2518
Sök

Slö kamaxel i en vass topp?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
Halloj! p.g.a. att jag kokat min b23A motor ett par gånger så har toppen slagit sig och de läcker riktigt fint lite här och där nu. Kan inte ta av toppen och plana eftersom jag behöver bilen för att ta mig till fräsen wink

Har då en annan topp ligger som jag kan kasta på istället, men det råkar vara en välpreppad 405:a, riktigt seriöst portad. Bilen ska användas som vinterbil så lite mer kräm i motorn skadar ju inte, men jag vill ju inte ha en motor som man måste varva sönder för att få ork i, så frågan är då om en portad topp lirar ihop med en slö kam ( A-kam, eller kanske till och med en M/T-kam för att få bottendrag ), eller om toppen då kväver på lågvarv och kammen kväver på högvarv?

Och en liten följdfråga, originalförknasaren ( 175cd ) borde väl gå att använda till 405:an om man ställer om soppan på justerskruven?

Vill inte lägga ner pengar på andra förgasare eftersom de är en riktig skitbil som ja ska sälja sen, och 398:an planar jag om och skruvar tillbaka efter vintern.
Senast redigerat av Bensinskallen (24 oktober 2010)


Smålänning
7 883 Inlägg
24 oktober 2010
#2
Funkar utmärkt, men dne kanske blir lite slöare p.g.a lägre gashastighet, men knappast att du skulle märka nått.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#3
Ok wink Men kan en optimerad topp ge effekt på lågvarven eller måste man ha varv för att det ska märkas i så fall? Vet att det beror på portningen men i teorin...


driftsättare
169 Inlägg
26 oktober 2010
#4
för stora kanaler gör ju att du får låga hastigheter i kanalerna om du inte har tillräckligt mycket kam! och bilen går sämmre än med icke portad topp

om toppen är planad mycket så kan en orginal kamaxel göra att du får för mycket kompressions tryck och topppackningen blåses lätt eller toppen spricker

det är mina erfarenheter iallafall


926 Inlägg
26 oktober 2010
#5
jooeell skrev:
för stora kanaler gör ju att du får låga hastigheter i kanalerna om du inte har tillräckligt mycket kam! och bilen går sämmre än med icke portad topp

om toppen är planad mycket så kan en orginal kamaxel göra att du får för mycket kompressions tryck och topppackningen blåses lätt eller toppen spricker

det är mina erfarenheter iallafall

Japp, håller med nästan. Men det är inte komptrycket som gör att toppackningen går sönder, det är pga att den har spikat. Och spikar gör den pga högt komptryck. Bara man skiljer på olika!

Mats

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#6
Aha wink Spännande med tanke på att den är planad ca 3mm...

Hände dock en rolig sak idag, termostaten har förmodligen pajat i 240:in så motorn storkokade och small riktigt fint efter några mil, så blir nästan till att byta hela motorn nu :>



Sök