3225
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

307 972 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#61
Toppen är nu portad o klar i förbränningsrummen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028678_ok47b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028676_oftfc2.jpg


692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#63
Rören som jag skall svetsa fast i plenumet börjar också ta form - jag svetsar på en liten krage för att dessa skall sitta ordentligt i insugningsgummit (Yamaha originalgummi). Jag ksall även svetsa fast ett par öron i toppen resp i dessa rören så att inget delar på sig när det börjar tryckmatas...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028689_qe8yw5.jpg
En kragkant svetsas med TIG:en

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028692_r8ya0u.jpg
Röret på plats på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028694_m1ka3q.jpg


692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#64
siimmy skrev:
tre in och två ut ?

Stämmer bra! På dom senare modellerna försvann 5-ventilaren till förmån för en traditionell 4-ventilsteknik istället.


1 277 Inlägg
12 december 2010
#65
Kommer defenitivt att följas. angående femventils teknik så kör ju även audi på detta vilket jag tkr är föredömligt smile

692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#66
cykelpump skrev:
Kommer defenitivt att följas. angående femventils teknik så kör ju även audi på detta vilket jag tkr är föredömligt smile

Visst är det bra - man får ju plats med ventiler så att totalt sett blir arean mycket större än vad man får plats med i en 4-ventilsspis


1 277 Inlägg
12 december 2010
#67
33Coupe skrev:
cykelpump skrev:
Kommer defenitivt att följas. angående femventils teknik så kör ju även audi på detta vilket jag tkr är föredömligt smile

Visst är det bra - man får ju plats med ventiler så att totalt sett blir arean mycket större än vad man får plats med i en 4-ventilsspis

Precis dock kör väl biltillverkarna med fyrventils för de e billigare att bygga..

692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#68
cykelpump skrev:
33Coupe skrev:
cykelpump skrev:
Kommer defenitivt att följas. angående femventils teknik så kör ju även audi på detta vilket jag tkr är föredömligt smile

Visst är det bra - man får ju plats med ventiler så att totalt sett blir arean mycket större än vad man får plats med i en 4-ventilsspis

Precis dock kör väl biltillverkarna med fyrventils för de e billigare att bygga..

Jodå - det är klart - nog är det så alltid. På den här motorn så sitter en av insugningsventilerna i toppen med en lite annan vinkel så kamaxeln är också lite speciellt utformad..det har nog kostat lite att ta fram den här lösningen..


692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#69
33Coupe skrev:
cykelpump skrev:
33Coupe skrev:

Visst är det bra - man får ju plats med ventiler så att totalt sett blir arean mycket större än vad man får plats med i en 4-ventilsspis

Precis dock kör väl biltillverkarna med fyrventils för de e billigare att bygga..

Jodå - det är klart - nog är det så alltid. På den här motorn så sitter en av insugningsventilerna i toppen med en lite annan vinkel så kamaxeln är också lite speciellt utformad..det har nog kostat lite att ta fram den här lösningen..

Satt precis o kollade i verkstadshandboken: 3 stycken insugningsvetiler = motsvarande 1 ventil med 69mm insugsdiameter och 2 stycken avgasventiler = motsvarande en 49mm avgasventil i diameter...


3 259 Inlägg
12 december 2010
#70
Tar du min motor när du är klar med din? wink Skämt o sido!

Ser mycket bra ut! Om jag ända hade tålamodet och kunskapen att göra det lika ordentligt!!

Vart köpte du skvalpplåten till tråget? Vad gick den på?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

692 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#71
JonR skrev:
Tar du min motor när du är klar med din? wink Skämt o sido!

Ser mycket bra ut! Om jag ända hade tålamodet och kunskapen att göra det lika ordentligt!!

Vart köpte du skvalpplåten till tråget? Vad gick den på?

Mvh/Jon

Inga problem med blocket, men att porta toppen tog sin lilla tid...
Jag tror nog att det skall räcka med Yamaha originalmotorn i Fiaten..annars dra dit kolvar och stakar och en go turbo så skall du se att man får panik i blicken när man trampar gasen i botten...
Gillar ditt Fiat bygge så jag längtar tills att det blir färdigt! Fräck Amazon också...

