3272
Sök

Diodlampor i Parkeringsljuset som pajjar när jag slår på extraljusen?

733 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#1
Som nämnt ovan så går någon av mina 3st  diodlampor som sitter i parkeringen i extraljusena sönder nästan varje gång när jag slår på extraljusen varför?

Det är kopplat så att dioderna lyser hela tiden.

jag har 3st SIM extraljus med 55w xenon i.
Jag har skarvat mig in på plus kabeln på bilens parkeringsljus och jordat dom på minus på batteriet.
Kan det vara så enkelt att man inte får ha dioderna jordat på samma ställe som xenonet?

Tacksam för svar!
MVh. Henke


Forummoderator
18 011 Inlägg
11 oktober 2010
#2
Kanske blir det nån strömrusning när du slår på?

Prova att ta ström från exempelvis tändning istället. Man kan oxå gå via ett slutande relä som får kräm på samma sätt som du har nu men du tar plus från batteriet och vidare till ljusen sen? Då är det ju 2 skilda system.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

733 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#3
kan det hända att det stjäl för mycket ström när jag slår på helljuset? jag har ju 35w xenon i halvljuset och i helljuset så 55w xenon i extraljusena.
Jag har kopplat extraljusen på ett 40A Relä och relät är jordat på minus på batteriet och xenonet och dioderna likaså.


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
11 oktober 2010
#4
tror mer att de drar så mycket  ström xenonet är ju 5 boxar som slår på så börja väll generatorn och jobba mer därav ger mer kräm som inte dioderna pallar?  kan den teorin vara sann?

733 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#5
borde egentligen inte dra så mycket ström när man tänker efter för relät är ju en egen strömkälla som skickar strömmen till extraljusena tongue Hade ju 9st xenonboxar på volvon och kunde slå på allt och inte pajjade det nå dioder tongue får väl ta och prova att jorda dioderna separat om det kan vara där felet sitter, för något relä borde då inte behövas till glödningen för den lilla spänningen dioderna på 1w ska ha:P


272 Inlägg
11 oktober 2010
#6
Några spännande teorier här...

Nåja, det är ett konstigt problem men jag kan komma på en realistisk förklaring:
En lysdiod tål inte mycket värme, 80ºC på chippet kanske löst taget ur minnet. Ljuset från xenon-lampan överhettar helt enkelt dioden.


Cupra_
12 oktober 2010
#7
Trekmeister skrev:
Några spännande teorier här...

Nåja, det är ett konstigt problem men jag kan komma på en realistisk förklaring:
En lysdiod tål inte mycket värme, 80ºC på chippet kanske löst taget ur minnet. Ljuset från xenon-lampan överhettar helt enkelt dioden.

Eh va? Xenonljus är betydligt kallare än t.ex. en halogenlampa?! Dessutom kyls det ju ned ännu mer när du kör. Men framförallt, håll handen framför en strålkastare med xenon och jämför med en med halogen, du kommer inte ens känna någon värme alls från en lykta med xenonljus. Sj kör jag med xenon (fabriksmonterat) och dioder i mina DRL-lampor och det funkar klockrent, dock har jag inga extraljus inkopplade. Dioder är känsliga för ojämn spänning, oavsett om den är högre eller lägre. Jag tror därför mer på att det blir en form av rusning/fall när du slår på helljusen, mest troligt är ett spänningsfall. Det spelar ju ingen roll hur många relän du har så länge du bara har ett batteri och en generator liksom wink Jag hade problem med att dioderna gick sönder hela tiden när jag körde med konventionella dioder. Jag bytte sedan till SMD-dioder (plattare och starkare) och sedan dess har det fungerat utan problem.
Senast redigerat av Quadrablast (12 oktober 2010)

272 Inlägg
12 oktober 2010
#8
Quadrablast skrev:
Eh va? Xenonljus är betydligt kallare än t.ex. en halogenlampa?! Dessutom kyls det ju ned ännu mer när du kör. Men framförallt, håll handen framför en strålkastare med xenon och jämför med en med halogen, du kommer inte ens känna någon värme alls från en lykta med xenonljus. Sj kör jag med xenon (fabriksmonterat) och dioder i mina DRL-lampor och det funkar klockrent, dock har jag inga extraljus inkopplade.

Ja och nej, av den ingående effekten (i detta fallet 55W) blir en del synligt ljus och en del infrarött ljus (aka värme). Med xenon-ljus blir det en större mängd synligt ljus än med halogen, men all ingående effekt omvandlas alltid! (Energi kan aldrig förstöras, bara omvandlas, osv osv).
Det ljuset, även det synliga, som träffar dioden omvandlas dels till värme och dels reflekteras det tillbaka igen. Dioden blir i stort sett utsatt för samma mängd värme oberoende av om du använder 55W xenon, halogen eller IR-lampa. Att det funkar i dina lampor kan bero på utformning av reflektorerna och av dioderna.

Att man känner mindre värme framför en xenon-lampa beror på att synligt ljus reflekteras effektivare än infrarött ljus från din hand. Mer synligt och mindre IR från xenon som sagt. Hade du satt upp en svart kropp framför ljuset skulle det bli i stort sett samma uppvärmning med xenon/halogen.

Quadrablast skrev:
Dioder är känsliga för ojämn spänning, oavsett om den är högre eller lägre. Jag tror därför mer på att det blir en form av rusning/fall när du slår på helljusen, mest troligt är ett spänningsfall. Det spelar ju ingen roll hur många relän du har så länge du bara har ett batteri och en generator liksom wink Jag hade problem med att dioderna gick sönder hela tiden när jag körde med konventionella dioder. Jag bytte sedan till SMD-dioder (plattare och starkare) och sedan dess har det fungerat utan problem.

Lysdioder tycker inte om högre spänning än specificerat, ja. Däremot påverkar lägre spänning inte dioder för 5 öre! Hur skulle det se ut om bilar med LED-bakljus skulle ha dioder som brann sönder på nolltid? I "alla" dessa bilar regleras nämligen ljusstyrkan genom PWM, att man slår av och på spänningen snabbt. Eftersom ögat integerar det infallande ljuset uppfattas det som svagare, trots att det växlar väldigt snabbt mellan 0 och 100%.

En spänningspeak är också vad som känns som den enklaste förklaringen, dock har jag svårt att se att han skulle få någon sådan. Jag funderade på det men kom inte på vad som skulle kunna orsaka den. Möjligen om det blir någon induktionseffekt från högspänningsaggregaten när dessa slår av eller på...

Förresten så betyder SMD endast att de är ytmonterade istället för att sitta på ben. Att ytmonterade dioder går att göra starkare har att göra med att värmen kan ledas bort effektivare från chip:et. Den enda vägen värmen kan ta vägen i en lysdiod med ben är genom de smala benen, på en ytmonterad lysdiod lödas hela undersidan mot kretskortet som fungerar som kylfläns.

Bläh, nu är jag sen till jobbet! tongue


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 oktober 2010
#9
har samma problem i mina extraljus när xenonet är monterat i dom, har kommit fram till att det rusar så mycket ström genom minus att dioderna inte pallar det! så mitt tips är att jorda dioderna separat!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Motborgare
1 099 Inlägg
12 oktober 2010
#10
Min teori är att det induceras en spänningsspik i kabeln till dioderna av tändspänningen till HID-lampan.
Den spänningen är rundt 25kV och utan en jävelskt god avskärmning kommer det lätt upp i flera kV i en närliggande kabel som inte är avkopplad med kondingar mot jord. En vanlig glödlampa tål det, eftersom pulstiden är så kort. En halvledare, vilket en LED sorterar under, går sönder nästan direkt.

--  K

733 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#11
verkar som att det funkar med relät som jag kopplade in. Har kört runt ett tag nu och använt Helljuset mycket och slagit av/på och alla dioder är hela smile


733 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#12
Reläet löste alla mina problem ;D



Sök