3960
Sök

Problem med lyse volvo 245 -89

32 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Har upptäckt att mina framlysen inte fungerar som dom ska på min 245:a.
När jag har ljusomkopplaren i 0 läget så lyser endast vänster p-ljus, dock lite svagt, när jag sedan slår över ljusomkopplaren till p-ljus läget så lyser endast höger p-ljus. Och när jag har ljusomkopplaren är i det sista läget då man ska kunna ha helljus på så fungerar allt som det ska förutom att höger p-ljus inte lyser:S Värt att nämna är at bak fungerar allt som det ska...

Någon som har varit ute för liknande problem eller har förslag på en lösning på problemet?

Tacksam för svar
//Jocke

"Go wide or go home"
44 Inlägg
11 oktober 2010
Kolla jorden bruka oftast vara det som orsakar strul med lampor smile

Nissan 200sx s13 ls1 V8

1 008 Inlägg
11 oktober 2010
Som föregående skriver , med eventuell trasig glödlampa,  det är dubbla glödtrådar i dessa lampor.
0-läge = 21 watt tråden i lampan lyser
P-ljus + "strålkastare på" = 5 watt tråden i lampan lyser.

32 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
240bns skrev:
Som föregående skriver , med eventuell trasig glödlampa,  det är dubbla glödtrådar i dessa lampor.
0-läge = 21 watt tråden i lampan lyser
P-ljus + "strålkastare på" = 5 watt tråden i lampan lyser.

Svårt att tänka mig att någon lampa skulle vara trasig eftersom att det fungerar i det sista läget? jag skrev i början att allt fungerar i sista läget men kom på nu att instrument belysningen slocknar när jag vrider till de sista läget då man kan ha helljus. Vet du vart jordpunkterna sitter? har inte hunnit titta på bilen än så är mycket möjligt att det är uppenbart vart de är....
Själv får jag känslan av att ljusomkopplaren skulle kunna vara en bov till problemet....vet dock inte hur smidigt det är att byta den?

Forummoderator
18 003 Inlägg
11 oktober 2010
Jag skulle prova att i första läget dra en separat jordkabel till båda framljusen och se om det blir bättre. Som dannekart säger: utgå från jordfel först.

Att ta ner ljusomkopplaren och se så den fungerar korrekt är ju också enkelt och gratis...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök