3486
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

307 973 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
1 290 Inlägg
19 oktober 2010
#22
Kul motorbygge... kanske en sån jag ska klämma ner bak i min bil om min projektmotor går i kras smile

692 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#23
camaro67 skrev:
Lär ju låta galet!

Ja - varför inte...!


692 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#24
Exsicco skrev:
Kul motorbygge... kanske en sån jag ska klämma ner bak i min bil om min projektmotor går i kras smile

Innan du gör något förhastat som att kasta i en R1:a i din bil - jag vill höra sången i den först...!
Du har lagt ner mycket jobb och kärlek i den så bygg den klart till sommaren så vi får höra den!


1 290 Inlägg
19 oktober 2010
#25
33Coupe skrev:
Exsicco skrev:
Kul motorbygge... kanske en sån jag ska klämma ner bak i min bil om min projektmotor går i kras smile

Innan du gör något förhastat som att kasta i en R1:a i din bil - jag vill höra sången i den först...!
Du har lagt ner mycket jobb och kärlek i den så bygg den klart till sommaren så vi får höra den!

"Mycke vill ha mer"... men först ska jag se hur långt man kommer med en motor på 0,7l big_smile

Kul när man hittar sånna här trådar!

48 Inlägg
19 oktober 2010
#26
Gaah ögonporr big_smile big_smile Detta ska följas ! wink

772 Inlägg
20 oktober 2010
#27
Är du något av en ingenjör eller liknande? Tittade på din Coupe oxå som du tillverkar egna delar och fästen till. Räknar du något på delarna du bygger eller "hoppas" du det ska funka som du byggt det? smile

692 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#28
Ha, ha - tack för det, nej någon ingenjör är jag då rakt inte.
Det mesta är ganska basic grejor - det finns mycket info på Internet att hitta, man kopierar lite från dom "store" grabbarna, tänker lite och tar sedan fram TIG:en och drar dit delarna...skämt o sido - lite så är det med bilbygge - inget är rätt och inget är helt fel men efteråt upptäcker man alltid saker som man skulle vilja ändra på innan man byggde bilen..eller hur? Man skall bara inte vara rädd för att prova och inte heller rädd för att misslyckas och göra om saker.


692 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#29
Nu är bottendelen i stort sett ihopskruvad:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011708_uh1zgp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011709_63n4jw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011709_63n4jw.jpg
Nya lager på plats - skall mätas in också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011711_s6bsg8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011711_s6bsg8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011714_3gdxem.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011713_b8bvac.jpg

Fler bilder kommer i morgon


777 Inlägg
26 oktober 2010
#30
Fin Fint!!!!cool

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

692 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011978_pe9xti.jpg
Blockhalvorna "limmas" med tätningsmedel som rollas på med en mjuk roller. Alla lagerspel på dom nye lagerna mäts upp än en gång med Platigauge.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011979_ms0n04.jpg
Oljepumpen/vattenpumpen skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011981_855ova.jpg
Sumpbaffleplåten behöver 2 extra hål i blocket som gängas upp till M6.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011982_9g3c3e.jpg
Plåten skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011986_ba1rbl.jpg
Oljeröret, oljesugen samt plåten på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011988_6nl2nc.jpg
Packningen på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011993_z5wnit.jpg
Vattenröret på plats...


692 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#32
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011995_z27byq.jpg
Nu är sumpen ditskruvad så nu kan man vända spisen på rätt köl igen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011998_a0rxjn.jpg
Generatorn och kåpan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1012005_4e4a79.jpg
Kopplingskorgen åker också på. Vi får se om jag använder mig av kopplingen jag kört med den här säsongen - den har funkat bra sen jag satte i hårda fjädrar.
Senast redigerat av 33Coupe (26 oktober 2010)


692 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#33
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1012003_x70wun.jpg
Så här långt är det kommit nu den här veckan. Nu har jag beställt en toppackning från Cometic, APE ventilfjädrar samt pinnbultar till toppen istället för bultar.

6-7 timmar Kickboxning i veckan tar sin lilla tid från projektet, men snart återkommer jag med toppen - den skall matchportas mot spjällhusena etc samt att jag skall sätta i hårdare ventilfjädrar.


692 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#34
Idag anlände ARP topplocksbultarna, APE ventilfjädrarna samt APE topplocksmuttrarna.
Nu kan jag sätta igång med att göra toppen klar!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014174_yfmvk5.jpg


777 Inlägg
2 november 2010
#35
Nice!! big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

1 290 Inlägg
2 november 2010
#36
Ser på en av bilderna att du lagt på tätmedel även på vevaxelöverfallet. Jag ska snart skruva ihop min motor och funderat på om jag ska lägga tätning där eller inte. Finns det inte risk för att det blir ett spel mellan lager och vevaxel om man tätar där?

692 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#37
Exsicco skrev:
Ser på en av bilderna att du lagt på tätmedel även på vevaxelöverfallet. Jag ska snart skruva ihop min motor och funderat på om jag ska lägga tätning där eller inte. Finns det inte risk för att det blir ett spel mellan lager och vevaxel om man tätar där?

Jo - du har rätt. Det blev avtorkat innan jag drog ihop halvorna. Det blev så bara för att jag använde en roller...
Du skall inte ha tätningsmedel där alltså eftersom det inte behövs.


692 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#38
Här har jag delat Vortech kompressorn mest för att kolla att allt är OK eftersom jag köpte den begagnad:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014164_35zc48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014165_tb5efr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014167_6mt1qo.jpg
oljeinsprutningsmunstycket som smörjer kugghjulen
Senast redigerat av 33Coupe (2 november 2010)


Nightmare racing
165 Inlägg
2 november 2010
#39
Coolt bygge cool

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......

5 119 Inlägg
2 november 2010
#40
FY SATAN VAD SEXIGA BILDER big_smile helt sjukt bygge:D man blir lite lätt avensjuk på dina kunskaper och din leksak:D

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök