3545
Sök

Spridarna öppnar inte (B5234T & Motronic 4.3)

7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har monterat femma i en 740
Försökte starta häromdan men har problem med mina spridare, dom öppnar inte..

Har mätt spänning:
12V på dom gröna kablarna (ska vara jord enligt elschemat?)
0.07V på dom grå kablarna (ska vara 12V)

Jordar jag dom grå kablarna så öppnar spridarna

Impulsgivaren har mellan 160-540ohm ungefär

Har tryck i spridarbryggan

Kör med 549 box (automat tror jag?)
Behöver man kanske brygga några stift eller nått?

7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#2
Sen har jag inget bränslepumpsrelä (härvan var klippt när jag köpte den) så bensinpumpen är kopplad på tändningen.. Ger bränslepumpsreläet någon signal till spridarna eller nått?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 oktober 2010
#3
549 är manuella boxen

när du säger "härvan" vad menar du då?
normalt har du ett relä sitter på fläkten en 4polig kontakt

i ditt fall kan den sitta någon annnastans men det är i härvan som går till elfläkten
kolla att du har den sitter där
annars blir det knas

Kör fort så hinner inget hända...

8 250 Inlägg
12 oktober 2010
#4
Får du gnista? Mäter man impulsgivare ska man normalt ha mellan 260 och 340 ohm + att med tändning på så ska man ha ungefär 3,4V om man mäter i kontakten som man pluggar in i givaren. Styrboxen, vilket år är den ifrån? Så du inte har en för ny som det är startspärr i tänkte jag. Sen är det väl kanske dags att kolal igenoml härvan om jord och matning bytt plats på spridarna och man vet att man har en härva som det resats i.


7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#5
Growe skrev:
549 är manuella boxen

när du säger "härvan" vad menar du då?
normalt har du ett relä sitter på fläkten en 4polig kontakt

i ditt fall kan den sitta någon annnastans men det är i härvan som går till elfläkten
kolla att du har den sitter där
annars blir det knas

Med härvan menar jag alla kablar från boxen till motorn
Nu när du säger det så tror jag inte att fläktkontakten är inkopplad..
Har den nått med spridarna att göra?
Ska pröva att koppla in den sen!


Marlboroman skrev:
Får du gnista? Mäter man impulsgivare ska man normalt ha mellan 260 och 340 ohm + att med tändning på så ska man ha ungefär 3,4V om man mäter i kontakten som man pluggar in i givaren. Styrboxen, vilket år är den ifrån? Så du inte har en för ny som det är startspärr i tänkte jag. Sen är det väl kanske dags att kolal igenoml härvan om jord och matning bytt plats på spridarna och man vet att man har en härva som det resats i.

Gnista finns, men oregelbunden.. Vet inte vad det beror på?
Ska kolla det där med 3,4V i kontakten. Då stämmer inte ohmen på givaren då?
Vet inte vilket år boxen är ifrån, kan man se det någonstans?
Har gått igenom härvan, men ska kolla över den igen om dom har skiftat jord och matning någonstans

Tack båda två för hjälpen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 oktober 2010
#6
man måste inte ha kylfläkten inkopplad men på samma kabel har du ett 4stiftat kontaktstycke där ska det sitta ett relä som styr motorelen bla spridarna

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#7
Growe skrev:
man måste inte ha kylfläkten inkopplad men på samma kabel har du ett 4stiftat kontaktstycke där ska det sitta ett relä som styr motorelen bla spridarna

A okej, är det huvudreläet du menar?
Det har jag kopplat in, men vet du vad det ska vara för värden på stiften?
Kanske är det relät som strular?

7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#8
assis_82 skrev:
Har mätt spänning:
12V på dom gröna kablarna (ska vara jord enligt elschemat?)
0.07V på dom grå kablarna (ska vara 12V)

Har kollat lite till, och det SKA vara 12V på dom gröna kablarna
Men det ska också vara 12V på dom grå kablarna, och det är det ju inte..
Alla dom grå kablarna går in i boxen, A9, A10, A23, A24 och A38.
När tändningen är på ska det vara 12V på dom stiften, så boxen har kanske gett upp då?
Någon som vet hur man felsöker?


Sök