3193
Sök

Astra F turbobygge på g.

5 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#1
Håller på att ladda upp inför vintern och har nu bestämt mig för att turbokonvertera min Astra.
Någon som gjort detta som har något råd eller nått?
Har en C20xe motor som det ska på en turbo.

"Man ska inte tala med fula människor - de kan få för sig att det är okej att se ut så"

Koalan
13 oktober 2010
#2
Kolla på denna sidan : http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm Det är inte en Astra men det går kanske ändå.. Kollar med till Volvo haha

227 Inlägg
13 oktober 2010
#3
Det som skiljer c20xe från c20 let är förutom turbon och styrsystemet bara kolvar och kammar.
xe kammarna är lite vassare så dom ska du ha kvar, sätt bara dit LET kolvar och styrsystem.
Med ett project opel chip tex och originalturbo borde du landa nån stans 250-270 hk beroende på ladd, ic , snorkel etc.

5 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#4
tack för infon.. Visste faktiskt inte att bara det skiljde dom åt.
Ja asså jag har nu en TD43.. väldigt liten sak men ska iaf leverera va jag vill uppnå.. någonstans mellan 250-300hk. IC är 2,5" - 70cm bred.. vettifan om den kommer räcka annars är det bara att hitta en större.

"Man ska inte tala med fula människor - de kan få för sig att det är okej att se ut så"

VD Hammar
613 Inlägg
13 oktober 2010
#5
Driftar_N skrev:
Det som skiljer c20xe från c20 let är förutom turbon och styrsystemet bara kolvar och kammar.
xe kammarna är lite vassare så dom ska du ha kvar, sätt bara dit LET kolvar och styrsystem.
Med ett project opel chip tex och originalturbo borde du landa nån stans 250-270 hk beroende på ladd, ic , snorkel etc.

ja det skiljer, men sen skilljer ju insuget också

MVH Johan

227 Inlägg
13 oktober 2010
#6
opela skrev:
Driftar_N skrev:
Det som skiljer c20xe från c20 let är förutom turbon och styrsystemet bara kolvar och kammar.
xe kammarna är lite vassare så dom ska du ha kvar, sätt bara dit LET kolvar och styrsystem.
Med ett project opel chip tex och originalturbo borde du landa nån stans 250-270 hk beroende på ladd, ic , snorkel etc.

ja det skiljer, men sen skilljer ju insuget också

Insug och spjällhus är samma, däremot har turbomotorn en snorkel åt vänster medans c20xe har sfi-boxen med anslutning åt höger.
Ska man trimma bör man inte använda nåt av det utan bygga en egen snorkel eller köpa en sfi-ersättare i alu.

VD Hammar
613 Inlägg
13 oktober 2010
#7
Driftar_N skrev:
opela skrev:
Driftar_N skrev:
Det som skiljer c20xe från c20 let är förutom turbon och styrsystemet bara kolvar och kammar.
xe kammarna är lite vassare så dom ska du ha kvar, sätt bara dit LET kolvar och styrsystem.
Med ett project opel chip tex och originalturbo borde du landa nån stans 250-270 hk beroende på ladd, ic , snorkel etc.

ja det skiljer, men sen skilljer ju insuget också

Insug och spjällhus är samma, däremot har turbomotorn en snorkel åt vänster medans c20xe har sfi-boxen med anslutning åt höger.
Ska man trimma bör man inte använda nåt av det utan bygga en egen snorkel eller köpa en sfi-ersättare i alu.

oj sorry, va så jag menade

MVH Johan

Meldem
4 137 Inlägg
14 oktober 2010
#8
Är det inte svindyrt att turbokonvertera? och är det ens värt det på en Astra? tongue


5 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#9
Behöver inte bli för dyrt... och sen har jag nog sett värre byggen på värre bilar

"Man ska inte tala med fula människor - de kan få för sig att det är okej att se ut så"

Koalan
14 oktober 2010
#10
Allt hänger på vad och var man köper delarna ifrån..

Meldem
4 137 Inlägg
21 oktober 2010
#11
Farbrorhassan skrev:
Behöver inte bli för dyrt... och sen har jag nog sett värre byggen på värre bilar

Nee okej smile



Sök