, köper du en 740 med turbo original så har den intercooler monterat också


Biltokig
310 Inlägg
4 oktober 2010
#3
ska du komma undan så billigt som möjligt och är oerferen när det gäller att skruva bilar så köp en vettig orginal turbo!! har en till salu, kolla mitt galleri om det är intressant

Harè bra

RED LIGHT´S
554 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#4
måste man ta bort turbon varje gång eller kan man regga om med det? men är sugen på att skruva men går dom inte igenom sbp om dom är moddade:P?


10 287 Inlägg
4 oktober 2010
#5
Du har hela regelverket här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Annars så har du redan fått dom vettiga råden : dvs köp en 740 Turbo.

/Göran


turbo_shit skrev:
måste man ta bort turbon varje gång eller kan man regga om med det? men är sugen på att skruva men går dom inte igenom sbp om dom är moddade:P?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RED LIGHT´S
554 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#6
men om jag inte byter motor i en 740 och bara trimmar den måste man regga om den med det som är gjort då eller går det bra iallafall? men kan även köpa en vanlig för ska inte börja köra den förens om 2-3 år på att har annan nu men vill bygga en undertiden. min morbror har jobbat som bilmekaniker och han säger att edt är jävligt jobbigt?(men då är han bra lat med) och även om jag köper orginal så kommer den bli ner plockad och om målad osv men hur gör man har ett litet hum om hur man gör men inte så mkt på priserna:P


8 250 Inlägg
4 oktober 2010
#7
turbo_shit skrev:
men om jag inte byter motor i en 740 och bara trimmar den måste man regga om den med det som är gjort då eller går det bra iallafall?

Om du trimmar den så måste man regga om den. Problemet är att det inte går. Så helt plötsligt står man där med en bil man inte får använda om man ska följa reglerna. Ta en turbokonvertering till exempel som du verkar va inne på, det går inte att regga om med det. Utan då lär du byta till motor ocvh allt runt den till originalturbodelar, då kan du regga om den.


RED LIGHT´S
554 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#8
men om man köper en turbo motor och byter turbo och har orginal när man är på sbp? det borde ju funka om jag fattar det rätt:P


3 354 Inlägg
4 oktober 2010
#9
turbo_shit skrev:
men om man köper en turbo motor och byter turbo och har orginal när man är på sbp? det borde ju funka om jag fattar det rätt:P

Kan gå om man orkar att byta motor, styrdon och ev annan kring utrustning 2ggr per år.
Lättare, Säkrare och behagligare att skaffa en turbomodell direkt. spec som första bil.
samt vill man satsa på trimning så kan man göra så det inte syns så mkt på en turbobil då det krävs generellt mkt mindre arbete att trimma upp den.

samt om du fortf vill byta te turbomotor så räkna med att det måste bytas rätt så mkt runtom såsom till turbobromsar etc
Senast redigerat av Seth (4 oktober 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 679 Inlägg
4 oktober 2010
#10
du kan ju ta en turbomotor och stoppa i, då krävs bara en reg bes om du har intyg på att motorn är orginal.
Du får max ha 238hk och tror det var 320nm.
Så det går ju även för dig att ta en t5a motor från en 850, mer jobb att få dit osv men roligare när det är klart, då räcker det bara senare med ett chiptrim så har du dom hästar du vill ha.

Ni får ju skriva om jag har fel i detta inlägg.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2010
#11
jag tror att det är här det spricker
har inte så stor budget dock=/
Senast redigerat av NITROUS (4 oktober 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

100 Inlägg
4 oktober 2010
#12
jag kan lägga till att jag själv har en 740 som där suttit en förgasar motor i där jag nu har lagt ner en turbo motor med styr system osv och dragit bränslelednignar till soppa pump, bytat till manuel ist för automat, och även satt dit bromsar från 940t, o denna ska jag regga om nästa år till en turbo bil, som kostar 4000kr för byggbesiktning o slutbesiktning. men det krävs att bilen uppfyler alla krav med bromsar osv o den kommer har höga krav på avgasvärdena eftersom motorn är från en 96a. så jag föreslår att du köper en med turbo original. om du inte vill klydda med att montera och demonter turbon varje gång före o efter besiktningen.


RED LIGHT´S
554 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#13
skule vara kul med bakhjulsdrift men man kanske ska köpa en 850 och chippa den:P är det en bättre idé?


1 772 Inlägg
4 oktober 2010
#14
Äh, hur kul är det med en original 740 turbo, roligare att bygga själv, och du kommer lätt undan under 5000:-

Dessutom kostar ju en 740 turbo rätt "mycket" nuförtiden.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 679 Inlägg
4 oktober 2010
#15
turbo_shit skrev:
skule vara kul med bakhjulsdrift men man kanske ska köpa en 850 och chippa den:P är det en bättre idé?

finns ju många som monterar ner t5a motorer i 740is smile
du vänder motorn så har du ju endå kvar bakhjulsdriften smile
Men en fin 740turbo och en relativt fin 850 T5 är inte så extrem stor skillnad prismässigt smile
Kan få tag på fina 850 t5or för ca 25.000kr smile
Billigare med mer hästar dock är det ju inte bakhjulsdrivet smile
men dyrare också om nåt går sönder smile


429 Inlägg
4 oktober 2010
#16
Som sagt, är man inte så haj på att skruva så är en 740 med turbo original ett bra alternativ, 940 med turbo är rätt billiga faktiskt om det är nått alternativ. Regga är ganska svårt och kan kosta mycket och om man får flygande så kan de bli rätt kinkiga av sig smile


10 287 Inlägg
4 oktober 2010
#17
Berätta gärna hur man kommer under 5000:- för att konvertera en 740 sugis till "250-300" Hkr turbomaskin. Speca gärna allt som krävs.

Erfarenhet visar att man landar runt 300kr/hkr man vill trimma.

Sedan kan det både bli dyrare ellr billigare. Dyrare om man tex bygger fel eller skjuter något och billigare om man har komplett verkstad med fulla "gratishyllor".

/Göran


NordstromJ skrev:
och du kommer lätt undan under 5000:-

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 772 Inlägg
4 oktober 2010
#18
Sharky skrev:
Berätta gärna hur man kommer under 5000:- för att konvertera en 740 sugis till "250-300" Hkr turbomaskin. Speca gärna allt som krävs.

Erfarenhet visar att man landar runt 300kr/hkr man vill trimma.

Sedan kan det både bli dyrare ellr billigare. Dyrare om man tex bygger fel eller skjuter något och billigare om man har komplett verkstad med fulla "gratishyllor".

/Göran


NordstromJ skrev:
och du kommer lätt undan under 5000:-


Ber om ursäkt, missade det totalt. För mycket insnöad på mitt eget projekt, som jag ifs skulle rekommendera TS att börja med, för att sedan bygga något mera seriöst när mera pengar finns tillgängligt för som sagt, 300hk kommer man inte till med "inte så stor budget dock".

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#19
ne är ju det ska fundera lite på det och ska kolla lite på 850's och kolla lite vad styling kostar för det ska jag ha med wink


1 008 Inlägg
4 oktober 2010
#20
kvant91 skrev:
jag kan lägga till att jag själv har en 740 som där suttit en förgasar motor i där jag nu har lagt ner en turbo motor med styr system osv och dragit bränslelednignar till soppa pump, bytat till manuel ist för automat, och även satt dit bromsar från 940t, o denna ska jag regga om nästa år till en turbo bil, som kostar 4000kr för byggbesiktning o slutbesiktning. men det krävs att bilen uppfyler alla krav med bromsar osv o den kommer har höga krav på avgasvärdena eftersom motorn är från en 96a. så jag föreslår att du köper en med turbo original. om du inte vill klydda med att montera och demonter turbon varje gång före o efter besiktningen.

Varför gör du inte en vanlig reg.besiktning för 900kr för ?? 
för jag antar att det är en 230fk/ft eller t5 ?



Sök