3423
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

307 974 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
692 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#81
Igår svetsade jag klart trattarna i plenumet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030776_kh8fwz.jpg
Röret o tratten svetsas samman med TIG:en

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030779_oqg1tu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030780_bmgsw9.jpg
Här har jag mätt ut var hålen skall göras till trattarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030781_v67i7y.jpg
Två av hålen gjorda - jag använder en vanlig hålsåg och T-sprit (på aluminiumet så klart..annars blir man så jäkla kass i magen..)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030782_bv3xm5.jpg
Så här ser det ut på insidan efter att jag svetsat fast dessa..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030783_jyfcco.jpg
Och så här ser det ut när det är provmonterat på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030784_1sxr6i.jpg
Så långt-så nu är det snart tid för fästena till spridarna (som jag måste beställa snart..)


196 Inlägg
19 december 2010
#82
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?


692 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#83
siimmy skrev:
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

Jag köpte den från en Amerikansk firma - hittade inget här i landet..


196 Inlägg
19 december 2010
#84
33Coupe skrev:
siimmy skrev:
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

Jag köpte den från en Amerikansk firma - hittade inget här i landet..

jaha för har aldrig sett en sådan förut


692 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#85
siimmy skrev:
33Coupe skrev:
siimmy skrev:
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

Jag köpte den från en Amerikansk firma - hittade inget här i landet..

jaha för har aldrig sett en sådan förut

Man kan ju forma plenumet på många olika sätt - det finns säkert många teorier om vad som är bäst och så..


900 Inlägg
19 december 2010
#86
satan va bra de blir..........

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#87
Plenumet och rören glaskuleblästrade jag först...men ångrade mig och slipade o polerade dom igen...inte showglans, men blankare blev det..
AC/DC TIG:en är guld värd även för en hemmapulare...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032869_oyd236.jpg
Nu är spridarhylsorna svetsade på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032870_8c7qba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032873_ea02a7.jpg
Här kapar jag gaveln snett och använder en kil av den avkapade biten för att vinkla plattan till spjällhuset med.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032874_t8393i.jpg
Gaveln igensvetsad och kilen vid spjällhuset på plats. AC/DC TIG:en är guld värd!!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032875_futkj2.jpg
Gaveln ditsvetsad.
Senast redigerat av 33Coupe (26 december 2010)


692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#88
Lite fler bilder från helgens övningar...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032881_0ym1zs.jpg
Gaveln urkapad för spjällhuset - 3" från Volvo. Nerkapningen till Höger är för TPS:en.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032882_eqvc1b.jpg

Så långt idag. Fortsättning följer.


692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#89
Plattan runt spjällhuset skall kapas ner till en snyggare form samt poleras.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032884_4dq1y6.jpg


692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#91
Tackar.
Förhoppningsvis skall den flytta på sig också när allt är klart. Snart läge att sätta i alla ventiler igen och sätta ihop toppen helt så kan man byta motorn i bilen för att göra klart allt runt i kring såsom kompressorn, Intercoolern etc


699 Inlägg
26 december 2010
#92
Snyggt jobbat med svetsen smile

Bilgalen elektriker :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 december 2010
#93
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..


692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#94
JonasHalt skrev:
Snyggt jobbat med svetsen smile

Tackar. Jag har fusktränat med TIG:en i många år hemma i garaget, men aluminium är ganska nytt för mig, men - träning ger färdighet.


692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#95
mrpete skrev:
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 december 2010
#96
33Coupe skrev:
Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Okej, nä jag är verkligen ingen expert på plenum heller, bara läst nånstans att man gör så för att jämna ut flödet mellan cylindrarna. Enda möjligheten att få svaret på om det gör nån skillnad är ju att mappa med båda varianter och i övrigt likadan setup.

Snyggt är det iaf, hela bygget. Har läst det från början och det ska bli kul att se hur den går med kompressor, som jag tycker är fräckare än turbo. Själv nöjer jag med sugtrim än så länge smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 december 2010
#97
33Coupe skrev:
mrpete skrev:
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Jo ja har också alltid hört att man ska köra den varianten, men som sagt som sagt finns ju en miljon olika idéer om hur man ska göra wink

För övrigt ser det jävligt bra ut!


692 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#98
Bensinskallen skrev:
33Coupe skrev:
mrpete skrev:
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Jo ja har också alltid hört att man ska köra den varianten, men som sagt som sagt finns ju en miljon olika idéer om hur man ska göra wink

För övrigt ser det jävligt bra ut!

Jo - det är rätt, men ibland är det kul att prova nya ideer - ibland går det bra och ibland inte...vi får se-lägesrapport kommer framåt vårkanten.


692 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#99
Lite mer svetsning i snickarboden i helgen...Fuelrailen har fått fästplattor svetsade mellan insugningsrören. I fästplattorna gängade jag hålen M6 med HeliCoil insatsgänga för att man skall kunna spänna detta utan att dra itu något.
Nu är det snart på G med AN nipplar i ändarna och så skall jag ha fatt i en bränsletrycksregulator som är justerbar.
Grabben sa en fräck grej idag när han såg fuelrailen på plats: "du hade ju inte behövt att ha en catchtank med den dimensionen på fuelrailen"......

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1035348_mm8e07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1035349_2tvpcc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1035350_nue0z8.jpg


777 Inlägg
2 januari 2011
#100
fin fint. kommer du igång till sommarn??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök