3537
Sök

Volvo s60 2wd till 4wd?

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja som tråden lyder hur svårt och dyrt skulle det vara ifall man skulle inhandla hela rubbet(fyrhjulsdriften). från en 2,4t awd och lägga in i en 2.4t 2wd?

1.Är det så knepigt att lika gärna skippa det?
2.Hur dyrt kommer det bli ett ungefärprisförslag?!
3. Vad säger besiktningsmännen?
Senast redigerat av Dani_A (4 oktober 2010)


KHRacing
4 oktober 2010
#2

227 Inlägg
4 oktober 2010
#3
Borde det inte kunna funka med en vanlig regbesiktning om man byter ut alla delar som AWD´n har alltså att den blir identisk med en s60 awd som den kom från fabrik under förutsättning att allt är bolt-on?

På samma sätt som man tex kan regga om en 318 till en 325.

Men prata med både SBP och SFRO.

Billgaste och enklaste alternativet är ändå att sälja bilen du har och köpa en s60 awd

Med lem
1 127 Inlägg
4 oktober 2010
#4
Absolut inte värt det, byt bil om du tvunget vill ha awd.


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#5
Nej jag tänkte bara ifall bilen inte blir såld nu om 2 veckor så ska jag, hålla på med den hela vinter, alltså markant effektökning och jag vet inte om jag vill ha framhjulsdriften på den.

Så med andra ord så blir det billigare att köpa en AWD


Darth Vader
1 644 Inlägg
5 oktober 2010
#6
Utan tvekan tongue. Då du behöver så galet mycket grejer ifrån AWD, så du behöver nästan köpa en lös bara för att få tag på allt.

Braaaaap?

Biltokig
310 Inlägg
Med lem
1 127 Inlägg
5 oktober 2010
#8
Volvos awd är väl inget man suktar efter att ha heller, därav det verkligen inte är värt all tid och pengar. Tänk va kul och få det att funka med all elektronik. yikes

Det mesta är väl bolton, men inte jättelätt för det. Skillnad om det varit nån gammal bil med mekanisk 4wd.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#9
H3dlund skrev:
Volvos awd är väl inget man suktar efter att ha heller, därav det verkligen inte är värt all tid och pengar. Tänk va kul och få det att funka med all elektronik. yikes

Det mesta är väl bolton, men inte jättelätt för det. Skillnad om det varit nån gammal bil med mekanisk 4wd.

Japp, viscon är ju relativt lätt att montera, dock är vinkelväxlarna till dem inte så värst hållbara. DÄremot så är väl dem kompatibla med nyare växlar som tål betydligt mer.

Annars har du ju high torque och v8 som pallar 400hk+? också men dom är väl lite dyrare och då med haldex så de blir lite elpill.


595 Inlägg
5 oktober 2010
#10
Köp en 2.4T awd.. tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 oktober 2010
#11
Bensinskallen skrev:
Japp, viscon är ju relativt lätt att montera, dock är vinkelväxlarna till dem inte så värst hållbara. DÄremot så är väl dem kompatibla med nyare växlar som tål betydligt mer.
.

Om nu det är samma splines och utväxling i de nya vinkelväxlarna som till gamla växellådorna och mellandiffarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#12
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:
Japp, viscon är ju relativt lätt att montera, dock är vinkelväxlarna till dem inte så värst hållbara. DÄremot så är väl dem kompatibla med nyare växlar som tål betydligt mer.
.

Om nu det är samma splines och utväxling i de nya vinkelväxlarna som till gamla växellådorna och mellandiffarna.

Yepp.

Fanns ju utbytesväxlar för dom som gick sönder som var betydligt starkare. Kanske var du som skrev de till och med? cool


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 oktober 2010
#13
Bensinskallen skrev:
Fanns ju utbytesväxlar för dom som gick sönder som var betydligt starkare. Kanske var du som skrev de till och med? cool

Yes, är ju en kille som helrenoverat drivlinan på sin V70R -00, med bl.a. utbytesvinkelväxel, och han kör som om han stulit bilen...

Var även på Polestar på Vallåkra och frågade om drivlinan i deras C30 PCP, tyvärr visste inte PR-avdelningen inte så mycket, men det var inte några specialbyggen i drivlinan, det kunde han säga iaf.
Och den har ju över 400hk original, Quaife-diffar fram och bak, och 50/50 fördelning av kraften.



Skiftet mellan -01 och -02 bytte man från 21-splines ingående axel på lådorna till 23-splines, och jag har hört att det ska skilja i hylsorna också till vinkelväxlarna, och vet inte hur de nya bakaxlarna är utväxlade, finns inte mycket info om det vad jag vet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#14
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:
Fanns ju utbytesväxlar för dom som gick sönder som var betydligt starkare. Kanske var du som skrev de till och med? cool

Yes, är ju en kille som helrenoverat drivlinan på sin V70R -00, med bl.a. utbytesvinkelväxel, och han kör som om han stulit bilen...

Var även på Polestar på Vallåkra och frågade om drivlinan i deras C30 PCP, tyvärr visste inte PR-avdelningen inte så mycket, men det var inte några specialbyggen i drivlinan, det kunde han säga iaf.
Och den har ju över 400hk original, Quaife-diffar fram och bak, och 50/50 fördelning av kraften.



Skiftet mellan -01 och -02 bytte man från 21-splines ingående axel på lådorna till 23-splines, och jag har hört att det ska skilja i hylsorna också till vinkelväxlarna, och vet inte hur de nya bakaxlarna är utväxlade, finns inte mycket info om det vad jag vet.

Nä de är väl lite av ett mörker det där...

Polestar C30:in lär ju åka på HT linan eller V8 linan från volvo är jag ganska säker på, de är ju dom två som är kraftigast. Sen finns ju eucd men den är ju standard


Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
#15
DU måste ha annan växellåda, vinkelväxel,drivaxel, kardanaxel och upphägning, ny bakaxel m.m + el.
blir dyrt som fan,  sälj köp ny är mycket bättre.

Det man inte dör av gör ont.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#16
Okey, tack för svaren alla.



Sök