Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
Plenumet och rören glaskuleblästrade jag först...men ångrade mig och slipade o polerade dom igen...inte showglans, men blankare blev det.. AC/DC TIG:en är guld värd även för en hemmapulare...
Nu är spridarhylsorna svetsade på plats.
Här kapar jag gaveln snett och använder en kil av den avkapade biten för att vinkla plattan till spjällhuset med.
Gaveln igensvetsad och kilen vid spjällhuset på plats. AC/DC TIG:en är guld värd!!!
Tackar. Förhoppningsvis skall den flytta på sig också när allt är klart. Snart läge att sätta i alla ventiler igen och sätta ihop toppen helt så kan man byta motorn i bilen för att göra klart allt runt i kring såsom kompressorn, Intercoolern etc
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..
Tackar. Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..
Tackar. Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..
Okej, nä jag är verkligen ingen expert på plenum heller, bara läst nånstans att man gör så för att jämna ut flödet mellan cylindrarna. Enda möjligheten att få svaret på om det gör nån skillnad är ju att mappa med båda varianter och i övrigt likadan setup.
Snyggt är det iaf, hela bygget. Har läst det från början och det ska bli kul att se hur den går med kompressor, som jag tycker är fräckare än turbo. Själv nöjer jag med sugtrim än så länge
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..
Tackar. Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..
Jo ja har också alltid hört att man ska köra den varianten, men som sagt som sagt finns ju en miljon olika idéer om hur man ska göra
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..
Tackar. Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..
Jo ja har också alltid hört att man ska köra den varianten, men som sagt som sagt finns ju en miljon olika idéer om hur man ska göra
För övrigt ser det jävligt bra ut!
Jo - det är rätt, men ibland är det kul att prova nya ideer - ibland går det bra och ibland inte...vi får se-lägesrapport kommer framåt vårkanten.
Lite mer svetsning i snickarboden i helgen...Fuelrailen har fått fästplattor svetsade mellan insugningsrören. I fästplattorna gängade jag hålen M6 med HeliCoil insatsgänga för att man skall kunna spänna detta utan att dra itu något. Nu är det snart på G med AN nipplar i ändarna och så skall jag ha fatt i en bränsletrycksregulator som är justerbar. Grabben sa en fräck grej idag när han såg fuelrailen på plats: "du hade ju inte behövt att ha en catchtank med den dimensionen på fuelrailen"......