3301
Sök

Hjälp mig att gissa effekten på min nya setup

8 250 Inlägg
10 oktober 2010
#21
bumpe skrev:
Är det så sjukt dåligt flöde i topparna på dessa? På en normal 16V maskin hänger ju 19T med förbi 400hk utan problem!

Dels är topparna inga höjdare, men framförallt är ett original 19T för litet för 400hk, möjligen om man kör E85 och har en väldigt bra byggd motor att man kan komma upp i dem effekterna.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 oktober 2010
#22
Jadu.. 260-280..  Tror inte du klarar över 280 med dom sparidarna. (om du inte åker skyhögt soppatryck)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

97 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#23
läste ett recept som "sharky" skrivit i ett forum där det finns allt det jag har och det skulle visst leverera 280 hk..
vet inte om det kan stämma...
men hur ladd tror ni jag skulle behöva stölla på? vad håller packningen för?
Dum fråga kanske, men levererar inte tex 16t agg och ett 19t agg samma massa vid tex 1 bar? tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

8 250 Inlägg
10 oktober 2010
#24
David_G skrev:
men hur ladd tror ni jag skulle behöva stölla på? vad håller packningen för?
Dum fråga kanske, men levererar inte tex 16t agg och ett 19t agg samma massa vid tex 1 bar? tongue

Lite över en bar lär du räkna med att du lär ladda.

Vid en bar så får du in exakt samma volym luft. Men det skiljer hur mycket syre den innehåller samt temperatur.


97 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#25
Marlboroman skrev:
David_G skrev:
men hur ladd tror ni jag skulle behöva stölla på? vad håller packningen för?
Dum fråga kanske, men levererar inte tex 16t agg och ett 19t agg samma massa vid tex 1 bar? tongue

Lite över en bar lär du räkna med att du lär ladda.

Vid en bar så får du in exakt samma volym luft. Men det skiljer hur mycket syre den innehåller samt temperatur.

jasså tongue blir det högre syrehalt på ett större agg då eller?
en annan sak... vad skiljer sig mer än bara kompressorhuset på 16t o 19t? impellrana med eller? Skulle man kunna köpa ett "kasst" 19 agg o bara flytta över kompressorhuset till min nuvarande 16t?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

8 250 Inlägg
10 oktober 2010
#26
David_G skrev:
Marlboroman skrev:
David_G skrev:
men hur ladd tror ni jag skulle behöva stölla på? vad håller packningen för?
Dum fråga kanske, men levererar inte tex 16t agg och ett 19t agg samma massa vid tex 1 bar? tongue

Lite över en bar lär du räkna med att du lär ladda.

Vid en bar så får du in exakt samma volym luft. Men det skiljer hur mycket syre den innehåller samt temperatur.

jasså tongue blir det högre syrehalt på ett större agg då eller?
en annan sak... vad skiljer sig mer än bara kompressorhuset på 16t o 19t? impellrana med eller? Skulle man kunna köpa ett "kasst" 19 agg o bara flytta över kompressorhuset till min nuvarande 16t?

Ja, du får in mer syre pga skillnaden i verkningsgrad.

Kompressorhus, kompressorhjul och wastegateklockan skiljer. Visst går det att bygga om, men det låter enklare än vad det är i verkligheten.


97 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#27
Marlboroman skrev:
David_G skrev:
Marlboroman skrev:

Lite över en bar lär du räkna med att du lär ladda.

Vid en bar så får du in exakt samma volym luft. Men det skiljer hur mycket syre den innehåller samt temperatur.

jasså tongue blir det högre syrehalt på ett större agg då eller?
en annan sak... vad skiljer sig mer än bara kompressorhuset på 16t o 19t? impellrana med eller? Skulle man kunna köpa ett "kasst" 19 agg o bara flytta över kompressorhuset till min nuvarande 16t?

Ja, du får in mer syre pga skillnaden i verkningsgrad.

Kompressorhus, kompressorhjul och wastegateklockan skiljer. Visst går det att bygga om, men det låter enklare än vad det är i verkligheten.

förstår... för om man lossar komressorhjulet måsta man balansera om lagret o det va? att dela avgas , lager och komressohus klara jag men sen blir det värre tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

8 250 Inlägg
10 oktober 2010
#28
David_G skrev:
för om man lossar komressorhjulet måsta man balansera om lagret o det va?

Man bör helt klart balancera om. Skillnad om man renoverar, då kan man märka upp och sätta ihop igen. Men byter man så är det balancering som gäller om man vill att det ska hålla.


394 Inlägg
14 oktober 2010
#29
wildboy_87_ skrev:
400hk my ass kolla på en kompressormap över de agget först

nae ett 19t bottnar vid ca 340hk på en 2l maskin och på en rödblockare ca 320hk

Jag vet med att det finns ett par som säger att dem har 400+ i sina saabar med 19t agg

dem hade säkert 400hk i ett pull med en effektkurva som e snävare än en spik...... Det ska ju gärna gå å köra sakerna med å helst längre än 5 mil som dem turbosarna typ lever.....

Men till ts med tanke på turbon så ca 260hk men byter du agg så ska inte 300 sträcket vara långt borta wink

har sett effektpapper på 407hk saab 2,0L och 435hk saab 2,3L @ 19T org botten och sprit alá 750cc spridare...3" m.m riktigt hyggliga tider med... håller gör dom också! wink

sorry för offtopic

vem fan är maptun?

42 Inlägg
11 maj 2011
#30
David_G skrev:
läste ett recept som "sharky" skrivit i ett forum där det finns allt det jag har och det skulle visst leverera 280 hk..
vet inte om det kan stämma...
men hur ladd tror ni jag skulle behöva stölla på? vad håller packningen för?
Dum fråga kanske, men levererar inte tex 16t agg och ett 19t agg samma massa vid tex 1 bar? tongue

Vart hittade du det?
Nyfiken på att läsa i så fall...


8 250 Inlägg
11 maj 2011
#31
VidarM skrev:
Vart hittade du det?
Nyfiken på att läsa i så fall...

Kan det vara denna som avses kanske: http://forum.turboperformanceclub.com/v … ;hilit=300


42 Inlägg
11 maj 2011
#32
Marlboroman skrev:
VidarM skrev:
Vart hittade du det?
Nyfiken på att läsa i så fall...

Kan det vara denna som avses kanske: http://forum.turboperformanceclub.com/v … ;hilit=300

ahh... mycket läsvärt för att säga det milt.



Sök