3367
Sök

Hjälp! Det viner när jag startar bilen

21 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
jinxs skrev:
Har inte hjälp ngn innan med vinande högtalare,Men kan berätta lite hur jag felsöker.
Sätt på allt "volym 0" viner det ur högtalarna.? Koppla bort rca kabeln från steget, Viner det lika mycke eller slutat.

Slutat-> slutsteg OK annat fel: RCA kabel,placering av rca kabeln eller HU.
-Testa dra om rca kabeln,Ny Rca kabel eller testa en annan HU som du vet inte viner.

Viner fortfarande-> Fel på steget: Kontrollera jordningen/plusen alternativ flytta dom,Testa steget i en bil som du vet inte viner.
(databoxar,strömmatning till dom och andra hög förbrukande ledningar kan ge störningar, likaväl som dåliga tändkablar/tändstift )

-Förresten vad är det för hu och steg.?

Edit:glöm inte att stänga av allt imellan testerna,När du laborerar.

Jag testade att  dra ur RCA kabeln helt och då viner det praktiskt taget inget, väldigt lite dock, jag provade även att dra den mitt inne i cupén och det lät fortfarande. då bör det nästan vara fel på den?

stRaend
7 oktober 2010
viner det även när lågnivån inte är i? kolla din jord ifall den är bra, annars så är det steget som är felet. Hade samma fel på mitt steg , brusade och hade sig när bilen var avstängd, sedan när jag startade så började det vina också UTAN lågnivån i.

(har inte läst igenom hela tråden ifall du redan kollat jorden)

21 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
viner det även när lågnivån inte är i? kolla din jord ifall den är bra, annars så är det steget som är felet. Hade samma fel på mitt steg , brusade och hade sig när bilen var avstängd, sedan när jag startade så började det vina också UTAN lågnivån i.

(har inte läst igenom hela tråden ifall du redan kollat jorden)

Det viner inte alls lika mycket när jag inte har lågnivån i och bilen är startad, kopplar jag i t.ex. en mp3 funkar det nästan klockrent

stRaend
7 oktober 2010
nästan och inte alls lika mycket ne. men det viner ju fortfarande? det ska inte vina något om det inte finns några störningar.

21 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Jag misstänker skarpt att det är signaljorden som är trasig, hur löser man det här? har läst om det i andra trådar men förstår inte riktigt vad det är man ska göra?

233 Inlägg
25 oktober 2010
antingen lämna in stereon på reparation eller dra en extra jord kabel och jorda i stereon om jag har förstått det rätt hade det felet på min pioneer 6000ub var bara att lämna in gick på garantin smile

Audi frälst

4 693 Inlägg
25 oktober 2010
Jag har samma problem i min bil. Har bytt högtalare, lågnivå och HU utan någon skillnad.
Lågnivån går inte i närheten av någon strömkabel. Inte heller högtalarkablarna.

Det är inte fel på steget heller för det har jag testat i en annan bil och då utan missljud..... Fattar inte vart felet ligger.

Någon som vet?

*Skriver i den här tråden eftersom den redan har blivit skriven i och jag tvivlar på att just detta problem vart uppe förr*

Booyakasha!

572 Inlägg
25 oktober 2010
Softis skrev:
Jag har samma problem i min bil. Har bytt högtalare, lågnivå och HU utan någon skillnad.

Det är inte fel på steget heller för det har jag testat i en annan bil och då utan missljud..... Fattar inte vart felet ligger.

Någon som vet?

*Skriver i den här tråden eftersom den redan har blivit skriven i och jag tvivlar på att just detta problem vart uppe förr*

Pröva byt enhet.. Kan vara jorden från lågnivåkablarna i enheten som kan vara glapp i..

DZ Design På Facebook

21 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
fredde_petermann skrev:
antingen lämna in stereon på reparation eller dra en extra jord kabel och jorda i stereon om jag har förstått det rätt hade det felet på min pioneer 6000ub var bara att lämna in gick på garantin smile

Hur och var sätter man in en extra jordkabel då?

4 693 Inlägg
26 oktober 2010
Dannz0 skrev:
Softis skrev:

Någon som vet?

Pröva byt enhet.. Kan vara jorden från lågnivåkablarna i enheten som kan vara glapp i..

När du skriver enhet, menar du HU då? För i så fall så har jag testat 3 st redan med samma tjutresultat.

Booyakasha!

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
26 oktober 2010
Softis skrev:

Någon som vet?

Om alla delar är testade i andra bilar, och dom är okej. Så verkar det bara vara generatorn kvar.
Skruva bort B+ polen med generator matningen kvar
Skruva bort generator matningen från B+ polen. om det är samma störning, Så ta en blomdush spruta och spruta över tändspolarna en sen kväll och leta efter överslag.
-Det kan vara så enkelt som ett överslag i ett tändstift,tändhatt,tändkabel,tändspole.

Diesel is the blood of satan.

4 693 Inlägg
26 oktober 2010
Oj oj oj, den dagen jag plockar bort generatorn igen finns inte!
Tar en hel dag att ta bort och montera den igen så det är inte ett altenativ

Booyakasha!

4 693 Inlägg
26 oktober 2010
Dannz0 skrev:
Softis skrev:

Någon som vet?

Som jag skrev så har jag köpt ny HU plus att jag testat med en polarens som fungerar hur bra som helst

Booyakasha!

412 Inlägg
27 oktober 2010
Erik_H skrev:
xorox_88 skrev:
du har dragit lågnivån på samma sida som strömkabeln va? isf så äre där du har felet

Nej det är ju det som är grejen, jag har verkligen sett till att det inte ska störas, har tom isolerat kabeln sista biten till slutsteget och ändå så låter det konstigt

är kablarna dragna i taket ?

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

21 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
extremtKnAz skrev:
Erik_H skrev:
xorox_88 skrev:
du har dragit lågnivån på samma sida som strömkabeln va? isf så äre där du har felet

Nej det är ju det som är grejen, jag har verkligen sett till att det inte ska störas, har tom isolerat kabeln sista biten till slutsteget och ändå så låter det konstigt

Nej, skulle det hjälpa?

412 Inlägg
28 oktober 2010
Erik_H skrev:
extremtKnAz skrev:
Erik_H skrev:

Nej, skulle det hjälpa?

ja, vad jag har fått lära mig, kabelen kan störas av olika saker om de läggs brevid varandra jag tar som tex'' när de regnar ute o du sätter på vindrutetorkarna så kan man höra ett ljud i basarna från dom ''en störning'' men de e kanske inte de som är problemet i detta fallet.

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

Sök