Jag köpte sumpplåten här: http://www.rarity.freeserve.co.uk/
Lite info finns här också: http://www.fluke-motorsport.co.uk/techn … index.html


3 259 Inlägg
13 december 2010
#72
Hehe ja man har ju läst om några yxbyggen på sporthoj.com, då har det tydligen räckt med ombestyckning, distans mellan topp och block och under kilot i laddtryck för att komma nära 250hk! Sen om det håller för dom är ju en annan sak! smile Men en turbo kommer det bli när jag väl har fått färdigt bilen nångång! Mycket intressant projekttråd du har här iaf! Din förra var ju väldans trevlig den med! smile

Tack för det! Klockrent med anvinsningarna där också! Blir till att köpa en sådan för att vara på den säkra sidan!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

692 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#73
JonR skrev:
Hehe ja man har ju läst om några yxbyggen på sporthoj.com, då har det tydligen räckt med ombestyckning, distans mellan topp och block och under kilot i laddtryck för att komma nära 250hk! Sen om det håller för dom är ju en annan sak! smile Men en turbo kommer det bli när jag väl har fått färdigt bilen nångång! Mycket intressant projekttråd du har här iaf! Din förra var ju väldans trevlig den med! smile

Tack för det! Klockrent med anvinsningarna där också! Blir till att köpa en sådan för att vara på den säkra sidan!

Mvh/Jon

Tack för det!
Efter många varv på banan - av både mig och andra - så är det enda du behöver göra förutom överfyllnad av oljenivån. Du kan höra av dig när det är dags, men du skall i grova drag ha 250ml mer olja vad som är rekomenderat (jag är på jobb nu men kan kolla exakta mängden till när när det är tid att starta upp den..)
MVH/Gabbe


692 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#74
Idag när jag var ledig från jobbet fick jag börja med att städa av arbetsbänken efter portningen - slipspån precis överallt, men toppen blev lättare också,,,måste tänka på vikten!!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030115_1agvyc.jpg


692 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#75
I alla fall - nu är portningen klar och jag skall glaskuleblästra toppen och måla den innan jag fortsätter att sätta ihop den:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030116_7hg00x.jpg
Toppen på 5PW motorerna är svarta (mattsvarta) från början, men den målas i silver såsom blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030117_e06ua1.jpg
Toppen nyss urtagen från blästerskåpet...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030118_956nm6.jpg
Från avgassidan...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030120_t04mve.jpg
...och från insugssidan


692 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#76
Idag kom ett efterlängtat paket som innehöll följande: plenumrör, fuelrail, fäste till fuelrail, plenumtrattar, plenumgavel och plattan till spjällhuset - nu kan man jobba vidare..!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030131_z1ctpn.jpg
Plenumröret är D-format och i grovt gods.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030130_lr3ysb.jpg
Kanske lite overkill, men ved tusan gör det...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030129_ra02jy.jpg
Fuelrailen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030127_ory6fs.jpg
Gavelplåt plenumrör.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030126_que259.jpg
Trattar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030128_ck6tl8.jpg
Fäste till fuelrailen.


3 259 Inlägg
16 december 2010
#77
Ser ut som att det har blivit litegrann gjort! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

692 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#78
Så här långt har jag kommit i dagsläget:
Böjarna är tillpassade till både toppen och insugningsgummit:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030121_or8bz6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030122_txe80v.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030123_vpe516.jpg
Trattarna skall passas till för att i helgen svetsas fast på insugningsböjarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030124_hhl4ql.jpg
Det är tajt vid mittentrattarna - jag skall justera lite där innan svetsning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030125_4r0lsd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030126_que259.jpg


692 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#79
JonR skrev:
Ser ut som att det har blivit litegrann gjort! smile

Jodå, men det tog 3 timmar att "röja" upp i garaget så jag hittade arbetsbänken igen...det är roligare att jobba när man slipper brottas med allt samtidigt...



Sök