Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
Rören som jag skall svetsa fast i plenumet börjar också ta form - jag svetsar på en liten krage för att dessa skall sitta ordentligt i insugningsgummit (Yamaha originalgummi). Jag ksall även svetsa fast ett par öron i toppen resp i dessa rören så att inget delar på sig när det börjar tryckmatas...
Kommer defenitivt att följas. angående femventils teknik så kör ju även audi på detta vilket jag tkr är föredömligt
Visst är det bra - man får ju plats med ventiler så att totalt sett blir arean mycket större än vad man får plats med i en 4-ventilsspis
Precis dock kör väl biltillverkarna med fyrventils för de e billigare att bygga..
Jodå - det är klart - nog är det så alltid. På den här motorn så sitter en av insugningsventilerna i toppen med en lite annan vinkel så kamaxeln är också lite speciellt utformad..det har nog kostat lite att ta fram den här lösningen..
Visst är det bra - man får ju plats med ventiler så att totalt sett blir arean mycket större än vad man får plats med i en 4-ventilsspis
Precis dock kör väl biltillverkarna med fyrventils för de e billigare att bygga..
Jodå - det är klart - nog är det så alltid. På den här motorn så sitter en av insugningsventilerna i toppen med en lite annan vinkel så kamaxeln är också lite speciellt utformad..det har nog kostat lite att ta fram den här lösningen..
Satt precis o kollade i verkstadshandboken: 3 stycken insugningsvetiler = motsvarande 1 ventil med 69mm insugsdiameter och 2 stycken avgasventiler = motsvarande en 49mm avgasventil i diameter...
Tar du min motor när du är klar med din? Skämt o sido!
Ser mycket bra ut! Om jag ända hade tålamodet och kunskapen att göra det lika ordentligt!!
Vart köpte du skvalpplåten till tråget? Vad gick den på?
Mvh/Jon
Inga problem med blocket, men att porta toppen tog sin lilla tid... Jag tror nog att det skall räcka med Yamaha originalmotorn i Fiaten..annars dra dit kolvar och stakar och en go turbo så skall du se att man får panik i blicken när man trampar gasen i botten... Gillar ditt Fiat bygge så jag längtar tills att det blir färdigt! Fräck Amazon också...
Hehe ja man har ju läst om några yxbyggen på sporthoj.com, då har det tydligen räckt med ombestyckning, distans mellan topp och block och under kilot i laddtryck för att komma nära 250hk! Sen om det håller för dom är ju en annan sak! Men en turbo kommer det bli när jag väl har fått färdigt bilen nångång! Mycket intressant projekttråd du har här iaf! Din förra var ju väldans trevlig den med!
Tack för det! Klockrent med anvinsningarna där också! Blir till att köpa en sådan för att vara på den säkra sidan!
Hehe ja man har ju läst om några yxbyggen på sporthoj.com, då har det tydligen räckt med ombestyckning, distans mellan topp och block och under kilot i laddtryck för att komma nära 250hk! Sen om det håller för dom är ju en annan sak! Men en turbo kommer det bli när jag väl har fått färdigt bilen nångång! Mycket intressant projekttråd du har här iaf! Din förra var ju väldans trevlig den med!
Tack för det! Klockrent med anvinsningarna där också! Blir till att köpa en sådan för att vara på den säkra sidan!
Mvh/Jon
Tack för det! Efter många varv på banan - av både mig och andra - så är det enda du behöver göra förutom överfyllnad av oljenivån. Du kan höra av dig när det är dags, men du skall i grova drag ha 250ml mer olja vad som är rekomenderat (jag är på jobb nu men kan kolla exakta mängden till när när det är tid att starta upp den..) MVH/Gabbe
Idag när jag var ledig från jobbet fick jag börja med att städa av arbetsbänken efter portningen - slipspån precis överallt, men toppen blev lättare också,,,måste tänka på vikten!!
I alla fall - nu är portningen klar och jag skall glaskuleblästra toppen och måla den innan jag fortsätter att sätta ihop den: Toppen på 5PW motorerna är svarta (mattsvarta) från början, men den målas i silver såsom blocket.
Idag kom ett efterlängtat paket som innehöll följande: plenumrör, fuelrail, fäste till fuelrail, plenumtrattar, plenumgavel och plattan till spjällhuset - nu kan man jobba vidare..!
Jodå, men det tog 3 timmar att "röja" upp i garaget så jag hittade arbetsbänken igen...det är roligare att jobba när man slipper brottas med allt samtidigt...